Bølger i lerret - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 78
    Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Finduz
    Disse bølgene, de kommer vel av at man trekker lerrete opp og ned? Vil det da hjelpe å la lerrete henge nede hele tide?
    Da er rammelerret en mye bedre løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Sitat Opprinnelig postet av Finduz
    Disse bølgene, de kommer vel av at man trekker lerrete opp og ned? Vil det da hjelpe å la lerrete henge nede hele tide?
    Da er rammelerret en mye bedre løsning.
    Ok, det er det selvfølgelig. Da går jeg kanskje for et rammelerret. Men er ikke disse en del dyrere? Har ikke så mye penger igjen etter jeg har kjøpt pj'n....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rammelerret er ikke spesiellt dyrere enn andre lerreter. Har du anledning til å ha rammelerret vil jeg anbefale det. Les litt her på forumet så finner du greie priser på rammelerret også :lol:

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere som sliter med lodrette bølger, Så er vel det pga at lerettet ikke
    er helt strekt ut til sidene. Så tror nok ikke at A4 metoden vil fungere
    spesielt bra. Kansje det går an å strekke lerettet litt sideveis ?
    og eventuelt lime det helt i ytterkantene der det er festet oppe og nede ?
    (om man limer så husk å ikke rulle det opp igjen på en stund :P )
    Har ikke testet dette selv, Men er kansje værdt et forsøk

Newcomer -moviefreak- sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

A3 eller A4 funker bra...

Hei!

Dette er et typisk problem på både motoriserte og nedtrekkslerret som ikke har noen form for det man kaller tab-tension.
    Mange velger bort tab-tension pga utseende, men det er en mulighet å lage en maske over disse slik at kun blidefeltet viser.

Mange faktorer påvirker resultatet. Det sier seg selv at hvis man hever og senker lerretet ofte vil disse bølgene fortere komme.

Har man nedtrekkslerret lønner det seg å være to personer for å heve/ senke lerretet. En på hver side.
    For å få vekk v-bølgene er det veldig viktig som tidligere nevnt i tråden at lerretkassen er i vater.
    Det har også noe å si hvor bredt lerretet er. Et smalt lerret funker dette kanskje best med A4 ark, men har man bredere lerret må man kanskje bruke et A3 ark.

Er det fremdeles bølger kan man forsøke med to ark for å heve tykkelsen noe.

Håper dette kunne være til hjelp for noen... Det virket ihvertfall hjemme hos meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er V-bølgene noe som uungåelig kommer med tiden, eller har det vært der fra lerretet var nytt? Jeg monterte akkurat opp et Dreamscreen 170cm nedtrekkslerret, og jeg synes ikke det var verdt prisen, hvis det skal ha bølger fra dag èn..

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Generelt kan det hjelpe å strekke duken nede ved vektstangen noe... Det er ofte slik at de mest fremtredende bølgene reduseres ettersom lerretet "setter" seg litt... Tab-tension er nok imidlertid det neste alternativet med kassett som duger om du har helt bølgeangst. Eventuelt selvsagt rammelerret, som er og blir det mest optimale i alle tilfelle!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte nettopp Dreamscreen nedtrekkslerret, og synes ikke det er mye bølger. Det var det heller ikke på mitt gamle Projecta lerret som jeg hadde hatt i 2 år. Selvfølgelig er ikke duken 100% stram, men det får en kun på rammelerret. Jeg ser ingenting til de "naturlige" bølgene når jeg ser film.

Det kan også lønne seg å strekke lett på sidene av lerretet etter at det er nedsenket. Dette reduserer noe av de langsgående bølgene som kommer naturlig når et lerret henger i "fri luft".

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Til dere som sliter med lodrette bølger, Så er vel det pga at lerettet ikke
    er helt strekt ut til sidene. Så tror nok ikke at A4 metoden vil fungere
    spesielt bra. Kansje det går an å strekke lerettet litt sideveis ?
    og eventuelt lime det helt i ytterkantene der det er festet oppe og nede ?
    (om man limer så husk å ikke rulle det opp igjen på en stund :P )
    Har ikke testet dette selv, Men er kansje værdt et forsøk
    Nei, jeg tror ikke dette er verdt er forsøk. Da tror jeg at en lett kan ødelegge lerretet

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt et Grandview pulldown XXL i 1år og har ikke sett noen særlige bølger i det enda. Jeg brukte dog laang tid på å forsikre meg om at lerretet var helt i vater og tror dette betalte seg. Har hatt det trukket ned mesteparten av tiden.

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking V-bølgen's Mor Og Far

Beklageligvis har jeg ikke sett denne tråden før, men bedre sent enn aldri...

Hovedårsaken til V-bølgen er at dukrøret hvor lerretet er festet, ikke er stivt eller stabilt nok, og synker da naturlig nok ørlite på midten. Jo svakere rør, jo større synk, og større V-bølge.

Man benytter så tynne dukrør som mulig av flere grunner. Én er redusert produksjons-kostnad, en annen er for å få produktet sexy/smekkert nok til at det er salgbart, uten å ta tilstrekkelig hensyn til stivheten i røret.

Om man er to eller én når man betjener et lerret manuelt, har liten betydning, om da ikke kvaliteten på lerretet er svært dårlig... Det er vanlig at lerret er 100% dimensjonsstabile, og vil derfor ikke bli påvirket av nedtrekk på midten.

Det som teller, er at lerret er helt avhengig av at opphenget er i vater, óg at røret er stivt nok i forhold til bredden, og at det er heeelt rett.

Å prøve å bedre på synk i dukrøret med papir stukket inn på dukrullen kan kanskje hjelpe dersom problemet er lite, ellers er jeg redd det kanskje må kartong til ;-), ellers er det bare å kjøpe et stivere, (og gjerne en dimensjon større) dukrør...

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adyton
    ellers er det bare å kjøpe et stivere, (og gjerne en dimensjon større) dukrør...
    Vil det si at man kan bytte dette røret? Eller risikerer man å ødelegge hele lerretet dersom man prøver på noe sånt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KydeX
    Vil det si at man kan bytte dette røret? Eller risikerer man å ødelegge hele lerretet dersom man prøver på noe sånt?
    Dette ville jeg aldri prøvd på ! Man er nesten garantert å ødelegge lerretet, dersom man ikke er 110% sikker på hva man gjør. I tillegg så skal det mye til å få et nytt rør til å passe i eksisterende kasse.

Newcomer erikk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt på sida, men vil ikkje lage ein ny tråd på dette:
    Har fått dukprøver av Greyline+Euroscreen, og DynaGrey+BrightWhite (Dreamscreen) for å finne ut kva type eg skal velje.
    MEN, sidan det kom i 2 konvoluttar utan markering av kva som er kva, er eg veldig usikker på kva lerret som er frå kven av produsentane :-)

Konvolutt 1: Frå Atlas-speditøren med 2 stk. 10x20 cm (kvitt og grått)
    Konvolutt 2: Frå Osnes Industri AS på Jevnaker 2 stk A4 (kvitt og grått)

Nokon som anar kva som høyrer til kva produsent? Utan at eg ser så veldig forskjell på dei før eg har fått proj. og DVE :-)

Oppdatert: Har no greidd å kople Osnes til Euroscreen/Greyline, så då er alt bra! Forøvrig veldig bra å få lerretsprøve på A4-størrelse i steden for en liten øyelapp...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erikk
    Litt på sida, men vil ikkje lage ein ny tråd på dette:
    Har fått dukprøver av Greyline+Euroscreen, og DynaGrey+BrightWhite (Dreamscreen) for å finne ut kva type eg skal velje.
    MEN, sidan det kom i 2 konvoluttar utan markering av kva som er kva, er eg veldig usikker på kva lerret som er frå kven av produsentane :-)

Konvolutt 1: Frå Atlas-speditøren med 2 stk. 10x20 cm (kvitt og grått)
    Konvolutt 2: Frå Osnes Industri AS på Jevnaker 2 stk A4 (kvitt og grått)

Nokon som anar kva som høyrer til kva produsent? Utan at eg ser så veldig forskjell på dei før eg har fått proj. og DVE :-)
    Det lukter AVShop av Atlas forsendingen. I tillegg var dukprøven fra Dynagrey ganske liten, dvs langt ifra noen A4 ark.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KydeX
    Vil ikke anbefale å bytte røret i et slikt fredig opprullings oppheng, hvis man ikke er langt over gjennomsnittet dyktig med DIY løsninger og tar med i betraktningen at det kan bli værre enn det var, med skader og flekker på lerrets duken osv.

Bare det å få feste punktet mot oprullings røret så jevn som mulig så man slipper å få en et forhøyet punkkt på sirkelen, og en stripe over hele lerretet for hver omdreining der duken ligger ann mot dette festepunktet, er en utfordring mange lerret prodisenter tydeligvis har slitt med i mange år.....

Er ellers enig i det at det nokk er nedbøyningen på midten av dette røreret som er skylden i den klassiske V bølgen, og med tanke på at man på mange manuelle lerret trekker ned og slipper opp lerretet (og dermed også dette røret) på midten, så er det vel ikke så rart at det blir en sånn V ganske raskt på disse og ofte litt svakere på elektriske lerret og lerret der man ikke strekker i duken, men ruller direkte på røret.

Vil derfor heller anbefale å heller selge lerretet med V bølgen, og heller kjøpe seg en Tab-tension eller Rammelerret for de som kan ha det, dersom man vil bli kvitt denne bølgen.

Er man en dyktig til DIY, kan man vel eksprimentere med horisontal stramming av den nedrullete duken, skifting eller oppstramming og stiving av det originale oprullings røret, eventuellt ta av hele duken og rammespenne det osv.

Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg litt usikker her...
    Hvor lang tid/antall ganger går det før en får slike "V" bølger i et "vanlig" ned trekk lerret?
    Mnd`er / år, eller 100-200 opp/ned rullinger? eller er det for "vanskeligt" å si?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zx300
    Nå er jeg litt usikker her...
    Hvor lang tid/antall ganger går det før en får slike "V" bølger i et "vanlig" ned trekk lerret?
    Mnd`er / år, eller 100-200 opp/ned rullinger? eller er det for "vanskeligt" å si?
    Jeg hadde mitt Projecta lerret i 2 år uten at jeg fikk noen V-bølger:-D

Newcomer tyggebein sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har projekta lerret, ca 1 år gammelt, og det er fult av bølger, har prøvd A3 trikset, bytter til rammespent ganske snart,

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problem med langsgående bølger

Kjøpte ett nedtrekkbart lerret (nypris 5000,-) men fikk det for 500 pga mekanismen var ødelgagt. Planen er å bygge rammelerret av det,men det har irritrende langsgående striper etter å stått sammenrullet på lager i lang tid.
    Ser nesten ut som det er "brett" på det.
    Viser kun på lyst og hvit film (Istid feks)
    Noen ide om det går an å strekke det ut?(Ganske tykkt)
    Forsiktig med damstrykejernet?
    Bildet og kvaliteten på lerretet er meget bra ellers så det er litt for j.... å bare kaste det!
    Nå henger det det bare løst på veggen pga frustrasjon!

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •