Akustisk transparent lerret og bildekvalitet - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 96
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    At den matcher eller overgår SMX er vel så sin sak. Hva i forhold til Screen Research Clear Pix duk? DET er jo referansen (med ublu pris på SR btw).

Hva er tilbudet på duken på messa?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har aldri sett Screen Research, så der må nesten noen andre uttale seg... Når det gjelder messetilbud er det greiest at du sender en mail til forhandleren direkte, så forholder vi denne tråden teknisk!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer mest på hva som er veil pris egentlig? Skal på messa på søndag håper jeg så da kan jeg sikkert finne det ut uansett.
    Har ingen intensjoner om å lage prisjakt. Det er bare vanskelig å vurdere teknisk kvalitet uten at en vet hvor produktet ligger prismessig også.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går å tenker på å bytte ut lerretet som jeg har og var nesten bestemt for å gå for dette men jeg ble litt skeptisk når du skriver at I helt lyse scener kan en skimte dukens orientering mht vevingen Lygren?Er dette noe som er godt synlig på en 3-4 meters avstand?
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nei, det er IKKE godt synlig, men jeg er verdensmester i pirk, og på dette nivået er det jo selvsagt pirk som gjelder... Når det er sagt er det viktig å understreke at DreamScreen garantert vil forbedre dukkvaliteten på Acoustic HD fremover også, og dermed tilby oppgraderinger som en enkelt bytter ut selv (dukene selger jo løst tilpasset V3/V4-rammene). Samtidig er duken en prototype, så det kan helt klart bli enda bedre innen produksjon.

Hadde vært flott om noen andre også kunne kommentert sine observasjoner basert på det de så på Electroworld for øvrig...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med "lyskontoll" på baksiden av disse lerretene. Er det ikke vanlig med en egen lysabsorberende duk bak, så ikke høytalerne eller bakveggen skal påvirke resultatet?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hvordan er det med "lyskontoll" på baksiden av disse lerretene. Er det ikke vanlig med en egen lysabsorberende duk bak, så ikke høytalerne eller bakveggen skal påvirke resultatet?
    Med alle perforerte duker bør man sørge for at man bak duken kun har svarte flater. Dette fordi 10-30% (eller så) av lyset går gjennom duken. Samtidig er det også en fordel at duken også har svart backing slik at bilde ikke vaskes ut av det lyset som går gjennom duken og som reflekteres tilbake igjen. Hva denne som omtale her har, vet jeg ikke.

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Da har jeg fått testet DreamScreens nye Acoustic HD et par timers tid og må virkelig si at jeg er IMPONERT! Vi snakker:

1. INGEN moire (!)
    2. Vanvittig bra lysutbytte/gain, sett opp mot SmX, som jo slipper gjennom MASSE lys
    3. Klarte ikke å høre noe som helst påvirkning av lyden, noe som også er bekreftet ved målinger...

De som har anledning anbefales med andre ord å ta turen ut på Electroworld i Lillestrøm midten av november å få med seg demo på denne duken.

Selve strukturen (ikke moire altså, det var ikke å spore i det hele tatt...) er først noe en ser om en sitter virkelig nære duken. Sitter en 2-3 meter unna eller mer er dette ikke et tema!

Morsomt, jeg skal ha et slikt lerret på 265cm bredde i 2.35:1 i egen kino snarlig, og var jo litt redd for at jeg måtte inngå relativt store kompromiss for å kunne plassere høyttalerne bak lerretet... Det må jeg altså ikke slik det ser ut nå - FETT!
    Testet med hvilken type prosjektor?

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens litt OT, men fant ingen bedre plass og poste dette. Ved bruk av ett slikt "akustisk transparent" lerret, hvor langt bakom duken bør man plassere høytalerne? Regner med at de ikke kan stå helt inntil.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Revitaliserer denne tråden da jeg lurer på hva erfaringer andre har med LCD og AcousticHD. Med min Epson TW2800 og AcousticHD-duk på 200 cm får jeg tydelige interferensmønster, og epost fra avshop sier at LCD ikke er så heldig med AcousticHD selv om reklamen sa noe annet. Nå har jeg desverre låst meg såpass fast med høyttalervalg at jeg heller må se på utskifting av projektor for å få dette til 100%. Dyr hobby

Bilde av problemet:

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra du tar opp denne tråden. Jeg er i samme situasjon, da jeg har en LCD-projektor, nærmere bestemt HC5000, og har bestemt meg for å gå for en løsning hvor jeg skal ha høyttalerne stående bak lerretet for å spare litt plass.

Jeg er enig med han over her. Slik jeg har forstått det så burde jo mer finmaskert lerret være bedre for LCD, ikke motsatt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vel, hvorvidt en mer finmaskert duk vil være "bedre" avhenger av graden av finmaskering... Risikoen for at du får enda mer interferens om dukens "piksler" blir enda noe mindre øker, ettersom en da får enda større risiko for å interferere med LCD-projektorens piksler.

Hvor mye må du for øvrig defokusere før du reduserer moire-problemet?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hvor mye må du for øvrig defokusere før du reduserer moire-problemet?
    Au! Vondt! Skrev du defokusere??? Er dette noe man må påregne hvis man bruker lydtransparente lerret? Nå blir jeg nesten nervøs her...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    LCD-projektorer har såpass "tydelige" piksler, at de lettere interfererer med dukmønsteret enn f.eks. SXRD, D-ILA eller DLP (dvs. alle øvrige teknologier). Hvis en defokuserer "skaper" en større/mindre definerte piksler, og reduserer dermed interferensen.

Jeg hadde vel personlig kanskje vurdert en annen teknologi enn LCD om det var lydtransparent lerret jeg var ute etter...

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter selv på slikk DIY duk, og har LCD projector.

Etter som jeg forstod på olavm, så var dette interferens problemet bare synlig på enkelte Zoom områder.

Satser på at jeg da klarer å komme meg unna, siden jeg fritt kan velge størrelse på bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig skjer det noe her, selv om jeg har postet om problemet en stund

For å bli 100% kvitt moire-problemet må jeg defokusere såpass at det blir plagsomt. Har valgt å defokusere bare litt slik at problemet blir redusert men ikke borte.

Problemet er synlig over hele bildeflaten på kloss hold, men på sitteavstand (ca 3.5 meter) er det bare synlig på store lyse homogene flater. Dette inkluderer himmel.

Er egentlig ganske skuffa da all forhåndsomtale av duken indikerte at dette ikke skulle være noe problem. Hadde det stått at 1080p-projektorer ikke anbefales ville jeg neppe gjort den høyttaler- og lerretinvesteringen jeg gjorde. Løsningen blir nok å selge projektoren min med rimelig stygt verditap (TW2800 kjøpt i januar viste seg å være en veldig dårlig investering.. ) og heller kjøpe sony HW10 eller noe. Dette må dog spares og forhandles fram så det kan ta sin tid

Men som denonbuster skrev så har jeg i andre poster sagt at moire-problemet kun oppstår rundt 200 cm-området. Setter jeg maks zoom slik at bildet blir ca 170 cm blir det borte, og blåser jeg opp bildet til 230 cm + virker det og å være borte.

Til slutt må jeg si at problemet selvsagt bare er sjenerende når man er observant på det og pirker, noe man selvsagt alltid gjør på eget utstyr.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir jeg litt forvirret her. Jeg har en Mitsubishi HC5000, som er en LCD-projector med 1080p. Har akkurat sendt avgårde byggetegninger til mitt nye hus, og der har jeg tegnet inn et kinorom hvor jeg har planer om et lydtransparent lerret. Har lest om dette Moire-problemet, men klarer ikke helt å bli 100 % klok. Slik jeg forstår det på postene over her så er LCD ikke det beste mtp Moire, men olavm sier at Moire-problemet kun oppstår ved 200 cm-området. Jeg kommer til å gå for et lerret på enten 300 eller 265 cm.

Det store spørsmålet er da om jeg blir berørt av Moire eller ikke? Hva anbefaler dere meg å gjøre?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Moire er en litt snodig greie. Fenomenet skapes av interferens mellom pikslene fra projektoren og strukuren i duken. For å redusere risikoen for moire vil de fleste duker i dag leveres skråsydd. LCD vil imidlertid i noen tilfeller fremdeles kunne gi dette problemet, men hvor vidt du vil merke det på angitt lerret avhenger av en rekke faktorer.

Mitt råd i dette tilfellet må vel kanskje være å kun bestille den aktuelle akustiske duken, henge den opp og se om du får moire på angitt bredde og avstand. Funker det beholder du jo bare duken, funker det ikke sender du den i retur.

Når det gjelder valget med "ultraHD" og "HD"-duk vil som jeg nevner tidligere i tråden ikke nødvendigvis tettere struktur i lerretet hjelpe mht moire, da spesielt på mindre bredder (poenget er å ikke interferere, og da må enten strukturen være en del grovere eller finere enn pikselnettet...). I ditt tilfelle, der bredden er såpass stor, skulle en imidlertid tro at redusert struktur er en fordel - de basert på min personlige erfaring. Fordelen med "ultraHD"-duken er jo også at en har "HD"-duk på den andre siden, slik at en får testet de aktuelle alternativer samtidig...

Den "enkleste" løsningen hvis moire uansett ikke er å unngå blir vel å anbefale en annen teknologi enn LCD, men forstår jo at en ikke ønsker å bytte ut projektoren uten at en først har testet de nødvendige alternativ...

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for et raskt og meget bra svar. Etter hva jeg forstår er det da en mulighet for meg at jeg kommer unna Moire-problemet, siden jeg velger minimum 265 cm bredt lerret.

Siden det blir mange investeringer akkurat nå, så har jeg i utgangspunktet ikke lyst til å bytte projektor allerede.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil buet eller vanlig/rett lerret ha noen innvirkning på moire?

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •