Dybdetest: Carada Masquerade

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dybdetest: Carada Masquerade

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott test som vanlig AK!

Og jeg sparer fortsatt til Masqueraden, fantastisk system!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Taker for det, Henning.

Det er begrenset hvor mye det er å skrive om et slikt system, men jeg håper likevel de fleste får et visst inntrykk av Masquerade.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin test og beskrivelse Ak!

Meget interessant system - dog litt stiv pris, men kvalitet koster som regel...

Finnes det billigere varianter av dette som fungerer tilfredsstillende?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Fin test og beskrivelse Ak!

Meget interessant system - dog litt stiv pris, men kvalitet koster som regel...

Finnes det billigere varianter av dette som fungerer tilfredsstillende?
    Takker !

Såvidt jeg vet så finnes det ikke tilsvarende systemer i samme prisklasse med samme kvalitet. Det eneste systemet jeg kjenner til som er rimeligere, er systemet fra www.htiq.com . Siden er tydeligvis nede nå, men du finner mer info her: Feedback on HTIQ Manual Masking Sys.? - AVS Forum

Alle andre systemer er mye dyrere, og etter det jeg vet koster tilsvarende systemer fra eksempelvis Stewart, Screenresearch og SMX, fort over 100K.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uhyre interessant produkt som tiltaler meg, jeg ønsker "alle" format tilgjengelig så maskeringssytem er midt i blinken - men er egentlig veldig overrasket at det må være såpass dyrt, Prisen vekker Reodor-cellene i nedre sentralnervesystem - Er det noe DIY alternativ satt i system av andre?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Uhyre interessant produkt som tiltaler meg, jeg ønsker "alle" format tilgjengelig så maskeringssytem er midt i blinken - men er egentlig veldig overrasket at det må være såpass dyrt, Prisen vekker Reodor-cellene i nedre sentralnervesystem - Er det noe DIY alternativ satt i system av andre?
    Det er nok mange som har laget egne systemer, og jeg vet folk har brukt motorer fra batteridriller ol. til formålet. Det er langt fra umulig, og så lenge man har litt Reodor Felgen i seg så burde det gå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fin dybdetest, og dine detaljebilder, men det hadde vært fint med noen oversiktsbilder, slik at man kan se hvordan produktet virkelig ser ut

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super test! Men kan en dummy innenfor prosjektor "faget" stille et spørsmål? Hva skjer med teksten på disse formaten? Det er noe jeg har lurt mye på. For det er ikke alltid den havner innenfor 2.35 rammen så vidt jeg for med meg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av capy
    fin dybdetest, og dine detaljebilder, men det hadde vært fint med noen oversiktsbilder, slik at man kan se hvordan produktet virkelig ser ut
    Jeg har lagt ved en link til produktet på produsentens hjemmeside. Der er det noen fine bilder som viser systemet.

Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Super test! Men kan en dummy innenfor prosjektor "faget" stille et spørsmål? Hva skjer med teksten på disse formaten? Det er noe jeg har lurt mye på. For det er ikke alltid den havner innenfor 2.35 rammen så vidt jeg for med meg.
    Det stemmer at produsentene innimellom ikke klarer å legge teksten der den skal, men med Masquerade kan man faktisk da kjøre maskeringen litt tilbake for å få med seg teksten.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forsto ikke helt dette med sensitivitet i forhold til eksisterende rammelerrets rammebredde. Jeg finner ingenting om de 8.2cm hos Carada, og i installasjonsveiledningen ser det ut til at det er bare å sette i gang med montering så lenge rammebredden er mindre enn 4 5/8" ~ 11.75cm?

En annen ting jeg lurer på: hvor kommer strømledningen ut? Og er det bare å skru i en uterminert strømledning fra f.eks. Clas Ohlson? Bildene på Caradas sider lyver på samme måte som bilder av vegghengte TVer - det er ingen ledninger fra maskeringen (TVen) til støpselet :-)

EDIT: ser nå at jeg ikke leste hele testen nøyaktig, du har boret hull til strømledningen selv, og en kan således selv velge hvor den kommer ut (for oss som ikke har tenkte å flytte strømledninger inn bak veggen).

Nytt spørsmål: til mitt 120" Grandview lerret med 6cm ramme, bestiller jeg 126" Masquerade, eller må jeg spesialbestille en 120"-versjon?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg forsto ikke helt dette med sensitivitet i forhold til eksisterende rammelerrets rammebredde? Jeg finner ingenting om dette hos Carada, og i installasjonsveiledningen ser det ut til at det er bare å sette i gang med montering, uavhengig av bredden på rammen.
    Dette er info jeg fikk fra Carada direkte, og som garantert stemmer. Jeg skal tipse de om at det bør nevnes på sidene deres. I USA har de fleste lerret ikke så brede rammer, og det har derfor aldri vært et tema.

Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    En annen ting jeg lurer på: hvor kommer strømledningen ut? Og er det bare å skru i en uterminert strømledning fra f.eks. Clas Ohlson? Bildene på Caradas sider lyver på samme måte som bilder av vegghengte TVer - det er ingen ledninger fra maskeringen (TVen) til støpselet :-)
    Det går en strømledning fra motoren i i toppen av systemet, ned til sukkerbiten i bunn. Denne må koples til under monteringen. Det medfølger ingen tilførselsledning, men man kan, som du nevner, benytte en uterminert tilførselsledning fra eksempelvis Clas Ohlson. Det eneste man må gjøre i tillegg, er å borre et hull i rammen til kabelen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det fjær i den nederste rulla for retur av den nedre maska? Jeg har laget meg et maskeringssystem, og har brukt motvekter. Dette er ikke så elegant, men motvektene er bak sidegardinene, og syns ikke. Foreløpig er motorisering/fjernstyring på eksperimentstadiet. Kan legge ut litt info og bilder når jeg synes jeg har fått det til å fungere godt nok.

Jeg har lest en del på AVS-forum om emnet, se f eks 4-Way Acoustically Transparent Masking - AVS Forum som viser et 4-veis system som virker som en bra patent.

Gunnar

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker faktisk ikke, men jeg vil anta at den har en fjærmekanisme for retur.

Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Er det fjær i den nederste rulla for retur av den nedre maska? Jeg har laget meg et maskeringssystem, og har brukt motvekter. Dette er ikke så elegant, men motvektene er bak sidegardinene, og syns ikke. Foreløpig er motorisering/fjernstyring på eksperimentstadiet. Kan legge ut litt info og bilder når jeg synes jeg har fått det til å fungere godt nok.

Jeg har lest en del på AVS-forum om emnet, se f eks 4-Way Acoustically Transparent Masking - AVS Forum som viser et 4-veis system som virker som en bra patent.

Gunnar

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar

Gunnar
    Hyggelig at også andre også har forstått viktigheten av maskering, er selv ferdig med det mekaniske på mitt 4 veis maskerings system, holder på med elektronikken nå. Er ditt 4 eller 2 veis?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun toveis (oppe og nede). Det hadde vært interessant å se din løsning Bullfire. Nå Hijacker vi kanskje denne tråden?

Ellers har jeg en kommentar til til Caradasystemet. Jeg tenkte også å drive den nedre maska med den øvre rulla, men kom til at jeg ville introdusere en feil på denne måten. Når den øvre maska går opp øker diameteren på den øvre rulla ettersom det rulles på mere stoff. Dermed trekkes det inn mere maske pr omdreining av rulla. Samtidig slippes det ut nylonbånd ettersom den nedre maska beveger seg nedover. Diameteren der nylonbåndet er plassert på rulla minker, og det slippes ut mindre og mindre bånd pr omdreining. Dermed vil lysåpningen på maskeringen flytte seg oppover når du går fra f eks 2,35:1 til 16:9. Kanskje rullene har stor nok diameter til at det holder med èn omdreining? Mitt lerret er 2,35m bredt, slik at ved maskering fra 1,78 til 2,7 må maskene bevege seg ca 22cm hver, dvs diameteren på rulla må være ca 7cm. Tenker jeg feil her?

Gunnar

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har eksempler på maskering av f.eks rammelerrett? Carada-lerettet var jo ganske kostbart...Maskeringen trenger ikke være så teknisk og hitech, bare det er praktisk
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Er det noen som har eksempler på maskering av f.eks rammelerrett? Carada-lerettet var jo ganske kostbart...Maskeringen trenger ikke være så teknisk og hitech, bare det er praktisk
    Så langt jeg vet så er dette systemet det rimeligste. Det er flere andre produsenter som har lignende systemer, men alle er dyrere.

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Du tenker på noe tilsvarende eller? Motorisert?
    Jeg vet at en del produsenter feks smx leverer plater som maskerer på sidene, disse setter man bare på plass.
    Det er fortsatt veldig få som ønsker eller ser nytten av maskeringssystem. Så lenge man ikke selger i bøtter og span av ting, blir det ofte dyrere en det folk er vant til å betale i dag. Utviklingskosten skal betales tilbake vettø.
    Det går fin ann å lage det selv, man må bare være litt hendig.

For et system som Carada trenger man motor(den som brukes er ikke spessielt billig), elektronikk, en god del metall, glideføringer, kulelagere og lysapsorberende stoff +++. Det blir fort noen kroner bare i deler.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagde meg egen maskering etter tips på forumet. Isopor, sort filt, litt lim og noen magneter. Funker som bare det. Og resultatet ble et godt løft i bildet og oppfattet kontrast når de mørkegrå stripene oppe og nede forsvant
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine