Buet lerret bedre en flatt?? - DreamScreen V3 ProCurve

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 118
    Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Buet lerret bedre en flatt?? - DreamScreen V3 ProCurve

Hei.

Skal ha nytt lerret, ser da DreamScreen V3 ProCurve er buet.
    Forsvarer dette prisforskjellen på 1500,- fra DreamScreen V2?

Er det virkelig så stor forskjell bildemessig?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tippe at du antakelig må opp i større størrelser enn du antakelig har plass til før dette har noe for seg.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes vel dette handler litt mer om følelser og prefferangser enn en ren bildekvalitet. Personlig syns jeg riktig bruk av kurvet lerret opfattes litt mer 3D og gir en litt mer kino følelse en plane lerret, men man har vel visse faktorer og begrensinger med en slik introdusjon som man vel bør være klar over.

Et kurvet lerret på en vanlig projektor uten bruk av anamorph linse, vi faktisk få en liten feil i bildegeometri, da kastelengden på midten av lerret og ut til sidene for en vanlig projektor er beregnet ut i fra et plant lerret og man vil på et kurvet få et litt større/høyere bilde på midten enn ut på sidene, dvs en svak tønneformet geometri. bildegeometri feilen vil variere litt med hvor lang kastelengde og brennvidde linsa på projektoren benytter, og en kort kastelengde med mest "zoom" på projektorlinsa vil kunne gi den største bildegeometri feilen.

Det går sikkert helt greit for 16:9 kildemateriale at noe av bildet på midten kommer litt mer ut på lerretramma, men stusser litt på at Dreamscreen lager 16:9 lerret med bue, da man når man viser 2.35:1 bilde materiale på disse , ikke har som den sorte lerretsramma som maskerer bildet og oppretholder ytter geometrien, men vil mer tydelig kunne se at top og bunn av bildet er buede.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mhm

Alt så langt høres veldig fornuftig ut. Tror ikke jeg har behov for et buet lerret enda...
    Får heller vente til en får en projektor som viser "ekte" 2.35:1 og får plass til et lerret på over 260cm..

takker for innspill

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens vi diskuterer buede lerret her, må jeg si at jeg stusser litt på den bskrivelsen Avshop har for disse buede dream Screen lerretene.
    Sitat Opprinnelig postet av avshop
    Fordelene er mange med et kurvet lerret. Først og fremst gir kurvingen en forbedret skarphet mot hjørnene. Optikken i selv de mest kostbare projektorene klarer ikke å kompensere 100% for ulik avstand fra hjørne til senter av bildet. Ved å kurve hjørnene "flytter" en disse nærmere linsen, og følgelig økes bildeskarpheten
    Stusser på denne beskrivelsen fordi bildebrikka i de fleste projektorer er en plan flate, og de fleste digitale projektorer har som følge av det også et skarpt område som beskriver et flatt plan og ikke buet. Det at man kan bruke buede lerret med et godt skarphets resultat er at lerretet med den forholdsvis begrensede dybden på buen (10cm på et 265cm bredt lerret) ikke overstiger dybdeskarphets området til linsa. Den økte skarpheten (hvis det i det hele tatt er noen) måtte vel mer være at bildehjørnene kommer litt nermere den som skal se på det projiserte bildet og da vinkler jo selve synsfeltet/øynenes skarphets område inn mot det området man ser på og man får bilde hjørnet litt nermere.

Buede lerret har også en litt jevnere lysstyrke over bildeflaten og ut mot kantene enn plane lerret, pga vinklingen av det reflekterte lyset vil være slik at mer av lyset fra projektoren relfekteres til området der man sitter og litt mindre refelteres mot sidevegger osv. det betyr balndt annet at man kan kjøre litt høyere gain på duken før man får problemer med hotspotting, og det er vel dette rundt lysrekfelsjons egenskapene som oprinnelig var grunnen til at de store kinoene bruker buede lerret. (+ bruken av anamorph linse og bildegeometri)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ingen linser klarer å kompensere 100% for ulik avstand fra senter til kant av bildet - det er derfor en får bedre skarphet mot midten av bildet. Dette fenomenet forsterkes ved bruk av en anamorfisk linse, men er definitivt til stede også for en vanlig 16:9-projektor.

Et buet lerret, selv i 16:9, vil gi bedre bildeskarphet, gitt at buen ikke er for stor.

...og ikke minst gir jo et buet lerret en kulere kino-effekt da...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mmm

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Et buet lerret, selv i 16:9, vil gi bedre bildeskarphet, gitt at buen ikke er for stor.

Hmmm... What to doooo :roll:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen linser klarer å kompensere 100% for ulik avstand fra senter til kant av bildet - det er derfor en får bedre skarphet mot midten av bildet. Dette fenomenet forsterkes ved bruk av en anamorfisk linse, men er definitivt til stede også for en vanlig 16:9-projektor.

Er desverre ikke helt enig i det du angir med forbedret skarphet for buet lerret og projektor linse lygren, men er veldig enig med deg i at et buet lerret gir en kulere kino effekt :grin:

Om dette gjør valget av lerret type lettere for deg Outbreak1, det er vel en helt annen ting.

Det gjelder vel her som i mange andre hjemmekino sammenhenger at det gjelder å se disse egenskapene i praksis, og det tror jeg vil kunne overbevise deg bedre enn de fleste skrevene innlegg om dette temaet.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hey

Ja er enig der.. blir nå smak og behag dette her som så myyye annet. Får ikke tested med et buet lerret.. kommer vel til å safe, pingle ut som den lille jenta jeg er og kjøpe et flatt

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Bedret lysuniformitet er et annet vektig argument, kanskje visuelt sett enda viktigere enn skarpheten. Litt info om fordelen med kurvet fra Stewart Screen:

WP: Why a Curved Screen

På et 16:9-lerret kan imidlertid ikke kurvingen være like stor som på et 2.35:1, så det gjelder å finne balansen som gir maksimalt bedret lysintensitet og skarphet...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valgets kvaler

Jeg sliter også med mitt valg av lerret! Jeg har også tenkt på et buet lerret i 92", og etter diverse søk om buede lerret blir jeg ikke mye klokere. Jeg er enig med meg selv om at det ser veldig bra ut i hjemmekinoen, men leser både positive og negative tanker om lerretet i forhold til innstilling av bilde osv. Jeg er helt fersk i projektorgamet, da jeg aldri har hatt det før.

DreamScreen V2 DynaGrey xWideFrame 16:9 200 cm/92" (850-5-092) eller

DreamScreen V3 DynaGrey WideFrame ProCurve 16:9 200cm/ 92" (865-5-092) ??

Anyone??

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Har nå fått tittet litt på en buet løsning, og synes:

1. Det så veldig kult ut!
    2. Skarpheten var verken spesielt mye bedre eller dåligere ettersom projektoren uansett har såpass god dybdeskarphet var det liten forskjell...
    3. Geometriske feil er det bare å se helt bort fra etter mitt syn, det lille som eventuelt måtte oppstå "spises" opp av den velourdekkede rammen uansett.
    4. Den visuelle effekten er kanskje det viktigste. Kurvingen gir en økt følelse av at bildet omringer en...

Videre vil en kurvet løsning gi bedre mulighet for vinkling av høyttalere hvis en senere velger en akustisk duk, noe jeg tror kommer til å bli veldig populært fremover ettersom de vevede dukene blir enda mer finkornede og dermed fungerer også på kortere sitteavstander...

Jeg er i det minste ikke i tvil; kurvet har langt flere fordeler enn eventuelle ulemper - men forstår jo selvsagt at noen kan være uenige i det! Jeg er kanskje litt over hakket opptatt av kinofølelsen og innlevelsen fremfor å se etter eventuelle minimale geometriske feil, så dette går jo litt på smak og behag også.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant. Høres veldig fristende ut når man først skal bytte lerret. Hvor så du den utstilt?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    AVshops lokaler på Økern, de har en egen demokino med buet, lydtransparent lerret i 2.35:1 som benyttes mot TW2000 og VW60 uten bruk av anamorfisk linse. Kongeløsning spør du meg!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått tittet litt på en buet løsning, og synes:

1. Det så veldig kult ut!
    2. Skarpheten var verken spesielt mye bedre eller dåligere ettersom projektoren uansett har såpass god dybdeskarphet var det liten forskjell...
    3. Geometriske feil er det bare å se helt bort fra etter mitt syn, det lille som eventuelt måtte oppstå "spises" opp av den velourdekkede rammen uansett.
    4. Den visuelle effekten er kanskje det viktigste. Kurvingen gir en økt følelse av at bildet omringer en...

Videre vil en kurvet løsning gi bedre mulighet for vinkling av høyttalere hvis en senere velger en akustisk duk, noe jeg tror kommer til å bli veldig populært fremover ettersom de vevede dukene blir enda mer finkornede og dermed fungerer også på kortere sitteavstander...

Jeg er i det minste ikke i tvil; kurvet har langt flere fordeler enn eventuelle ulemper - men forstår jo selvsagt at noen kan være uenige i det! Jeg er kanskje litt over hakket opptatt av kinofølelsen og innlevelsen fremfor å se etter eventuelle minimale geometriske feil, så dette går jo litt på smak og behag også.
    Kan si meg 100% enig med hva Lygren sier her.
    Bekdelene med buet lerrett overskygges total av de positive sidene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...
    Da spørs det om jeg også skal bytte til buet lerret når all elektronikk blir flytta ut av kino'n og i eget rack :-)

Meget innteresant lesning det her jah!

Newcomer YingYong sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVshops lokaler på Økern, de har en egen demokino med buet, lydtransparent lerret i 2.35:1 som benyttes mot TW2000 og VW60 uten bruk av anamorfisk linse. Kongeløsning spør du meg!
    Hvordan bruker en TW-2000 på nenvte lerret uten anamorfisk linse?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    99% av alle filmer leveres i 2.35:1, du trenger ingen anamorfisk linse for å vise filmbildet i dette formatet...

En 1080P-projektorer har uansett svært høy oppløsning og "tåler" å miste 30%, lysutbytte er heller ikke noe issue på de fleste moderne projektorer.

Newcomer YingYong sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    99% av alle filmer leveres i 2.35:1, du trenger ingen anamorfisk linse for å vise filmbildet i dette formatet...

En 1080P-projektorer har uansett svært høy oppløsning og "tåler" å miste 30%, lysutbytte er heller ikke noe issue på de fleste moderne projektorer.
    Takk for svar.

Så ved bruk av 2.35:1 lerret så maskerer en vekk de sorte feltene som en vil få ved bruk av vanlig 16:9 lerret?

Newcomer fpetter sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ihvertfall gå god for buet lerret. Kjøpte nylig et 92" fra Avshop, dog tok det ubeskrivelig lang tid å få flyttet det 3 mil nordover, men når det først kom var det verdt ventingen. Litt geometrisk feil er det, men hvem ser på det under en film? Tommelen opp fra meg!

Frode.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •