Buet lerret bedre en flatt?? - DreamScreen V3 ProCurve - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 118
    Newcomer DareDungeon sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Spennende lesning dette.. Så blir det kanskje buet på meg og etter hvert? ...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    99% av alle filmer leveres i 2.35:1, du trenger ingen anamorfisk linse for å vise filmbildet i dette formatet...

En 1080P-projektorer har uansett svært høy oppløsning og "tåler" å miste 30%, lysutbytte er heller ikke noe issue på de fleste moderne projektorer.
    Hvordan stiller det seg for oss som har 720P projektorer, f.eks Benq 8720?
    Syns lysutbyttet på denne er litt svakt, så er litt engstelig for å gjøre det enda svakere. På den annen side så er det jo fortsatt en kanonbra projektor, så jeg føler ikke at jeg kan forsvare å bytte den ut enda...:???:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, nå er denne tråden om buet vs. rett lerret, men for 2.35:1 uten bruk av anamorfisk linse tror jeg nok at 1080P er en fordel. Har du imidlertid litt sitteavstand er det kanskje greit nok.

Når det gjelder lysutbytte vil ikke det verken bli bedre eller dårligere om du benytter et 2.35:1-lerret uten linse, men med linsen blir lyset fra hele 16:9-panelet fokusert på 2.35:1-flaten og dermed økes denne med 33%.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som kan slenge ut noen bilder av buet lerret "in action" uten bruk av anamorfisk linse. Er også litt skeptisk til dette men er under vurdering da den nye kinoen bare er i planleggnings fasen enda. Gjerne både fra film og et testbilde med kalibrerings streker.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    33% økning i lysstyrke er vel svært optimistisk. Sannheten er vel at du taper mye av denne økningen når du plasserer "strekklinsen" foran projektoren.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, du har selvsagt rett der Gorm, 33% er vel mer den teoretiske økningen, så er garantert praksis noe ganske annet... Jeg har faktisk aldri sett noe gode målinger på dette - en jobb for deg kanskje! En faktisk test på en anamorfisk linse, der du hensyntar både skarphet, økning i lysubytte og installasjon bør jo være noe mange lesere er interessert i! MEN - denne tråden omhandler da igjen buet vs. rett lerret, så vi får prøve å holde oss...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fornøyd nok

Jeg fikk mitt buede DreamScreen V3 ProCurve på 106 tommer opp i stående stilling her om dagen, og fra det lille jeg har hatt mulighet til å se frem til nå er det overraskende kinolikt å se på. Det gir en helt annen følelse enn å se på et plant lerret, og jeg må si meg veldig fornøyd. Kan ikke annet enn å anbefale det til de som ønsker å prøve seg

Det er riktignok litt geometrisk feil hvis man velger å henge seg opp i det, men bildet gir et helt annet inntrykk på det buede lerretet enn det ellers gjør synes nå jeg, så litt geometriske småfeil velger jeg gladelig å leve med.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dodraugen
    Jeg fikk mitt buede DreamScreen V3 ProCurve på 106 tommer opp i stående stilling her om dagen, og fra det lille jeg har hatt mulighet til å se frem til nå er det overraskende kinolikt å se på. Det gir en helt annen følelse enn å se på et plant lerret, og jeg må si meg veldig fornøyd. Kan ikke annet enn å anbefale det til de som ønsker å prøve seg

Det er riktignok litt geometrisk feil hvis man velger å henge seg opp i det, men bildet gir et helt annet inntrykk på det buede lerretet enn det ellers gjør synes nå jeg, så litt geometrisk velger jeg gladelig å leve med.
    Hvaslags geometriske feil er det du opplever? Hadde du hatt mulighet til å legge ut noen bilder av det?
    Er veldig nysgjerrig på dette, men det kan virke som det er endel bakdeler med det, og da må man jo liksom finne ut mest mulig først.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    Hvaslags geometriske feil er det du opplever? Hadde du hatt mulighet til å legge ut noen bilder av det?
    Er veldig nysgjerrig på dette, men det kan virke som det er endel bakdeler med det, og da må man jo liksom finne ut mest mulig først.
    Jeg skal prøve å ta bilder i løpet av noen dager. Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg opplever noe tilnærmet "fisheye" effekten i Photoshop hvis du vet hva jeg mener da. Det er ytterst lite, og betyr ikke noe for meg siden kinoeffekten blir veldig fremtredende.

Skal prøve å ta noen bilder som viser litt av hva jeg mener, kanskje det gjør ting litt mer forståelig

Jeg synes fordelene veier opp for de ulempene man eventuelt finner. Det kan nok kanskje være individuelt fra prosjektor til prosjektor også hvor fremtredende skarphetsproblemer og geometriske feil blir, jeg vet ikke?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt uungåelig å ikke få geometriske feil ved bruk av buet lerret. Alle digitale videoprojektorer (sikkert med unntak) er konstruert med tanke på å fokusere på en flat overflate. Dersom man ser bort fra at man muligens kan få litt mer kinofølelse med buede lerret, har de først en reel funksjon ved bruk av anamorfiske linser. Disse linsene vil i større eller mindre grad alltid ha litt pincushion (tønneform / buede kanter), noe som kan elimineres med et buet lerrret.

Newcomer fpetter sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen bilder av mitt lerret, håper det kan være til hjelp. Kom gjerne med tips om evt. hva slags bilder dere ønsker. Jeg har desverre projektor litt for nærme lerretet, slik jeg går ikke utnyttet 100%. Ikke noe stor problem for meg dog...

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den "fisheye-effekten" du nevner kan jo være det faktum at mye av den filmen du viser bilder fra .......er UNDER VANN...og skal være der?!!

Hmmm, beklager...den var blaut, menkunne ikke dy meg ;-). hmm....vurderer selv buet lerret nå når ny PJ planlegges til kinorommet mitt :-), flere med erfaringer og/eller faglige synspunkter med buet lerret, uten bruk av anamorfisk linse?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Den "fisheye-effekten" du nevner kan jo være det faktum at mye av den filmen du viser bilder fra .......er UNDER VANN...og skal være der?!!

Hmmm, beklager...den var blaut, menkunne ikke dy meg ;-). hmm....vurderer selv buet lerret nå når ny PJ planlegges til kinorommet mitt :-), flere med erfaringer og/eller faglige synspunkter med buet lerret, uten bruk av anamorfisk linse?
    Genrerellt kan man vel si at graden av feil i bildegeometrien blir påvirket av hvor vidvinklet og med hvor stor lensshift man setter opp objektivet på projektoren. Her vil det nokk være en del forskjell på om man velger typiske DLP projektor med lite zoom område og som trenger litt lenger kastelengde, vs typiske LCD modeller som har store lenshift, og zoom områder som med vidvinklet objektiv bruk kan plasseres nærme og med ganske kraftig bruk av lensshift. Synes ikke bildene til fpetter så så skremmende tønneformet ut på tross av at det benyttes en for kort kastelengde til at hele lerretet blir dekket av bildet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tolker jeg det dit hen at man bør ha et 2,35-1 lerret for å kunne maskere bort de geometriske forskjellene ute ved kantene?

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump

RolfBob
    Guest
    Mye skryt på de buede lerretene.. må nok tenke meg grundig om da det eventuelt blir dedikert kino..

Newcomer Composite sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på og prøve et kurvet lerret selv.
    Noen som vet hvor mye de buer?Hvordan henges de opp på veggen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte Dreamscreen sitt 106". Kul effekt, litt 3D aktig.

MEN, HVIS DU SKAL HA LERRETET DER FOLK KOMMER INN I ROMMET OG SER INN FRA SIDENE.......IKKE BRUK CURVET LERRET.

Disse lerretene er laget for en veggmontering der en ikke kan se fra sidene. Jeg har lerretet hengt opp ved døren inn til hjemmekinoen, og folk kan se rett inn i opphengs-systemet. Dette er absolutt IKKE vakkert. Det er faktisk en ca 10-15 cm "glipe" som en ser rett inn i.

Hvis jeg hadde blitt gjort oppmerksom på dette på et tidligere stadium eller ved skikkelige visuelle reklamebilder, ville jeg valgt ett flatt rammelerret.

Skal se om jeg får linket et bilde inn snart...så kan dere se selv...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quiksilver
    Jeg kjøpte Dreamscreen sitt 106". Kul effekt, litt 3D aktig.

MEN, HVIS DU SKAL HA LERRETET DER FOLK KOMMER INN I ROMMET OG SER INN FRA SIDENE.......IKKE BRUK CURVET LERRET.

Disse lerretene er laget for en veggmontering der en ikke kan se fra sidene. Jeg har lerretet hengt opp ved døren inn til hjemmekinoen, og folk kan se rett inn i opphengs-systemet. Dette er absolutt IKKE vakkert. Det er faktisk en ca 10-15 cm "glipe" som en ser rett inn i.

Hvis jeg hadde blitt gjort oppmerksom på dette på et tidligere stadium eller ved skikkelige visuelle reklamebilder, ville jeg valgt ett flatt rammelerret.

Jeg har bare tommeltotter, komplett kløne. Var det vanskelig å montere? (Jeg greide å montere vanlig flatt rammelerret fra Dreamscreen uten problemer )

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quiksilver
    ..og når kommer bildet?

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •