Akustisk transparent lerret og bildekvalitet - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 96
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Den oppsummeringen er vel korrekt før Acoustic HD, EivindLunde...

Prismessig vet jeg ikke hva V4 vil ligge på fra DreamScreen, men regner jo med at forhandleren vil legge opp dette så snart det er tilgjengelig. Det jeg er helt sikker på, er at prisnivået ikke blir i nærheten av SmX og Screen Research!

Det er uansett spennende å se at ting skjer rundt lydtransparente løsninger, ettersom det er så mange fordeler med å plassere høyttalerne bak. Ikke minst er det jo en stor fordel rent estetisk, men også lydmessig er det jo et kjempeløft å få denne servert fra bak lerretet, ikke over, under eller på siden!

Jeg regner for øvrig med at jeg får testet DreamScreens V4-lerreter om ikke alt for lenge, skal komme med en utfyllende rapport så snart det er på plass...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det jeg er helt sikker på, er at prisnivået ikke blir i nærheten av SmX og Screen Research!
    Undrer meg litt at du tar disse to under ett. Screen Research er bloddyrt:evil: men SMX var billig når en fikk det i løpemeter til DIY, nå er det blitt en god del dyrere og kun som komplette lerreter men ikke i SR klasse.

Er foresten veldig spent på både ytelse og pris på Acoustic HD. Har noen merker på mitt 155" Stewart lerret så når det blir full HD hele linja er det mulig at ny duk må til. Da er V4 hett alternativ.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har testet og kan komme med betraktninger rundt lydkvalitet med slike lerret foran HT?
    Jeg har tidligere vurdert lydtransparent lerret, men forkastet det grunnet den merkbare negative effekten på lyden. Særlig de høyere tonene ble skadelidende. Men dette er noen år siden, så ting kan jo ha forandret seg ganske mye. En slik løsning ville nemlig passe veldig godt hos meg, så jeg er ikke negativ bare litt skepisk etter sist

Newcomer Bjørn S. sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et lydtransparant lerret fra Screen Research og kan bekrefte at det umulig å høre forskjell i lyd med lerret oppe eller nede. Målinger viser at en mister litt i diskanten, men det klarer ikke ørene våre å oppfatte og EQ er ikke nødvendig. At det er både THX og ISF godkjent er kanskje ikke så spennende, mer interessant er det at det er brukt av bl. a. Runco og Genelec. De er klar på at ingen andre lerret er gode nok (uttalelser på en messe i USA for et par år siden). Om det er noen i dag som matcher SR vet jeg ikke, men hadde vært fint om de fikk konkurranse. Prisene er høye, men det skyldes vel begrenset volum og komplisert produksjon/veving av materialet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare jeg som roter, eller har Avshop slutta med buete 2.35:1 og akustisk transparente lerreter?
    Kan plutselig ikke finne noen der...

Edit: Whoops! My bad. Fant dem nå.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg fått testet DreamScreens nye Acoustic HD et par timers tid og må virkelig si at jeg er IMPONERT! Vi snakker:

1. INGEN moire (!)
    2. Vanvittig bra lysutbytte/gain, sett opp mot SmX, som jo slipper gjennom MASSE lys
    3. Klarte ikke å høre noe som helst påvirkning av lyden, noe som også er bekreftet ved målinger...

De som har anledning anbefales med andre ord å ta turen ut på Electroworld i Lillestrøm midten av november å få med seg demo på denne duken.

Selve strukturen (ikke moire altså, det var ikke å spore i det hele tatt...) er først noe en ser om en sitter virkelig nære duken. Sitter en 2-3 meter unna eller mer er dette ikke et tema!

Morsomt, jeg skal ha et slikt lerret på 265cm bredde i 2.35:1 i egen kino snarlig, og var jo litt redd for at jeg måtte inngå relativt store kompromiss for å kunne plassere høyttalerne bak lerretet... Det må jeg altså ikke slik det ser ut nå - FETT!

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wow, jeg er også imponert når selveste Lygren blir imponert.
    Det blir spennende å se prisen disse havner på.

Newcomer Bjørn S. sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil Acoustic HD bli levert som motorisert i 2:35?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nope, er nok kun ramme og løs løpemeter såvidt jeg har forstått foreløpig... En skal selvsagt ikke se helt bort fra en motorisert løsning, men de aller fleste i dette "kjøpersegmentet" velger nok ramme eller en DIY-løsning av noe slag.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren: vet du ca. dato når Acoustic hd er tilgjengelig?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vil nok ta noen måneder, jeg tror de er i en tidlig utviklingsfase pr. dato, men du kan jo forhøre deg på Electroworld-messen hvis du har mulighet til å ta turen dit... Der skal den både vises og forhåndsselges såvidt jeg har forstått...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok det høres bra ut. får satse på en tur til electroworld da

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..... Electroworld-messen hvis du har mulighet til å ta turen dit... Der skal den både vises og forhåndsselges såvidt jeg har forstått...
    Finnes det noen antydning av pris på løpemeter? (ballpark figure)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nok ta noen måneder, jeg tror de er i en tidlig utviklingsfase pr. dato, men du kan jo forhøre deg på Electroworld-messen hvis du har mulighet til å ta turen dit... Der skal den både vises og forhåndsselges såvidt jeg har forstått...
    Hvilke forhold vil den bli testet under på messa? Hvilken projektor vil bli brukt??

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Såvidt jeg har forstått vil den vil vises med JVC HD350 (referansen), Epson TW5000, Sony HW10 og enten BenQ W5000 eller Panasonic AE3000...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre at produktet holder mål, selv fra korte sitteavstander.
    Vet noen hva gain er? Og kommer det etterhvert i grått også?
    Har funnet ut at lysstyrke er viktig for meg når jeg ser film, så håper å få både i pose og sekk her...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Gain kan jeg tenke meg er noe rundt 1.1-1.2, altså tilsvarende et vanlig matt-hvitt lerret. Jeg sammenlignet direkte med et matt-hvitt lerret og så veldig liten grad av tap av lysutbytte. Jeg sammenlignet også med en grå SmX-duk, og der var forskjellen STOR. SmX-duken har i tillegg til å miste utbytte som følge av grånyansen såpass store hull at mye av lyset også forsvinner som følge av dette. Resultatet er et større lystap, ser ut til å være i størrelsesorden 20% eller noe i den duren...

Jeg tror og mener at dette markedet, som stort sett vil sette opp lerretet i et lyskontrollert rom med mørke vegger, samt det faktum at projektorene blir stadig bedre på sort gjør at hvitt er veien å gå her... Du skal uansett selvsagt ikke se bort fra at grått dukker opp, men har en kontrollert lys, mørke vegger og en god projektor er det jo uansett matt hvitt som er veien å gå...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som har vært på messa å sett på det nye lydtransperente lerretet til dreamscreen(v4) ?. om de har det der i det hele tatt da? og om høytalere er plassert bak?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var på plass. Fikk desverre ikke tid(plass, mange som ville se) til å titte inn i kinoen. Får ta turen til demo-rommet på Økern senere.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Lerretet er på plass, 265cm bredde på 300cm total bredde på rommet, DA snakke vi om utnyttelse! Ser generelt sett veldig bra ut!

I helt lyse scener kan en skimte dukens orientering mht vevingen, men da ikke selve mønsteret / strukturen, men rett og slett at vevingen gjøres litt i seksjoner. Dette kan muligens rette seg ut noe også...

LANGT bedre enn SmX er det uansett, og absolutt et stort skritt i riktig retning. I mellommørke og mørke scener er lerretet superb, det er kun i det kritt hvite scenene der en har svært liten øvrig "bildestruktur" en såvidt kan bli oppmerksom på fenomenet.

Nå skal det også sies at duken som vises er en prototype, den kan jo bli enda bedre mot lansering.

Lysutbyttet er også veldig godt, og det er svært lite eller ingen påvirkning mht lydkvaliteten.

Jeg er i det minste INGEN tvil om jeg skal gå for en lydtransparent løsning i min kino!

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •