X-screen noen erfaringer? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob

Hifi-Center-kjeden har ikke X-screen i sortimentet (lenger). Ihvertfall ikke på websidene.
    Her finner du leverandør og info om X-screen:

Presentation Data : 16:9 format

"Xscreen selges gjennom Hi-Fi Center kjeden og er i dag utstilt i butikkene i Oslo sentrum, Stavanger, Sandnes, Haugesund og Trondheim."

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har sett disse og kan uttale seg om hvordan de yter i mørket?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

xscreen i mørket

helt nydelig slår glatt mange lcd tvr ser ut som en higend lcd er vel mye oxo opp til prosjektoren kor bra bildet blir stoor fornøyd
    kofor sitte i mørket å se film når dette funker???

kjører 1080p m optoma hd 80 m hd tv thosiba hddvd og xbox 360 elite

why go small when u can go large

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking hifi center

skaffer xscreen på bestilling

ivertfall i trondheim

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket litt mer:

Priser

80" 16500,-
    100" 21500,-

Fordeler

• Meget bra kontrast uten 100% lyskontroll
    • Godt med "smell" i farger
    • Ekstrem lysstyrke
    • Flott design
    • Kan erstatte behovet for flatskjerm
    • Billigt sammenlignet med flatskjerm i slike størrelser

Ulemper
    • Begrenset sweetspot ift. vanlig lerret/plasma, mao stort lysfall når man sitter for langt ut på sidene
    • Ikke optimalt om man har 100% lyskontroll
    • Høy pris sammenlignet med vanlige lerret
    • Kan ikke rulles sammen for transport etc
    • Glasset er følsomt for refleksjoner fra direkte lyskilder

Mao. krever det at man kjenner bruksområdet. Når det gjelder lysfall så ser det ut til at det måles med "half-gain angle".

"A screen's half-gain angle is the viewing angle at which reflected light is reduced by 50% from the maximum that you get at the center, zero degree viewing position"

Når det gjelder Xscreen sier en review følgende:

"Now, with that bit of technical background, we measured the Xscreen's half-gain angle at 22 degrees. By comparison, the Stewart Grayhawk's half gain angle is 64 degrees. So as you might expect, a screen like the Grayhawk is much better at diffusing the light more evenly. This allows everyone in the audience to see pretty much the same picture no matter where they are in the room--and it looks good as long as the room is dark. Conversely, if you are viewing the Xscreen at an angle of, say, 30 degrees from the center position, it will look relatively dim. And for all practical purposes the image becomes unviewable at an angle of 50 degrees."

Nå er jo 22 grader utenfor sweetspot (center position) litt mer enn det høre ut som, men det vil naturligvis variere en del ut i fra følgende parameter:

-Avstand til lerret (større avstand gir større sweetspot)
    -Størrelse på lerret (større lerret gjør det vanskeligere å holde seg innenfor fornuftige vinkel for hele bildeflaten)

Jeg sitter 3,5m unna lerretet i min nye leilighet, og den største utfordringen med et 100" lerret av denne typen slik jeg ser det, er kanskje at det ikke blir for mye lysfall ut mot sidene av lerretet? I midten av bildet vil det være optimalt, men den som sitter i sweetspot vil sitte i vinkel i forhold til høyre og venstre kant på bildet. Og da ligger det i kortene at en større vinkel vil gi mer lysfall for den som ser på. Det var ingen jeg ringte som kunne svare på om dette var et merkbart fenomen på 80-100" modellene. Kanskje noen her inne kan?

Det andre er naturligvis lerretets ytelser i et mørkt rom. Har en god lyskontroll, er nok tradisjonelt lerret å foretrekke. Slik jeg har forstått er dette et en løsning for rom der man har en del lys som lar seg vanskelig fjerne(strølys fra vinduer/persienner), hvite vegger etc. Det er tilfellet mitt, så denne løsningen kan være aktuell for min del. Alternativet mitt har vært tykke sorte gardiner (for eks. scenemolton) som trekkes for når det er "filmtid", men dette upraktisk, ikke veldig pent i en stue og koster også fort noen tusenlapper å få sydd. Utv. elektriske rullgardiner som mørkelegger er også et alternativ, men det er også svindyrt (12k per vindu!) - og fjerner heller ikke de hvite veggene som er med på å vaske ut kontrasten i bildet på et tradisjonelt lerret.

Fordelene med et slikt lerret er jo åpenbart - en kan sitte i et rom med varierende ambient belysning og fortsatt vise frem film, konserter, TV-spill og TV på via prosjektor - med godt bilde. Og prosjektoren får langt flere timer i døgnet der den er aktuell for bruk (snakker fortsatt om rom med vinduer/uten 100% lyskontroll). Hvor morsomt er det ikke å kunne bruke lerretet til å vise frem for eks. konsterter i stuen når man har gjester, uten at hele forsamlingen må sitte i bekkmørket ute å knapt se sitt eget ølglass? :-D

Det er jo et annet minus med dette også, i en vanlig stue spiser et slikt produkt gjerne opp den naturlige plasseringen til en TV. Kan kanskje klare seg uten TV med en slik lysstyrke, men 100" er muligens litt i overkant for å se dagsrevyen på?

For min del kan det være at fordelene oppveier for ulempene. Så jeg skal definitivt sørge for å få en demo på dette før jeg bestemmer meg.

Conclusion

The Planar Xscreen is certainly a much more cost-effective solution to ambient light problems than is a 70", 80", or 100" plasma TV. But it will only work well in a room where the seating is pretty much directly in front of the screen. The projector should be on a rear shelf behind and just above the heads of the audience in order to minimize the angle of projection. However, the good news is that if you have a room that can accommodate these installation restrictions, you will end up with a spectacular, high contrast jaw-dropping image that looks just like a huge plasma TV for a fraction of the price.

The bottom line is this ... if your room layout is right and you want to leave the lights on, by all means take a close look at a Planar Xscreen. It will deliver a brilliant, high contrast image in ambient light unlike anything a conventional screen could ever match. "

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    TV. Kan kanskje klare seg uten TV med en slik lysstyrke, men 100" er muligens litt i overkant for å se dagsrevyen på?
    Kristen Gislefoss kan bli litt i største laget....

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking view angle

på ca 45 grader begynner bildet å forsvinne har testa det ut

like gøy vær gang folk går wow for en huge tv hehe

hadde valget mellom 70 og 80 tommer men siden jeg spiller en del xbox 360
    fant jeg ut at 70 var en nice mellomting som funker bra til film og bra på 3persons spill gears of war eller gta4 i 120 tommer er helt jævelig har prøvd det :evil:

og muigheten å spille se tv hd dvd i en stue med åpne gardiner m projektor er enormt bra selv dama tar en guitar hero3 nå

alternativt en 46tommers tv som jeg aldri har blitt fornøyd med bilbestørrelsen

once u go projector ur never go bk

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke veldig oppløftene resultater på denne testen:

Test: Norsk kjempeskjerm

Tydligvis litt blandede erfaringer - noen tester gir den jo bra skussmål.

Her på Youtube:

YouTube - Planar Xscreen vs Matte White in ambient light!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett x-screen flere ganger i både lyst og mørkt rom. Bildet som flageborg viser frem er nok manipulert slik som Håkon sa, for det stemmer ikke med min opplevelse av x-screen i det hele tatt.
    I dagslyssituasjon er bildet preget av sterke farger, men elendig kontrast, jeg fant bildet ubehagelig å se på i forhold til f.eks en stor plasma eller lcd skjerm i lignende belysning.
    I mørket så blir kontrasten bedre, men fargene blir typisk "elkjøp farger" alt for sterke. dette kan selvfølgelig kompanseres ved å ha en dagsinstilling og en kvelds instilling på projectoren, men jeg ser for meg at dette produktet passer bedre i mellomstore presentasjonsrom der man har behov for et tydelig og klart bilde i et opplyst rom.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... veldig delte erfaring om dette produktet Wotg. Jfinneru i Hjemmekino skriver følgende under test:

"Dynamisk (innstilling på prosjektoren - ref. hele teksten) derimot, ga tøffe bilder med skikkelig smell i fargene! Mørke scener fungerte mye bedre enn forventet, og detaljer var godt synlig uten å virke nevneverdig utvasket. Om mørke bilder så akseptable ut, formelig gnistret det av bildene når det var lys i dem i utgangspunktet! De grønne engene i den første ringenes herre filmen kom omtrent ut av skjermen! Det samlet seg fort en gjeng nysgjerrige kollegaer som lurte på om vi ikke bare kunne kjøre skjermen rett hjem til dem når vi var ferdig med testen. De aller fleste trodde det var snakk om en ekstremt stor plasmaskjerm. "

Terningkast 5.

Ingenting negativt om produktet i det hele tatt i den testen. På en annen side skrev Aftenposten at produktet ikke innfridde i et oppsett der man er noenlunde kritisk til bildekvaliteten, og at de som kjøpte dette var mest opptatt av størrelse fremfor kvalitet. Andre tester igjen snakker om "high contrast jaw-dropping image"......

En må begynne å lure..... :neutral:

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan nesten virke som om det er flere generasjoner av dette produktet.
    Jeg synes fargene var ekstremt larger than life, som om man hadde kjørt rød, grønn og blå på max for å kompensere for den elendige kontrasten.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xscreen brukes 90% til å se på vanlige TV-signaler, med lyd i alle kanaler.

"Når det trykker i kroppen av frisparket på fotballbanen - da er det moro med lyd og bilde"

Bildet er utrolig bra på alle kilder som vises, og de av flatskjermfolket som er innom på besøk får litt hakeslepp og bakoversveis - og DET er moro

En demo sier mer enn tusen ord, så det er bare å stikke innom :-D

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

xscreen

helt enig

har det ikke vært for repotasjen i lyd og bilde om deg og stereon din har jeg aldri funnet ut om xscreen takker og bukker :-D

og med en thosiba hd-xe1 i samlinga blir det spennende

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking kontrast

vist den er dålig så kan briller være et alternativ?

det er jo øynene man blir blind på først

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Det kan nesten virke som om det er flere generasjoner av dette produktet.
    Jeg synes fargene var ekstremt larger than life, som om man hadde kjørt rød, grønn og blå på max for å kompensere for den elendige kontrasten.
    Jeg registrerer jo at flere enn en eier av dette produktet er strålende fornøyd, så noe må det være.

Importør hevdet at det var fordel med en lyssterk prosjektor - helst mellom 1000-1500 ANSI. I testen til hjemmekino var det det dårlig bilde før de satte prosjektoren på dynamisk innstilling.

Kanskje du rett og slett har bevitnet Xscreen med en noe "ugunstig" prosjektor for formålet? Saturation kan jo stilles fra prosjektor om det skulle være for mye av det gode.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spenende produkt.
    Helt klart at en slik løsning trenger en habil og lyssterk projektor for at bildet ikke skal bli for blast.
    Fargemetningen kan man jo kalibrere, så hvis noen opplever ekstermt overdrevedet fargespill med denne løsningen må man nok gjøre som HåkonN
    sier. Juster saturation'en til et mer riktig/realistisk nivå.

Hvordan oppleves svartnivået iforhold til gode LCD eller plasmaskjermer i dagslys ?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Spenende produkt.
    Helt klart at en slik løsning trenger en habil og lyssterk projektor for at bildet ikke skal bli for blast.
    Fargemetningen kan man jo kalibrere, så hvis noen opplever ekstermt overdrevedet fargespill med denne løsningen må man nok gjøre som HåkonN
    sier. Juster saturation'en til et mer riktig/realistisk nivå.
    Det blir ikke riktig å vurdere det ut i fra en youtube video, men ser en på linken i mitt tidligere innlegg så ser det i allefall ikke ut som fargene "tar helt av" på xscreen ift. det vanlige lerretet.

Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Hvordan oppleves svartnivået iforhold til gode LCD eller plasmaskjermer i dagslys ?
    Det lurer jeg også på. Slik jeg forstår det som blir skrevet (og tatt video av), så er dette en mellomting mellom et vanlig lerret og en middels LCD skjerm når det kommer til sortnivå. Men når det åpenbart er så mange delte erfaringer på dette produktet, så tror jeg det beste er å se med egne øyne.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool sortnivå xscreen

dagslys er det værste som er for en projektor sort blir grått oxo med xscreeen
    men fargene er der du har et bilde m gode farver og du ser i motsetning av et vanelig lerret i dagslys
    med xscreen kan du sitte i en stue med fullinnebelysning å ha et knall bilde som slår det beste lcd med en god projector aka det dere ser på bildet

og dette er waf uten sidestykke

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Jeg har sett x-screen flere ganger i både lyst og mørkt rom. Bildet som flageborg viser frem er nok manipulert slik som Håkon sa, for det stemmer ikke med min opplevelse av x-screen i det hele tatt...

Det er vel dette gnistrende bilde av Flageborg sitt x-screen oppset du mener wotg.

Har ikke sett så mye x-screen lerret at det gjør noe, og heller ikke sett det oppsettet til Flageborg, og det bildet du nevner kan selfølgelig være en litt manipulert, men det er vel hovedsakelig halogen spotter og ikke et vindu med direkte sollys der er hoved lyskilde her, så det er ikke sikkert at det trenger å være manipulert heller. Det kan vel forsåvid sikkert Flageborg si litt mer om. edit. det hadde vært litt morsomt å se det samme bilde og kamera vinkel med bruk av en kamera montert blits. Vil tro at x-screen lerretet da ville blitt bland de lyseste flatene i rommet...

Prinsippet med x-screen er vel at den har en sort perforert matrise et lite stykke foran et ganske så høygain reflekterende lerret, som gir en form for bort filtrering av lyset som kommer mere skrått inn fra sidene, mens reflekterer ganske kraftig tilbake alt lys om kommer fra en lyskilde som ligger innenfor et gitt vinklings området.

Dette betyr vel også at ambient lys fra flatene rundt projektoren og området der man skal sitte og se bildet kan være ganske avgjørende for resultatet, og følsomheten for lys i disse områdenen er større enn lys som kommer inn fra sidene. Videre setter vel også den høye gainen og at lerretet har en sort matrise visse krav til lysstryke og kontrast egenskapene til projektoren, for å få et godt bilde.

Når det gjelder for kraftige farger osv, så må man vel på disse lerretene, og som man vel også burde gjort med alle andre lerret, foretatt en fargekalibrering utifra det reflekterte lyset man får fra lerretet, og ikke nødvendigvis bare i direkte lyset fra pojektoren som man vel desverre er nødt til med de fleste colorimetere som er til å få kjøpt for vanlige dødelige. En annen sak er det vel at omgivelses lyset vil spille mere inn for målingen av slike x-screen lerret da colorimeteret vil måle mer av omgivelses lyset også , så man er vel litt mere overlatt til direkte kalibrere projektoren og å bruke øynene som en godkjenning for lerretet og f.eks velge en litt mindre fargemettet instilling på projektoren. Flageborg bruker vel en ganske så habil Projetor design projektor her, og det kan jo også ha noe med bildekvaliteten på det nevnte bildet.

Nå er det vel også en annen sak at til demonstrasjoner til messer osv, hvis det er der man ser slike lerret, der er vel ofte de som demonstrerer slike litt interesert i å overdrive litt og lager kanskje litt for imponernde bilde egenskaper for å få frem hvordan produktet kan fremstå i forhold til de blasse konkurentene osv, så man må vel teste slike lerret ut fra hvordan man vil bruke det i praksis.

Ellers lurer jeg litt på hvordan et x-screen lerret vil fungere sammen med en CRT projektor i et mørklagt rom. Problmstillingen rundt offsett av rødt og blått rør ser jeg på som en mulig utfordring, men den høye gainen vil vel også kunne være meget possitiv med hensyn til tilgjengelig lysstyrke.
    Er det noen av dere som har testet det?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser Samco bruker en prosjektor med hele 1300 ANSI, og de jeg finner av Projection Design er oppe på 1000 ANSI.

Ble anbefalt å bruke for eksempelt Infocus IN83 av importør for xscreen. Den har hele 1600 ANSI lysstyrke.

Spørs om ikke prosjektorer som JVC HD-100 med sin stakkarslige lysstyrke på 600 ANSI kommer til kort på denne type lerret som skal fungere optimalt i rom som ikke er 100% lyskontrollert.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •