2.35:1 Lerret og anamorphisk linse :) ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2.35:1 Lerret og anamorphisk linse :) ??

Sikler litt på å anskaffe et 2,35:1 lerret. Slik jeg forstår må man da ha en anamorphisk linse. Har noen av dere sakkyndige noen gode tips i så måte?

Har vel kikket litt på Adeo sine lerret i så måte.. er det et godt valg? Har sett et lerret på svenske sider som er på 128". Mine max-mål er 340x165cm inklusive ramme. Har sett et lerret på svenske sider som måler 300x127cm eksl.ramme.. dette ville være perfekt.

Hva med anamorphisk linse? Her er jeg pr dags dato litt i nybegynner-stadiet. Jeg har JVC HD-100 projektor.

Tips blir imøtekommet med masse klemz og kyzz

Stapedius.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du må ikke ha en anamorf linse. Om du bruker en moderne 1080p projektor med god lysstyrke, så vil den veie opp for mye av det du vil miste ved ikke å bruke en linse, nemlig oppløsning og lysstyrke.
    Anamorfe linser er griserdyre, siden selv den minste feil eller brytning vil få store resultater.
    De starter gjerne på rundt 10 000,- og oppover, og så kan du regne med å bruke en god del kroner på en eventuell slede og feste, også.

Uten linse må du rett og slett zoome deg inn og ut for å veksle mellom 2.35:1 og 16:9.
    Litt jalla, men mye penger spart.

Newcomer superslurt sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør man med eventuell teksting, da teksten som regel kommer litt under bilde når filmen er anarmophisk?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...slå den av... Alternativt må du jo zoome ut litt ekstra da, med sort kant over og under igjen. Blir jo langt mindre sort kan enn ved 16:9 uansett. Det er uansett helt klart best med teksten innenfor bildet, så inntil det er er en standardisert mulighet vil du jo måtte inngå visse kompromisser...

Vi har for øvrig en offisiell 2.35:1-tråd, det kan være lurt å lese seg litt opp i denne om du synes feltet er spennende!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått en skikkelig oppsummering av Gøran på PM. Tusen takk for det! Har vel blitt til at jeg kommer til å avvente noe inntil vi ser bedre løsninger på tekstproblemet, samt mer brukervennlighet ift linser etc for å gjøre fullverdig 2.35:1 mulig.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må legge til at jeg er en av de som ikke ønsker alt for mye kompromisser, særlig ikke når utstyret koster skjorta!
    Film skal være gøy OG enkelt (for alle i familien)..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •