2.35:1 lerret barnefientlig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2.35:1 lerret barnefientlig?

kjører selv film på 16:9 fomat, men ved visning av 2.35:1 film på 16:9 er ofte tekstene lakt delvis i det nederste sorte feltet.Så ved en eventuelt overgang til 2,35:1 lerret vil deler av teksten forsvinne da feltet er vekk....
    lite barnevennelig!

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    kjører selv film på 16:9 fomat, men ved visning av 2.35:1 film på 16:9 er ofte tekstene lakt delvis i det nederste sorte feltet.Så ved en eventuelt overgang til 2,35:1 lerret vil deler av teksten forsvinne da feltet er vekk....
    lite barnevennelig!
    Ettersom 2.35:1 blir mer utbredt får man håpe at man etterhvert kan velge hvor teksten skal være, eller at den er plassert innenfor bildet.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare barn som ønsker tekst, jeg bruker det på alle filmer jeg ser. Selv om vi ønsker stort bilde trenger vi nødvendigvis ikke like store tekster, jeg så tross alt teksten på samme avstand på min gamle 32" 4:3 TV i "gamle dager". Det er for meg helt uforståelig at et nytt format som BD ikke har mulighet for å endre størrelse og plassering på undertekster.
    En -1- DVD i hylla mi (Enemy of the State) hadde alle undertekstene i to størrelser, helt genialt. Synd det ble med den ene..

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett. Dersom du ønsker å brukt teksting så er 2,35:1 ikke den beste løsningen for deg. På alle 16:9 og 1,85:1 filmer er det ikke noe problem, men av erfaring så har omtrent 75% av alle 2,35:1 filmer teksten plassert helt eller delvis i det svarte feltet på nedsiden av bildet. Det finnes forøvrig en blu-ray film fra Sony Pirctures som har såkalt "projector optimized subtitles". Det betyr at man kan velge om de skal være plassert i bildet eller under (men kun på den engelske teksten). Jeg tror at mye av grunnen til at tekst-løsningene er mangelfulle kommer av at det i mange land ikke er vanlig med tekst. Filmene dubbes eller de er spilt inn i et engelsk språklig land og er beregnet på et engelsk publikum (eller at de blir dubbet, som sagt). Det er et problem og jeg har ingen forståelse for at blu-ray ikke har mulighetene for å flytte tekst samt endre størrelsen. Dette klarer du enkelt med en PC og DVD eller piratkopierte filmer...! Teknisk sett er det ingen grunn til at løsningen ikke finne i spillere, bortsett fra at ingen i de kretser har tenkt på dette. I tillegg har jeg hørt noe om at det å flytte på teksten på en eller annen absurd måte stider mot noen regler for opphavsrett. Irriterende er det i hvert fall, spesielt på filmer hvor de snakker et annet språk enn engelsk, for der klarer jeg meg stort sett veldig greit uten. I tillegg blir teksten ofte gigantisk på mitt 3 meter brede lerret.

Uansett, flyttbar tekst og mulighet for å endre størrelsen burde vært i blu-ray spec'en. Nå er det for seint og i steden opp til innholdsleverandørene av den ekelte film. Det er en mye mer tungvindt løsning og en som ikke blir benyttet av filmselskapene. La oss håper det etterhvert kommer en utvideles av blu-ray spec'en med disse mulighete i tillegg til ekte anamorph widescreen og utvidet fargedybde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •