Bølger i lerret - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 78 av 78
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Sizedoesmatter
    Kjøpte ett nedtrekkbart lerret (nypris 5000,-) men fikk det for 500 pga mekanismen var ødelgagt. Planen er å bygge rammelerret av det,men det har irritrende langsgående striper etter å stått sammenrullet på lager i lang tid.
    Ser nesten ut som det er "brett" på det.
    Viser kun på lyst og hvit film (Istid feks)
    Noen ide om det går an å strekke det ut?(Ganske tykkt)
    Forsiktig med damstrykejernet?
    Bildet og kvaliteten på lerretet er meget bra ellers så det er litt for j.... å bare kaste det!
    Nå henger det det bare løst på veggen pga frustrasjon!
    Du bør nokk ikke bruke noe strykejern på det med fysisk kontakt som kan føre til ujevn strekk i duken alle fall, men bretten kan kanskje mynes opp litt med å forsiktig varme det litt med en hårføner.
    Ellers så er det vel også det å få et jevnt strekk i duken med på å glatte ut slike ujevnheter, så det å lage det om til et rammeleret vil nokk kunne løse problemet hvis ikke duken er for skadet i utgangspunktet slik at det blr synlige feil pga missfarginger osv.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med både v-bølger og andre ujevnheter har jeg i flere år (og på 3 lerreter) løst ved å feste 3 trelister horisontalt på baksiden av lerretet med borrelås. Selv om det kan være litt krøkkete å feste disse, eliminerer denne metoden nesten ALT av ujevnheter hvis den utføres nøyaktig.

Plasseringen av listene må skje i forhold til der hvor ujevnhetene er størst, men en tommelfingerregel er at èn settes ca 5 cm under øvre kant av billedflaten, èn midt på, og èn tilsvarende fra nederste kant.

Den beste festemetoden er Duotek borrelåspunkter som festes med dobbeltsidig opphengs-tape. Dette selges bl.a av Clas Ohlson. Duotek-bitene festes i ytterkanten på lerretets bakside i samsvar med ytterkantene av listene , samt på hver ytterkant på den siden av listen som vender inn mot lerretet. Listene må selvsagt kuttes i nøyaktig samme lengde som lerretets bredde.

Jeg har best erfaring med relativt tynne lister med L-profil, da disse ikke bøyer seg så lett og dermed strammer bedre. Blir listene for kraftige vil de avbøye kanten av lerretet i festepunktet.

Selve monteringen skjer ved å først feste den ene enden av listen på sitt motsvarende borrelåspunkt, mens listen holdes mest mulig horisontalt. Hvis man ikke kommer til på baksiden, kan man holde an listen mot bakveggen ved å presse lerrettet forsiktig mot listen med en myk klut i bomull eller microfiber slik at det ikke blir flekker. Når man fester på motsatt side trekker man i lerrett-kanten så mye man kan/tør med listen som mothold, og fester borrelåsen i den innerste kanten, og så i en rullende bevegelse utover.

En risiko med denne metoden er at strekken gjør at fasongen på lerretet gradvis endrer seg. Dette betyr at hvis man først har begynt, er det ingen vei tilbake. Men dette vil ikke være noe problem innen den normale levetiden på et nedtrekkslerret. Og så lenge man får et betydelig jevnere lerrett i den tiden man bruker det, synes jeg det blir en bra "trade-off".

PS: mulig beskrivelsen ikke er helt perfekt, men det er bare å spørre.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jodan
    PS: mulig beskrivelsen ikke er helt perfekt, men det er bare å spørre.
    Fin beskrivelse Jodan, men lurer på noe. Hvordan går det med opp og nedtrekks fungsjonen med et slikt inngrep du beskriver?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Fin beskrivelse Jodan, men lurer på noe. Hvordan går det med opp og nedtrekks fungsjonen med et slikt inngrep du beskriver?
    Du må selvsagt demontere spilene hver gang du tar opp lerretet. Hvem var det som sa at denne hobbyen ikke har sin pris? ;-) Men seriøst: ganske tungvint selv om det blir bra. Har erfart at lerretet blir hengende nede lenge av gangen når spilene først er montert. Og hvis den hellige feminine i heimen venner seg til det, er kanskje ikke veien til det etterelengtede rammelerretet lang?

En ting jeg forøvrig ikke nevnte inneldningsvsvis: hvis tapen ikke holder, kan borrelåsbitene stiftes fast. Altså: stiftepistol på listene, og stiftemaskin med ekstra lange stifter (sånn som du låner på jobben) på lerretet (grøss og gru, men perfeksjon koster). Hvis den blanke siden av stiften på fremsiden av lerretet sjenerer, kan den kamufleres med litt svart helmatt lakk påført med spissen av en knappenål.

EDIT: selve opptrekksfunksjonen påvirkes ikke så lenge du ikke får for stor vekt på lerretet. Har ikke veid spilene på mitt lerret, men merker at det skal mindre krefter til for å utløse mekanismen enn vanlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alternativet er å snekre en ramme i vegg, tak og gulv med en mengde øyekroker og bestille lerret som passer og strammer det hele med en lang strikk, slik de gjør når de lager kino. Dermed får du også plass til høyttalerne bak, da med et lerret som slipper lyden gjennom. F.eks. fra Harkness. Det er i alle fall slik jeg har tenkt :-)

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hørt påmakan=)

Dette må jo sendest til patentkontoret..kan fort gjøre penger på noe så lurt

SoundThug
    Guest
    Da har jeg sendt ideen til patentering. Sorry folkens, kan virke som dere var for sent ute !!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror kanskje det er en og annen som har tenkt det samme før meg, er sann hver eneste kinosal i dette landet, og sikkert verden forøvrig, er satt sammen :-) Men, ja, det funker som bare det, har tenkt laste opp noen bilder så kan dere se.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Adeo Rammelerret

Jeg kjøpte et brukt rammelerret som har ligget en stund sammenbrettet. Har mest horisontale bretter der det har vært brettekant, noe vertikalt, men det er ikke så utpreget. Har ikke investert i gode persienner enda så de synes faktisk kun når det er litt lyst i rommet, ser de ikke når det er helt mørkt. Men da er spørsmålet om det går ann å bruke strykejern uten varme, bare å dandere littegrann over de brettene som er? Har strammet det opp optimalt med det som fulgte med og ble forklart at det over tid ville bli "glatt" men det er ikke tilfelle. Noen råd? Så av det ene innlegget at ikke dampstrykejern var bra, men jeg tenker på uten varme? Har ikke helt tro på at en hårføner vil løse problemene her heller..Takk for et kjempefint forum! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Adeo Rammelerret 2

Fikk du noensinne fikset lerretet ditt flushy? Jeg har samme problem som deg etter flytting.. Lerretet ble ikke umiddelbart hengt opp igjen og nå sliter jeg med "ujevnheter" Vurderer å kjøpe nytt!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av groetting
    Fikk du noensinne fikset lerretet ditt flushy? Jeg har samme problem som deg etter flytting.. Lerretet ble ikke umiddelbart hengt opp igjen og nå sliter jeg med "ujevnheter" Vurderer å kjøpe nytt!
    Det har blitt mye bedre, men det måtte henge noen mnd før det ble bra! Vent med å kjøpe nytt, det kan faktisk løse seg selv. Er i allefall mitt råd!

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Ordnet det seg helt selv, eller skulle det noe varme på?

Har selv et ADEO rammelerret som har hent sammenbrettet i 3 år nå.
    Er stygt redd for at det aldri kan brukes igjen, når jeg monterer det om noen år.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg prosjektor og lerret i Januar. Lerrete er Dreamscreen, sånn halv automat. Og jeg har fått disse utrolig kjedelige bølgene på siden av lerrete. Den svarte rammen helt i ytterkant på lerrete bøyer seg innover mot bilde.
    Er det disse bølgene dere kaller V? Vurderer å bytte hele lerrete for det irriterer meg grønn at det skal være sånn. Spesielt når det panoreres. Da virker det om trent som om du ser gjennom en gammel kikkert fra 1800 tallet. skikkelige bølger... GRR...

Det som er så greit med lerrete jeg kjøpte er at det bremser seg selv ved innkjøring.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    V-formen er vel bølger det også ja. Har fått inntrykk av at det forværrer seg om man lar lerretene henge nede over tid.

Tenkte jeg kunne høre her om noen mener man i teorien skal være mulig å unngå bølger hvis man klarer å henge lerretet helt i vater. Eller må man til med tab-tension?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om lerretet er 100% i vater, og aldri rulles opp igjen etter 1. uttrekk, så er det mulig å unngå bølger.

Problemet er jo at duken ikke trekkes 100% likt opp hele veien når det rulles sammen. Og som nevnt tidligere her at stangen ikke er stiv nok slik at det blir litt sig på midten.

Til tenke meg at om man har noe som trekker lerretet utover når man ruller det opp vil kunne fungere (noe slik som persiener med sidekanter er)

Newcomer franksrensen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv fått tilbakemeldinger om dette problemet, og jeg løste dette før problemet kom. Monterte et nytt nedtrekk på lerretet som trekker på 3 punkter. Et på hver side og et i midten. Dermed blir ikke lerret kun dratt etter midten, i hele lerretet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt første lerret har hengt på minikinoen min siden min første projektor. Kassen passet nøyaktig på mm, rommet er 2m bredt.
    Nå ville jeg ha nytt når jeg nå har bestillt Sony`s HW55.

Jeg gikk for dette https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=582231 og det passet etter at jeg tok vinkelsliperen og kuttet av et par stålkroker som bygget ut ca 0,5cm på hver side. Da kunne jeg bare presse det med stor kraft opp i hvert hjørne uten og feste det! Det kaller jeg og maximere. Nå har jeg et lerret som er 84" i stedet for 79".

Kvalitetsmessig har jeg fått et løft, der jeg har fått penere farger og bedre kontrast. Men jeg har fått denne V-effekten og et svakt mønster som jeg kan skimte igjennom bildet.
    Alt i alt gir dette lerretet meg et penere bilde. Og for 800kr er jeg fornøyd. Jeg er også fornøyd med at størrelsen på kinolerretet mitt har vokst 5". Ikke mye, men det merkes av meg som har sett på mitt forrige 79", mange tusen timer

Vet ikke gain på mitt forrige lerret, og det står heller ikke navn på det, men ser at det er litt hvitere og glattere..

Jobben min fremover blir og jobbe med V-effekten for kona er på hugget og vil ha rammelerret...

Newcomer franksrensen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar Vis post
    Mitt første lerret har hengt på minikinoen min siden min første projektor. Kassen passet nøyaktig på mm, rommet er 2m bredt.
    Nå ville jeg ha nytt når jeg nå har bestillt Sony`s HW55.

Jeg gikk for dette https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=582231 og det passet etter at jeg tok vinkelsliperen og kuttet av et par stålkroker som bygget ut ca 0,5cm på hver side. Da kunne jeg bare presse det med stor kraft opp i hvert hjørne uten og feste det! Det kaller jeg og maximere. Nå har jeg et lerret som er 84" i stedet for 79".

Kvalitetsmessig har jeg fått et løft, der jeg har fått penere farger og bedre kontrast. Men jeg har fått denne V-effekten og et svakt mønster som jeg kan skimte igjennom bildet.
    Alt i alt gir dette lerretet meg et penere bilde. Og for 800kr er jeg fornøyd. Jeg er også fornøyd med at størrelsen på kinolerretet mitt har vokst 5". Ikke mye, men det merkes av meg som har sett på mitt forrige 79", mange tusen timer

Vet ikke gain på mitt forrige lerret, og det står heller ikke navn på det, men ser at det er litt hvitere og glattere..

Jobben min fremover blir og jobbe med V-effekten for kona er på hugget og vil ha rammelerret...
    No er vel lerretet strengt tatt oppgitt til 84"😂 å strekke det er vel rimelig umulig?

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •