Hjelp med valg av lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Musashi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp med valg av lerret

Jeg planlegger kjøp av projektor til stua. Jeg hadde bestemt meg for W5000 og DreamScreen DynaGrey, og rakk nesten å bestille før jeg kom på at dette kanskje ikke er så enkelt som jeg hadde trodd.

Problemet er at jeg altså skal ha dette i stua, der jeg har TV og anlegg fra før. Jeg må derfor ha et lerret som jeg kan trekke opp og ned etter behov. Senterhøyttaleren henger over TV-en, og kommer nødvendigvis bak lerretet. Avhengig av hvor langt ned jeg kan trekke lerretet (dvs hvor lavt jeg tør å henge projektoren), vil trolig diskantelementene på hovedhøyttalerne også havne bak lerretet. Jeg skjønner nå at jeg trenger et lydtransparent lerret.

Så da er spørsmålet - finnes det gode, lydtransparente lerreter som kan rulles opp? De jeg har sett så langt har alle vært rammelerreter, men jeg har ikke lett så veldig grundig. Tips mottas med stor takk.

Edit: Jeg ser nå at AVShop selger "Euroscreen One Acoustic", men dette lerretet kjenner jeg ikke til. Er det noen som har noe erfaring emd det?

Hvor ille blir det dersom jeg henger et "vanlig" lerret foran høyttalerne? Jeg skjønner at det ikke er ideelt, men blir det helt håpløst?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, er det virkelig ingen som mener noe om noe av dette? Ren synsing er også greit!

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Musashi
    Jeg planlegger kjøp av projektor til stua. Jeg hadde bestemt meg for W5000 og DreamScreen DynaGrey, og rakk nesten å bestille før jeg kom på at dette kanskje ikke er så enkelt som jeg hadde trodd.

Problemet er at jeg altså skal ha dette i stua, der jeg har TV og anlegg fra før. Jeg må derfor ha et lerret som jeg kan trekke opp og ned etter behov. Senterhøyttaleren henger over TV-en, og kommer nødvendigvis bak lerretet. Avhengig av hvor langt ned jeg kan trekke lerretet (dvs hvor lavt jeg tør å henge projektoren), vil trolig diskantelementene på hovedhøyttalerne også havne bak lerretet. Jeg skjønner nå at jeg trenger et lydtransparent lerret.

Så da er spørsmålet - finnes det gode, lydtransparente lerreter som kan rulles opp? De jeg har sett så langt har alle vært rammelerreter, men jeg har ikke lett så veldig grundig. Tips mottas med stor takk.

Edit: Jeg ser nå at AVShop selger "Euroscreen One Acoustic", men dette lerretet kjenner jeg ikke til. Er det noen som har noe erfaring emd det?

Hvor ille blir det dersom jeg henger et "vanlig" lerret foran høyttalerne? Jeg skjønner at det ikke er ideelt, men blir det helt håpløst?

Har du ingen mulighet til å trekke frontene lenger fra verandre og
    henge senter under tv?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...det blir helt håpløst å henge lerretet foran høyttaleren, ja, så mange velger jo da å vise bildet litt høyt på veggen... Lydtransparente lerreter vil jo løse problemet ditt, men disse er både kostbare, og reduserer bildekvaliteten, da med unntak av de helt nyeste vidunderne i vevet stoff (SmX, DreamScreen Acoustic HD osv.). Disse koster imidlertid mye penger...

Euroscreens One Acoustic er helt OK, men det er et tradisjonelt mikroperforert lerret. Den nye typen er altså vevet i stedet, og har derfor et langt mer sømløst resultat.

Uansett; jeg ville først sett om du har mulighet for å vise bildet OVER høyttalerne... Blir kanskje litt høyt på veggen, men ettersom både prisen er lavere og bildekvaliteten bedre enn på lydtransparente lerreter er det kanskje noe å tenke på uansett!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill. Ingen ting er umulig, selvsagt, det blir bare mer komplisert enn jeg hadde tenkt...

Å vise bildet over senterhøyttaleren slik den henger i dag, går ikke. Det blir rett og slett for høyt. Eneste mulighet er altså å flytte høyttaleren lenger ned, men det vil kreve en del fintenking. Alternativt kan jeg jo droppe senterkanalen helt, men det har jeg virkelig ikke lyst til.

Frontene er ikke noe stort problem. Her er det bare centimeter om å gjøre, så det løser jeg ved å henge lerretet litt høyere.

Jeg må nok rett og slett tilbake i tenkeboksen. En mulighet som jeg så vidt har vært innom, er å ha et lydtransparent rammelerret som jeg henger opp ved behov. Lite praktisk, men ikke helt umulig. Det blir spennende å se hvor det nye DIY-stoffet til DreamScreen havner i pris, med tanke på en slik løsning. Jeg skal ta en titt på det på Electroworld.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •