Akustisk transparent lerret og bildekvalitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 96
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustisk transparent lerret og bildekvalitet

Ny dedikert hjemmekino i kjelleren er på et avansert planleggingsstadium, og siden bildestørrelse og kvalitet er det viktigste for meg, så tenker jeg å gi flatt jern og gå for et kurvet 2.35:1 lerret.

På grunn av lav takhøyde så er det ideelle for meg å bruke et akustisk transparent lerret, så jeg kan plassere høytalerene bak det.

Men hvordan vil det påvirke bildekvaliteten?

Er Dreamscreen Procurve med transparent duk bra nok, siden jeg helst vil slippe å bruke 20 000,- på lerret, eller finnes det andre alternativer med bra pris?

Lerrets bredden blir 265 cm, med en sitteavstand fra drøye 4 meter og bakover.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    DreamScreens lerreter tilbyr samme struktur i den vevede duken som SmX. Dette er av de fleste regnet som godt nok, men i praksis vil jeg si at det nok gjerne kan være enda noe mer finmaskert duk for å slippe helt unna moire. Videre er ikke LCD-projektorer spesielt godt egnet for en vevet duk, da pikslene er så stor at de interfererer med mønsteret i duken i for stor grad.

Når det er sagt er det jo en smal sak å bytte duken på både SmX og DreamScreens lerreter i ettertid, og du skal ikke se bort fra at det dukker opp noe nytt og forbedret senere. Får en forbedret strukturen i vevet med 50-100% er nok moire nærmest en saga blott, og DA er det nærmest UTELUKKENDE fordeler med denne type løsning...!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med LCD var jo veldig interressante opplysninger, jeg så nemlig for meg en TW3000 eller noe i den duren, som kronen på verket.
    Men da får jeg vel heller se hva f.eks Benq kan levere av DLP konfekt utover høsten, da.
    Eller er kanskje Sonys SXRD projektorer det ultimate* her?

*Ultimat, og med en pris man kan leve med.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Videre er ikke LCD-projektorer spesielt godt egnet for en vevet duk, da pikslene er så stor at de interfererer med mønsteret i duken i for stor grad.
    Går ut i fra at det er dekningsgraden eller størrelsen på pixel vs tykkelsen på pixcel innrammingen du her mener kan skape mere synlige morie problemer.

LCD har vel på FullHD paneler en dekningsgrad på rundt 50%, mens DLP vel ligger på rundt 65-80 mens SXRS og D-ILA vel er gådt oppe på 90% merket.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det er den sorte "rammen" rundt pikselen som skaper trøbbelet, ja... Greit å vite uansett hvis en planlegger innkjøp av ny projektor! Mulig en kraftig forbedret duk kan eliminere problemet uansett, men jeg tror ikke jeg personlig hadde tatt sjansen på LCD hvis en planlegger 2.35:1 lydtransparent oppsett, som jeg tror vil bli stort fremover...

For øvrig er det jo slik at en vinkler den transparente duken for å redusere moire. Med en VW60 var problemet kraftig redusert ved en vinkling på 15% ved bruk av SmX/DreamScreen-duk, mens det fremdeles var synlig på en TW2000... Samtidig fikk jeg også se en duk med rundt 50% finere maskering enn SmX/DreamScreen (prototype), og da var moire helt gone på VW60 med bare noen % vinkling, mens det var kraftig redusert, dog fremdeles synlig ved 15% vinkel på TW2000...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er den sorte "rammen" rundt pikselen som skaper trøbbelet, ja... Greit å vite uansett hvis en planlegger innkjøp av ny projektor! Mulig en kraftig forbedret duk kan eliminere problemet uansett, men jeg tror ikke jeg personlig hadde tatt sjansen på LCD hvis en planlegger 2.35:1 lydtransparent oppsett, som jeg tror vil bli stort fremover...

For øvrig er det jo slik at en vinkler den transparente duken for å redusere moire. Med en VW60 var problemet kraftig redusert ved en vinkling på 15% ved bruk av SmS/DreamScreen-duk, mens det fremdeles var synlig på en TW2000... Samtidig fikk jeg også se en duk med rundt 50% finere maskering enn SmX/DreamScreen (prototype), og da var moire helt gone på VW60 med bare noen % vinkling, mens det var kraftig redusert, dog fremdeles synlig ved 15% vinkel på TW2000...
    Hvordan er det egentlig med buet lerret og fokus med en slik vinkling?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvordan er det egentlig med buet lerret og fokus med en slik vinkling?
    Det er ikke en vinkling som påvirker kastelengden det er snakk om her (hvis det er det du lurte på), men en vinklingen av firkantmønsteret veven i forhold til lerret rammen, slik at rutemønsteret i pixel strukturen projisert på lerrete, ikke følger rutemønsteret på duken.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer Bjørn S. sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesning her, skal selv bytte lerret og vurderer 2.35. Har i dag et 16:9 Screen Research lerret som er lydtransparent. Det har fungert perfekt for meg med min Mitsubishi HC6000 (LCD), fins ikke antydning til moire.

Materialet SR bruker heter ClearPix og skal visstnok være det beste på markedet. Om det stemmer har jeg ingen formening om, så det kunne vært interessant å se andre lerreter som i liket med SR vever materialet i stedet for å perforere det.

Har i liket med RuneW lurt litt på buet lerret og hvordan det blir i forhold til fokus og avstand til pj. Noen som vet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Yepp, det stemmer det ask4me2 sier...

For å mate deg med litt "bue-propaganda", mener jeg følgende; Et buet, lydtransparent lerret er slik jeg ser det den ultimate løsningen for hjemmekino, både bildemessig, lydmessig og rent estetisk.

1. Du får utnyttet hele bredden av veggen
    2. Du slipper å ha store, fæle høyttalerbokser stående midt i glaninga
    3. Du får lyden FRA lerretet, ikke over, under eller på siden. Dette gir langt bedre mulighet for SKIKKELIG sweetspot
    4. Relatert til punktet ovenfor, en buet løsning gjør at du selv under trange forhold bak lerretet kan plassere fronthøyttalerne i vinkel mot sitteplassene
    5. Kurvingen gir bedre lysfordeling, og reduksjon i skarphet er slik jeg ser det (basert på faktisk erfaring...) et totalt IKKE-tema. Benytter du en anamorfisk linse er jo selvsagt buen en fordel i alle tilfelle...
    6. Kurvingen gir også en svært viktig visuell kinoeffekt, som etter mitt syn er nesten like viktig som mange av de øvrige punktene...

Samtidig, dagens duker er litt for grovkornede slik jeg ser det, men leverer allikevel for all del godt resultat de også, spesielt om en unngår LCD. Kommer det som nevnt en noe mer finmaskert duk på banen er jo problemet løst i alle tilfelle. Det fine er også som nevnt at både SmX og DreamScreen lar en bytte duk enkelt i etterkant, så en kan jo oppgradere dette når det ved et senere tidspunkt blir tilgjengelig.

Nå, overbevist? Det er jo fremdeles litt plunder da, men jeg mener det abslutt er verdt alt maser. Spesielt gjelder jo dette små rom der plassen er dyrbar. For mitt vedkommende er det ingen tvil, men jeg har tross alt kun 15kvm å "boltre" meg på...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg har ikke sett Screen Research, men har hørt rykter om at dette er mer finmaskert enn SmX og DreamScreen... Ser du ingen moire på HC6000 er det enten fordi du ikke er oppmerksom på fenomenet eller fordi duken rett og slett er finmaskert nok. Husk at moire er veldig "fintfølsomt", jeg så det ikke selv før jeg ble gjort oppmerksom på fenomenet. Se etter det i lyse scener, se om du tar ser litt antydning til ujevnhet. Ser alt helt flott ut er det jo bare tut og kjør selvsagt.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig følsom for moire og har ikke sett noe til fenomenet. Det er kanskje mulig å finne det hvis jeg begynner å lete, men slik det er nå har ingen bemerket det, ei heller pj guruer med superøyne:-). Kan vel legge til at vi nok ikke har tenkt over det som et mulig problem, så jeg skal ta en nærmere titt på scener som normalt sett gir dette problemet. Håper jeg ikke finner noe:???:.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva koster disse Screen Research lerretene sånn cirka? Ser alle som forhandler dem bare oppgir "ring for pris!", er det Rolls Royce prinsippet om at "hvis du må spørre om prisen, så har du ikke råd!"?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det er ikke en vinkling som påvirker kastelengden det er snakk om her (hvis det er det du lurte på), men en vinklingen av firkantmønsteret veven i forhold til lerret rammen, slik at rutemønsteret i pixel strukturen projisert på lerrete, ikke følger rutemønsteret på duken.
    Og takk for det! Begynte jammen meg å lure... kunne ikke fatte hvordan dette skulle kunne gjøre annet enn ugang... ops:

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eivind, du kan eventuelt ta spørsmål om Screen Research priser på PM med meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DreamScreens lerreter tilbyr samme struktur i den vevede duken som SmX.
    Er det sånn å forstå at det er det samme lerretet som SMX bruker, eller at det bare er temmelig likt?
    Ser SMX selvfølgelig skryter fælt av sitt eget produkt på hjemmesiden sin, men de får også gode tilbakemeldinger fra AVS forum medlemmer, og det betyr jo endel.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det kan jo være verdt å ta en titt på dette: DreamScreen V4 ProCurve. Du vil her også ha tilgjengelig en nyutviklet lydtransparent duk, Acoustic HD, som er vesentlig mer finmaskert samt også en del tykkere enn SmX... Sett opp mot Screen Research vet jeg ikke hvordan denne duken gjør seg, men prismessig kan en vel anta at moroa blir noe mer spiselig...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo være verdt å ta en titt på dette: DreamScreen V4 ProCurve. Du vil her også ha tilgjengelig en nyutviklet lydtransparent duk, Acoustic HD, som er vesentlig mer finmaskert samt også en del tykkere enn SmX... Sett opp mot Screen Research vet jeg ikke hvordan denne duken gjør seg, men prismessig kan en vel anta at moroa blir noe mer spiselig...
    Sweet!
    Har sett bilder av SMX lerretet i bruk på AVS forums og det er ikke lett å se noen problemer, så en oppgradert duk skulle man tro var bortimot feilfri.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv ikke sett SMX duken i bruk, så det jeg skriver her har jeg fra andre;

Jeg ville ikke kjøpt hypen rundt SMX sånn helt uten videre. Noen får dette til å fungere bra, mens det fungerer mindre bra for andre. Det er også folk her på forumet som har hatt blandet hell med denne duken. Det har mye med moire å gjøre, men også det at SMX duken har relativt store perforeringer samt mye struktur. Jeg tror ikke dette er optimalt. Skal man ha lyd transperent lerret bør man nok få sett løsninger før man tar det endelige valget... Da stoler jeg med på lyd transperente løsninger fra Stewart og Screen Research (men disse koster også mye penger).

Det er jo selvfølgelig veldig sweet å få skult alle høytalerne og slikt, men det kan gjøres på andre måter enn å ha en lyd transperent duk (dersom man har rommet til det). Jeg ville dog ikke valgt en slik duk dersom det går på bekostning av bildekvaliteten.

Når det gjelder perforerte duker og 2,35:1 systemer så tror jeg ikke dette kommer til å slå gjennom annet enn for entusiastene. Det er rett og slett for komplisert for menigmann, som egentlig ikke skjønner hvorfor det er svarte kanter på bildet på sin nye TV eller projektor. Det trenger dog ikke betyr så mye for oss her på forumet...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen antydning på hva løpemeterprisen på Acoustic HD blir?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg ser det, så har man altså to måter å komme i mål på når det gjelder bildekvalitet og et begrenset budsjett.

Det ene er å legge pengene i et dyrt lerret, type Stewart eller Screen Research, og spare penger på å kjøpe en rimeligere projektor.

Eller å kjøpe et rimeligere lerret fra Dream Screen, og så bruke kronene på en dyrere pj med høyere fyllingsgrad, type SXRD eller D-ILA.

Er dette sånn røffly korrekt?

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •