Au - jeg har trolig gått på en grisesmell! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lykke til!

Jeg ser for øvrig at jeg skrev at jeg ser 5 cm utenfor rammen i sweet spot. Dette stemmer selvsagt ikke. Det er omlag 15 cm.

Uansett hva du gjør - bra blir det sikkert! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallais!

Har nå kontrollmålt og bredde på gulvet er 272. Er dermed som jeg har skissert. Høyttalerne må da stå tett inntill sideveggen (litt ut fra veggen pga. gulvlist - men det er jo knapt 2 cm. Det er vel ikke ideelt det heller.

Så hvis jeg kjører med det lerretet jeg har så vil høyttalerne stå akkurat foran rammen i de 20/30 nederste cm av lerret.

Ikke lett å ta en avgjørelse her! Fikk svar fra AVShop. Kunne bare sende i retur, så skulle de sende meg et 92 tommer lerret isteden.

Men dette er valgets kvaler:

1. Mindre lerret - 92 tommer (sitter på ca 4 meters avstand)

2. Bruke lerret som jeg har på 106 tommer - og godta at høyttalerne vil danne ramme til lerret i nedre del av bildet.

Lett skal det ikke være! Gutter?

Mvh Snus

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.. Jeg ville nok byttet lerret. Min mening er at høyttalere helst bør ha minst 30-40 cm klaring til sidevegg.

Mine høyttalere står 50-60 cm fra sidevegg og kommer foran lerretet hvis jeg står rett foran høyttaler. I hele sofaens lengde derimot går det fint å se lerretet. Om høyttaleren dekker litt over rammen betyr lite. Jeg vil og anbefale at du ikke setter lerretet for høyt. Jeg har gufne minner fra første benk på kino.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes visst ikke grenser for hvor engasjert man kan bli i andres "problemer"?
    I så måte, har jeg nå tegnet en liten skisse i et "sært" tegneprogram, som dessverre ikke uten videre lar seg laste opp her.
    Men et fotografi av det hele kan jo duge! Vedlagte skisse gir i alle fall en pekepinn om hvordan jeg oppfatter det hele, og hva du(snusboksen) evnt kan foreta deg før du returnerer lerretet.
    Som pnerbye akkurat har sagt, så bør man ikke glemme lyden midt oppe i det hele.
    Forslaget mitt tar i alle fall hånd om "utsiktsproblemet", samtidig som en endret høyttalerplassering også gir rom for en gunstigere plassering i forhold til sideveggene. Enjoy!
    Huff, glemte visst å rotere bildet.......

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var slett ikke noe dårlig forslag. Støtter den.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow Scrooge!

Tusen takk for engasjementet! Kanonbra! Det er også forslaget. Men det er et lite men. Og det er sofaen - men tror kanskje jeg bytter den ut isteden. Den som jeg hadde tenkt å bruke må stå inntill den ene veggen. Sofaen er 220bred og rommet er 270 bredt ... Tror jeg tar inn den gamle tre-seteren min isteden - inntill jeg får råd til fete stoler.

Men løsningen med høyttalerne ser jo ut til å være veldig bra. Har ikke tenkt på at du eliminerer blindsonen slik.

Tusen takk igjen!

Mvh Snus

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig det, vettu! :-D
    Får håpe det "årner" seg til det beste for deg, uansett. Det kan jo kanskje se ut til at du slipper å bytte lerretet, om du går for forslaget? ;-)

En treseter sofa med den bredden du skisserer, kan nok kanskje være et bedre valg inntil videre?
    Stå på, og lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg går for forslaget ja. Men med den sofaen jeg har så kan jeg ikke sentrere den i rommet - da blir det ikke plass å gå frem i rommet. Har bare 50 cm å komme forbi på selv om sofaen står helt inntil veggen.

Grunnen til at jeg baler med dette nå er selvsagt at om en knapp uke så er det for seint å benytte angreretten.

Men jeg tror jeg satser på at jeg får knotet det til. Og skal jeg være litt egostisk så vil jo ikke hverken jeg eller min sidemann bli berørt, men kommer det en tredje mann i sofaen er det mulig han mister litt av bildet. Men sofa er enklere å ordne ny enn å sende tilbake den svære pakken med lerretet og betale 1000 kroner i frakt ...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snusboksen
    Men løsningen med høyttalerne ser jo ut til å være veldig bra. Har ikke tenkt på at du eliminerer blindsonen slik.
    Det var jo nettopp det jeg skrev i mitt første innlegg... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Det var jo nettopp det jeg skrev i mitt første innlegg... ;-)
    Det stemmer, men et bilde sier tydeligvis mer enn en god del (riktignok kloke) ord ;-)

God innsats av Scrooge (bilde av utskrift - hehe). Jeg var faktisk på nippet til sende inn en tegning selv, men da for å bevise at det å trekke fram høyttalerene ville skape problemer for de som satt på siden. Men når tegningen skred fram, viste det seg at det ikke var slik... Med mindre folk sitter svært langt ute på kanten.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg var faktisk på nippet til sende inn en tegning selv, men da for å bevise at det å trekke fram høyttalerene ville skape problemer for de som satt på siden. Men når tegningen skred fram, viste det seg at det ikke var slik... Med mindre folk sitter svært langt ute på kanten.
    ...Hvilket jeg jo OGSÅ skrev....! :neutral:

Var det virkelig SÅ vanskelig å forstå?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Hvilket jeg jo OGSÅ skrev....! :neutral:

Var det virkelig SÅ vanskelig å forstå?
    Uffda... Ikke akkurat reaksjonen jeg hadde forventet når det mest fornærmende jeg har gjort er å kalle det du skrev for "kloke ord"... :-(

Hele poenget med posten min var å si at det mange ganger er lettere å forstå ting når man kan se det illustrert. I alle fall når man er utstyrt med en enkel CPU som meg.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Uffda... Ikke akkurat reaksjonen jeg hadde forventet når det mest fornærmende jeg har gjort er å kalle det du skrev for "kloke ord"... :-(

Hele poenget med posten min var å si at det mange ganger er lettere å forstå ting når man kan se det illustrert. I alle fall når man er utstyrt med en enkel CPU som meg.
    Sorry - dette var da ikke på noen måte negativt ment - bare en digresjon på om det virkelig var så vanskelig å se for seg den rimelig enkle løsningen på problemstillingen... :-D

Joda, jeg forstår jo at en tegning er lettere å forstå, men vi sitter jo alle rimelig ofte i en trekantet vinkel mellom høyttalerne... ;-)
    Burde derfor være lett å forholde seg til at man ser mer av lerretet/bakveggen når høyttalerne trekkes frem...

Man uansett; godt at det ser ut til å løse seg for den snusfornuftige (for øvrig et pussig uttrykk. Når ble snus fornuftig..? )

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Snus er godt - og fornuftig hvis man legger en enorm godvilje til

Jeg er amatør, for meg forklarte det bildet mye. Vet at dere har skrevet ulike ting, men bildet forteller alt.

Så takk for hjelpen!

Mvh
    Snus

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry - dette var da ikke på noen måte negativt ment - bare en digresjon på om det virkelig var så vanskelig å se for seg den rimelig enkle løsningen på problemstillingen... :-D
    Den er grei :-)

Når man begynner å trekke høyttalerene ut fra sideveggen, er plutselig ikke dette så opplagt. Det var derfor jeg reagerte på den lett oppgitte tonen.

Jeg vet at ikke du skrev noe om å trekke høyttalerene ut fra sidevegg, men det ble foreslått av andre.

Sett fra ditt ståsted, skjønner jeg nå at du muligens trodde noen (jeg) hadde tungt for det... ;-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tydeligvis tungt for det! Hehe.. Det bør ikke være noe problem å bruke lerretet som allerede er kjøpt inn.

Skulle det bli tragisk mange i sofaen får du heller gjøre bildet litt mindre!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Skulle det bli tragisk mange i sofaen får du heller gjøre bildet litt mindre!
    Dæven - du er jaggu ikke fullt så dum som du ser ut som du, Petter...

Hehe... det var jo faktisk en god idé som flere kan dra nytte av dersom man har litt for mange på besøk som skal se på kino samtidig!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.
    Får man sååå mange i sofaen samtidig, så ville jeg nok heller justert vennekretsen, fremfor billedbredden!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •