Bølger i lerret - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 78
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er ett lite feste i stanga nederst på lerretet som man drar i.

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei jeg sliter med at det er bølger rett ned bortover hele lerretet! noen som har noen tips`?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På mitt lerret er det forskjell i bølgemengde etter hvor langt jeg drar ned. Med lens-shift på min Z2 så har jeg derfor funnet det optimale nivået. Men pass også på som tidligere nevnt her at det henger helt vannrett. Mitt gjorde ikke det i begynnelsen og det kom mye bølger da. Fikk det rettet opp etter en stund og da ble det mindre bølger igjen etterhvert.

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen andre tips om å bli kvitt bølger i lerretet....? lerretet henger hundre prosent i vater!!!

Irriterer meg noe jævlig! Det er nedover bortover hele lerretet!

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    huff tytty meg

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd tipset med ark, som er omtalt på side 1 i denne tråden?

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp... hundre hvis av ganger..

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner helt, men her er tolkningen min:

Dere trekker lerret helt ned, skubber et A4/A3 ark såvidt inn glipen i kassetten på framsiden av lerretet, og lar det følge med inn i kassetten når dere hever lerret til filmtittingshøyde? Dette funker altså?

Om det funker er det jo genialt

edit: har nå prøvd dette med ark i alle størrelser og posisjoner, det eneste jeg oppnådde var å lage masse "småbølger" som strålte ut fra den posisjonen der arkene ble plassert, altså ble det mye verre. Jeg får heller leve med v'en min til jeg snekrer en ramme og strekker lerretet rundt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Carpo
    Ingen som har noen andre tips om å bli kvitt bølger i lerretet....? lerretet henger hundre prosent i vater!!!

Irriterer meg noe jævlig! Det er nedover bortover hele lerretet!
    Jeg har noe det samme problemet. Det var et "billig" Hitachi SCR184000 lerret som fulgte med i pakke med Infocus 4805. Jeg sendte epost til HiFi center, hvor jeg kjøpte dette, men fikk bare svar om at slik var det på billige lerret. Hvis jeg ville kunne jeg få lever inn dette og trekke fra prisen hvis jeg kjøpte et annet, men det tror jeg ikke blir veldig aktuelt.

Jeg har tenkt på to løsninger som kanskje kan fungere:
    1. Lage en støtte (stang eller list, horisontalt) bak lerretet akkurat der det hvite området begynner.
    2. Feste noe i lerretet som kan stive det opp eller strekke det ut i vertikal retning. Vet ikke helt hvordan dette skulle la seg gjøre når man også ønsker å kunne trekke det opp.

Noen som har hatt lignende problemer og kan komme med tips eller råd?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kommer bølger før eller senere uansett?

Hei!

De nærmeste dagene skal jeg bestille BenQ 8700+ og ett Adeo 205 eller 235 cm Greyvision lerret (Har nylig investert i Denon AVR-3005 og Denon DVD-3910 som blir signalkildene) Det eneste det står på for meg er om jeg skal velge motorisert- eller rammelerret. Grunnen til at jeg vurderer motorisert er den åpenbare muligheten med å ikke bruke en hel vegg kun til ett lerret. Egentlig heller jeg mest mot rammelerret ettersom jeg synes det er flott med ett lerret på veggen med medfølgende ramme. Jeg vet også at en da får bølgefritt og det er lettere, spesielt på Adeo, og f.eks. ha svart filt bak slik at ikke noe lys går igjennom lerretet.

Spørsmålet mitt er:
    Hvis jeg kjøper ett motorisert lerret, vil jeg garantert oppleve bølger etter en tids bruk? Jeg går da utifra at lerretet er montert 100% plant (i vater) slik at ikke noe slikt skal provosere fram bølger. Finnes Adeo med tab-tension? Evt. går det ann å lage en slags løsning på dette selv?

Jeg går utifra at det er samme lerret som blir brukt i det motoriserte typen som i rammelerretet til Adeo? Isåfall - er det mulig å gjøre det motoriserte lerretet mere lystett? Som beskrevet er dette lett med det rammespente lerretet.

Håper noen kan komme med svar/forslag her. Regner nesten likevel med at jeg ofrer veggen og kjøper rammelerret. Sparer jo noen tusen også da - men jeg er i tvil. 65 - 35 fordel rammelerret 8)

Mvh,
    Einar B. Gilberg

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Mitt motoriserte Adeo er ett av de planeste jeg noensinne har vært borti. Kun Grandview Tab Tension som slår denne! Videre er duken ikke lystett på samme måte som Greyline, men fordelen er noe mindre teksturer (faktisk ingen teksturer i det hele tatt).

MEN, hadde jeg vært deg; kjøp ramme! Høres jo ut som du har muligheten, og da er uansett ramme å foretrekke, koster som du sier mindre og en 100% plan!

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at mange sier at ADEO dukene ikke er helt lystette, men gjør dette noe med bildekvaliteten i praksis dersom bakveggen er relativt lys, og lerertet henger 2-3 cm fra veggen i et rom med +/- 100% lyskontroll?

Tommy!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tror ikke det faktum at lerretet ikke er lystett vil ha noen effekt på det du nevner her, Tommy, er vel mer hvis en tenker seg å blende for et vindu at lystetthet er en klar fordel.

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Æsj, etter å ha justert litt i hjemmekinoen min, så kunne jeg kjøre lerretet (motorisert) enda litt lenger ned..,men hva ser jeg..jo det har blir bølger i kantene . Får evt prøve ark trikset, men har og prøvd å henge noen "lodd" på kantene for å se om de hjalp. Det hjalp litt, men ikke helt kvitt det. Ser og for meg en løsning med å kunne lage noe feste anordning i kantene for å få det strekt ut.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom akkurat på noe. Hva om man løsner på stangen som er i bånn av lerretet og fester noen hemper i hvert hjørne. Lager så en hempe i veggen som man kan feste hempene på lerret i, slik at det strekkes ut. Hmmm... Noen tanker om det? Blir jo ikke helt som tab tension, siden det ikke er feste gjennom hele kanten av lerretet, men likevel..

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det fungerer hvis du har riktig vinkel på de hempene...de burde jo i utgangspunktet dra like mye horisontalt som vertikalt..

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det kan være en god løsning alltså...men ikke så fint på stueveggen knaskje..hmm (igjen)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får knyte noen sløyfer på hempene da vetdu

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker selv en IKEA tupplur (ikke så bra akkurat ,men fungerer. Og siden jeg ikke har råd så står den på veggen).

Denne er stiftet fast på veggen med stifter 6steder på lerretet og jeg kan ærlig si at jeg ikke ser noen bølger nå. Er ikke sålenge siden jeg satt de på ,men stifter fungerte veldig bra på mitt.

Jeg prøvde akkurat nå å stille meg vedsiden av lerretet og se etter bølger og jeg TROR det er en når jeg ser det ifra en vinkel ,men beveger jeg meg så ser jeg den ikke. Selvom jeg ser på akkurat det samme stedet.

Men nå er det vell ikke alle som vil sette stifter i lerretet sitt.

EDIT: Nå har jeg tatt noen bilder. Dette er ifra den vinkelen jeg snakker om og her ser vi det ganske klart. Men dette ser jeg ikke ifra posisjonen jeg normalt sitter på.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse bølgene, de kommer vel av at man trekker lerrete opp og ned? Vil det da hjelpe å la lerrete henge nede hele tide?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •