Au - jeg har trolig gått på en grisesmell!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Au - jeg har trolig gått på en grisesmell!

Og det trenger jeg en bekreftelse på oss dere.

Jeg har kjøpt og fått 230 bredt og 106' rammelerret fra Dreamscreen. Det er XWideFrame, med ramme på 10 cm. Dvs at bredden på hele rammetlerret er 250 cm. Og det er der jeg trolig har gått på grisesmellen, jeg har glemt å regne med rammen!

Problemet er at jeg også har kjøpt Dynavoice M-65. De er 20 cm brede. Tilsammen trenger jeg da minst 290 bredde på rommet. Min bredde er ca 270. Jeg skal kontrollmåle, men rimelig sikker på at det er 270-273 cm. (Har ikke overtatt huset ennå)

Da mangler jeg med andre ord ca 20 cm, det samme som rammen på lerretet.

Jeg har normal takhøyde, dvs 240. M-65'ene er 110 cm høye, lerret med 106' er 149 høyt med ramme. Hvis jeg henger det maksimalt høyt vil underkanten av bildet ca 1 meter fra gulv, rammen ca 90 cm fra gulv. Høyttalerne vil da stå kant i kant med bilde (foran rammen) i lerretets ca 10 nederste cm.

Spørsmål 1: Kan jeg leve med dette? Og ikke se hjørnerammene nede?

Spørsmål 2: Jeg har ikke pakket ut lerretet. Skal jeg benytte meg av angreretten og bestille en 92' som er 200 +20 cm bredt isteden.

Har ikke lyst til det siste - men ser at det kan være eneste mulighet.

Innser ihvertfall at outdiggersene mine til høyttalerne kan hives på bålet!

Her er gode råd dyre for meg!

Mvh Snus (urutinert)

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta deg bryet med å bytte til 92". Noe annet vil bare føre til irritasjon senere.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle enige? Koster meg jo kjapt 1000 kroner til i frakt, med det som skal tilbake og det nye som skal til meg ...

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1000 er isolert sett endel penger, og ikke minst surt å bruke på frakt. Sett i sammenheng hvor mye penger du ellers bruker på AV-rommet ditt så blir det marginalt i forhold til å kanskje måtte irritere seg over ramma mens du ser på film i årevis fremover..
    Bruk skattepenga på frakt og ikke tenk noe mere på saken.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips til:

Lydmessig så er det ikke så bra å kline høyttalerne helt ut mot veggene heller. Hvor langt unna lerretet sitter du? Kan du klare deg med et mindre lerret? Sitteavstand bør være på 1,5 til 2 ganger bredden av lerretet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Ja jeg kan klare meg med et mindre lerret. Sitter ca 4 meter fra, så et 92' - 200cm er helt fint det.

Så det blir vel til at jeg må sende det tilbake å bestille 92' isteden. Frakten får jeg bare spise i meg.

Hvor langt fra sidevegger bør høyttalere stå? Jeg har uansett ikke mer enn ca 5-6 cm å gå på. Så lenger fra veggen enn det går ikke - da må jeg ha enda mindre lerret.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bare å trekke høyttalerne noe fremover det, eller?

Husk at du (og projektoren) sitter midt mellom høyttalerne, og dersom høyttalerne kommer nærmere deg, men vinkelrett frem i stedet for MOT deg, vil du jo ganske raskt se hele lerretet... ;-)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter du fire meter fra høyttalerne også??
    Spør, fordi følgende "triks" (og muligens også en riktigere plassering?) kan løse problemet:
    Flytt sidehøyttalerne frem i rommet, altså nærmere sitteposisjon.
    Med det oppnår du følgende: 1. Du unngår at høyttalerne står i veien for lerretet / bildet. 2. Du kan sette høyttalerne litt lenger unna sideveggene, og dermed redusere førsterefleksjoner. 3. Du vil sannsynligvis oppleve et bedre stereoperspektiv, om du benytter rommet til avspilling av musikk.

Om du ikke befinner deg så alt for langt i fra Oslo, så har jeg et motorisert 92" lerret som evnt kan byttes mot det du har? Mellomlegget kan vi sikkert bli enige om, hvis ikke forslagene ovenfor faller i smak. ;-)

Slått på målstreken igjen! Men ok, RoKo har jo samme tanker, så da får jeg vel leve med det. ;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK!

Jeg har nå kontrollmålt mitt eget rom.

• Mitt lerret er også 106". Dette medfører en lerretsflate på 232cm.
    • Høyttalernes front står 79 cm fra bakvegg.
    • Avstand mellom høyttalernes INNERSIDE er 220 cm.
    • Sweet spot er 3,75-3,85 meter fra lerret.

Dette går UTMERKET hos meg...! :-D Fra sweet spot ser jeg omlag 5 cm UTENFOR rammen på lerretet. Jeg har en bredde på omlag 2,5 meter å boltre meg på før høyttalerne synes i billedflaten.

Lykke til! :-D

PS: du se rammen...?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp!
    Da har nok "Snusboksen" fått noen ideer vil jeg tro?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen har foreløpig nevnt at for personer utenfor sweetspot blir problemet ikke løst av å flytte høyttalerne frem, men tvert imot. Jeg har familien rundt meg oftere enn jeg ser film alene...

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil bare si at jeg har hatt lerret tidligere i den høyden du snakker om.
    OG DET ER IKKE Å ANBEFALE.
    Ødela hele kino opplevelsen under den perioden.

Problemet når man har lerret så høyt er at man får en unaturlig stilling på hode/nakken når man ser filmen, noe som fører til at halvveis uti er man så sliten og låk i både nakke og hode at man rett og slett mister gleden av filmen.

Nå er det heldigvis andre boller der lerretet er ca 30cm fra bakken.
    For meg kunne jeg glatt betalt 5k for å få denne forskjellen.
    Hehe eller dvs jeg har vel gjort det siden hele stua måtte omrokeres og sofa byttes ut=P

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Ingen har foreløpig nevnt at for personer utenfor sweetspot blir problemet ikke løst av å flytte høyttalerne frem, men tvert imot. Jeg har familien rundt meg oftere enn jeg ser film alene...
    Vel, jeg SKREV jo at jeg hadde omlag 2,5 meter å boltre meg på....

Nå er vel denne avstanden ved nærmere ettertanke kanskje nærmere 2 meter, men like fullt - bredt nok!

Sånn sett skal man kunne klare seg fint OG kunne plassere lerretet i den høyden man ønsker.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pussig problemstilling, rett og slett! Har du en dedikert center, Hellnoob?
    I filmsammenheng står faktisk centeren for 70-90% av filmlyden, og dermed vil neppe et lite "lytteoffset" i forhold til sidehøyttalerne representere et voldsomt stort problem?
    For egen del opplever jeg det i alle fall ikke slik, uten dermed å si at det dermed skal fremlegges som noen "norm".
    Håper at du samtidig la merke til at jeg nevnte "stereoperspektiv" i musikksammenheng?
    Slang den på, rett og slett fordi begrepet "sweetspot" utelukkende betinger nevnte plassering, i musikksammenheng.
    Blander du "snørr og barter" her, i en sen natterstime?
    Jeg bare spør, ettersom jeg fortsatt har tilgode å oppleve en kino hvor "alle" kan sitte i et perfekt forhold til front- og for den saks skyld; side- og bakhøyttalere?
    La gå at lydbildet ovenfor personer på siden av sweetspot også i kinosammenheng kanskje blir noe redusert ved å flytte frontene nærmere sitteposisjonene, men ikke plagsomt mye! Du, av alle, burde jo vite bedre??
    Protesterer du, er du antakelig mer påseilet enn hva jeg er, akkurat nå. ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    vil bare si at jeg har hatt lerret tidligere i den høyden du snakker om.
    OG DET ER IKKE Å ANBEFALE.
    Ødela hele kino opplevelsen under den perioden.

Problemet når man har lerret så høyt er at man får en unaturlig stilling på hode/nakken når man ser filmen, noe som fører til at halvveis uti er man så sliten og låk i både nakke og hode at man rett og slett mister gleden av filmen.

Nå er det heldigvis andre boller der lerretet er ca 30cm fra bakken.
    For meg kunne jeg glatt betalt 5k for å få denne forskjellen.
    Hehe eller dvs jeg har vel gjort det siden hele stua måtte omrokeres og sofa byttes ut=P
    Langt på vei enig her.
    Selv om det på flere hold hevdes at "kinofølelsen" blir bedre med et bilde høyt oppe på veggen, vil jeg for min del la den fare.
    Jo lavere man kan plassere lerretet i forhold til sitteposisjon, jo bedre! :-D

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    [mye forskjellig snadder...]
    Protesterer du, er du antakelig mer påseilet enn hva jeg er, akkurat nå. ;-)
    Det handler om å se lerretet, ikke lyd. Flytt høyttalerne frem = dårligere utsikt for de som sitter på sidene av sweetspot.

Drikk kaffe eller sov litt :-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler om å se lerretet, ikke lyd. Flytt høyttalerne frem = dårligere utsikt for de som sitter på sidene av sweetspot.

Drikk kaffe eller sov litt :-)
    Haha, alt er jo relativt? Det som evnt måtte foregå i ytterkant / nederste kant av bildet, er vel neppe av stor betydning? ;-)
    Kaffen tar jeg i morgen tidlig.
    Sov godt, du óg! ;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal du jaggu sitte LANGT ut til sidene...!

Dersom noen sitter klint ut til veggene og ser på film - da er jeg enig. MEN, det kan jeg ikke tenke meg at er problemstillingen her.

Ærlig talt - nå tror jeg at vi skal la snusboksen komme til med sine betraktninger før vi sier noe mer... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Takk for mye gode tips. Som siste taler er inne på - så har jeg et problem der også. Sweet spot i selve sofaen min er inn langs veggen, da skjønner dere sikkert at jeg har forlenging på sofaen der. Men da får jeg bytte sofa! Ser poengene til de fleste her. Kontrollmålingen min i morgen avgjør hva jeg gjør. Jeg skal tåle å miste rammen på de 20 nederste cm, men hvis det er mer bytter jeg lerret.

Igjen - takk for engasjement og innspill!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid hyggelig å kunne bidra med litt, og en diskusjon rundt temaet er jo heller ikke å forakte!
    Lykke til, i alle fall!:-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •