...jeg har nå fått tatt en liten titt på V2-duken til DreamScreen. Den lysegrå siden synes jeg fungerer veldig godt selv på en bred ramme, den er såpass lys at den ikke tar nevneverdig med lysutbytte, men bedrer samtidig sortnivået en del sett opp mot den hvite siden.
Når det gjelder duken som sådan er strukturgraden lav, men ettersom "konseptet" til DreamScreen er å lime to duker sammen med hvit og grå overflate, er duken litt skrukkete som følge av dette. Dette rettet seg greit ut etter å ha montert inn noen ekstra strammere, som jo er litt "hassle", men men...
Lydtransparentheten er veldig god med denne type materiale, altså to lag "ultraHD", som benytter en helt annen type materiale enn de tradisjonelle dukene i vevet fiberduk.
Når det er sagt er det selvsagt rom for forbedring, det er klart, og jeg tipper det dukker opp en "V3" etterhvert også... I mellomtiden synes jeg dette fungerer bra, men sett opp mot en ren ikke-transparent duk er det selvsagt noe kameler en fremdeles må svelge. Om en synes dette er verdt fordelen av å kunne plassere høyttalerne bak lerretet og ikke minst utnytte rommets bredde skikkelig blir opp til den enkelte, men jeg personlig ville valgt en lydtransparent løsning, og da heller oppgradert til en senere revisjon av duken når dette blir tilgjengelig.
Videre så jeg en veldig flott duk fra Screen Excellence - "4K" - på ISE-messen i Amsterdam nylig. Denne var nesten som en vanlig duk strukturmessig, veldig imponerende. Jeg skal prøve å få tatt en titt på dette lerretet om ikke alt for lenge. Disse er imidlertid kostbare greier, type 25-30.000.- for et 100"-lerret, men uansett interessant... En av tingene jeg skal se på er hvordan lydtransparentheten funker når duken blir såpass tett.
Screen Excellence