Buet lerret bedre en flatt?? - DreamScreen V3 ProCurve - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 118 av 118
    Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skal du se det fra siden da?

Er ikke noe problem å maskere det om du ønsker.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He nei, men er litt bekymret at det vil se stygt ut.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stygt blir det ikke.

Men på 16/9 så er det kun pga film en velger et buet lerret.

Er vel samme innfestningen på flatt som buet, og den ser en kun rett fra siden.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg syntes det ser ut som om jeg må velge mellom grå punkt over og under lerret eller ikke få tekst (om jeg ikke vil kjøpe ny bd-spiller). Er det ikke lerret som gir meg rett bilde uten bakdeler? AVshop.no / DreamScreen V4 ProCurve HD 2.35:1 230cm / 100"

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at dette er en gammel tråd, men prøver meg her allikevel. Jeg har akkurat lagd meg et buet lerret. 220cm bredt og en bue som trekker 6cm inn på midten. Altså en relativt liten bue. Allikevel er jeg plaget av feil i bildegeometrien. I overkant er bildet 1cm lavere i midten vs siden, i underkant er sidene 3cm høyere enn midten. Hvordan løser dere dette? Jeg tenkte å bygge ramme i sort filt og da bare maskere feilen, men jeg vet ikke helt om jeg da fortsatt blir plaget av geometrien generelt. Dette med anamorf lik se virker veldig komplisert og jeg skal uansett kun bruke dette til vanlig 16:9. Hva tror dere?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML
    Ser at dette er en gammel tråd, men prøver meg her allikevel. Jeg har akkurat lagd meg et buet lerret. 220cm bredt og en bue som trekker 6cm inn på midten. Altså en relativt liten bue. Allikevel er jeg plaget av feil i bildegeometrien. I overkant er bildet 1cm lavere i midten vs siden, i underkant er sidene 3cm høyere enn midten. Hvordan løser dere dette? Jeg tenkte å bygge ramme i sort filt og da bare maskere feilen, men jeg vet ikke helt om jeg da fortsatt blir plaget av geometrien generelt. Dette med anamorf lik se virker veldig komplisert og jeg skal uansett kun bruke dette til vanlig 16:9. Hva tror dere?
    Er det et 16:9 eller 2,35:1 lerret du har laget? Dersom det er 2,35:1 er du nødt til å benytte maskering for å skjule feil i geometrien. Dersom det er 16:9 kan det også maskeres, men da må du ha en eller annen form for variabel maskering. Du vil få feil dersom du ikke benytter a-linse, ettersom projektoren er konstruert for å vise bilder på en plan overflate. Når lerret er buet så får du ulike kaste-avstand til midt av bildet i forhold til kantene.

Jeg tror ikke du vil plages av geometrien på vanlig materiale dersom du benytter maskering. Da skal det mye til for å se dette avviket. På testbilder vil dette kunne oppfattes relativt enkel da rette horisontale linjer ikke vil være helt rette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut. Lerrettet er 16:9. Vil det være bra nok maskering med filtkledd ramme (type bilstereofilt)? En del av bildet vil jo pga buen i underkant av bildet komme opp denne rammen og tanken er da at dette bør bli absorbert så godt som mulig. Hvorfor mener du jeg må ha variabel maskering på 16:9? Jeg kommer kun til å vise innhold i dette formatet.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML
    Det høres bra ut. Lerrettet er 16:9. Vil det være bra nok maskering med filtkledd ramme (type bilstereofilt)? En del av bildet vil jo pga buen i underkant av bildet komme opp denne rammen og tanken er da at dette bør bli absorbert så godt som mulig. Hvorfor mener du jeg må ha variabel maskering på 16:9? Jeg kommer kun til å vise innhold i dette formatet.
    Dette fordi du trenger å maskere for 2,35:1 filmer på 16:9 lerretet ditt. Du vil se geometrifeilen ganske tydelig om du ser at øvre og nedre kant i det aktive bildet buer (jeg tenker da på overgangen til de sorte feltene som er over og under bildet på filmer som er bredere enn 16:9).

Trodde biltema-stoffet var mørk grått? I så fall vil det nok fungere bedre med sort scene-molton, e.l. Dersom det er sort burde det ikke være noe problem. Synes å huske at biltema-stoffet er ganske tykt. Det er jo bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar! Da skal jeg i første omgang forsøke med en enkel ramme i sort filt for å se om dette fungerer tilfredstillende. I motsatt fall lager jeg et vanlig flatt lerret. Håper det går greit for et slik buet lerret ser estetisk mye flottere ut, både med og uten bilde!

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2,35:1 film på 16:9 buet lerret går helt fint å se på. Bryr meg ikke noe om overgangen, bare en vane sak.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hej är sjukt sugen på ett sånt här lerret, skall bara lyckas att övertala damen, står mellan ett 100" flat 106" buet 16/9

Har förstått att man måste zooma in bilden lite extra för att fylla hela lerret, hur mkt extra är det snack om? är det på mitten uppe och nere som bilden hamnar lite utanför, 1cm - 2 cm?
    hade tänkt 106" och kommer väl att ha skallen ca 3,70 ifrån skulle jag tro.

vi använder även vår projektor att se på tv med och spela tv-spel så blandningen är stor och damen gillar fotboll så hur funkar det med böjd duk till detta.

ingen som har en i oslo så man kan få se en live, avshop verkar bara ha 2.35 formatet i sitt showroom.

Newcomer Hippo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Acoustic HD V3

Er det noen der ute som veit hvilke side som skal vende ut på denne duken ?
    Den grove eller fine siden?

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hippo
    Er det noen der ute som veit hvilke side som skal vende ut på denne duken ?
    Den grove eller fine siden?
    Den grove siden

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er den fine siden som skal ut på et Acoustic HD V3, du tenker sikkert på den vanlige lerretsduken kellex...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det være stor forskjel fra Acoustic HD til Acoustic HD V3

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg tror jeg i ryddighetens ånd bør henvise deg til å opprette en ny tråd rundt et slikt emne, men det er en del forskjell på disse to dukene ja...

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det er den fine siden som skal ut på et Acoustic HD V3, du tenker sikkert på den vanlige lerretsduken kellex...
    Nei, men da har man lært noe nytt i dag også

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser flere nevner 92" 2.35:1 her om eg ikke leste feil. Har avshop slutta å selge de? Finner minimum 100" buet der, og da vil høytaleren min komme på rammen :/ vil det ha mye å si?

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •