Hjelp til valg av lerret og plassering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av lerret og plassering

Hei. Har nettopp bestilt min føste projektor, en Optoma HD800X. Jeg er helt ny på feltet og trenger derfor litt råd.

Rommet er har en flate på ca 5,30 x 3,15 m, og er ca 2,35 m høyt. Sitteavstand blir ca 4 m. Mitt første spørsmål blir hvorvidt et lerret på 106" (2,35 x 1,32 m) blir for stort til rommet? Lerretet jeg til nå har kikket på er Adeo Greyvision til 2950,-. Rommet mitt er relativt mørkt. Om en setter opp en skala med 1 som dagslys og 10 som batcave vil jeg si det ligger på 8. Hva vil dere si om en gain på 1.0 i et slikt tilflle?

Nettdata Lyd & Bilde - Sandnes

Jeg har forstått at projektoren jeg har valgt ikke er så veldig plasseringsvennlig. Jeg lurer derfor på hvordan den må/bør plasseres i rommet. Hvilken avstand fra linse til lerret? Hvor høyt fra taket? En annen ting er plasseringen av selve lerretet. Hvor høyt bør det henge i gitt avstand med normal sittehøyde?

Har lengde på DVI signalkabel noe særlig å si for kvaliteten? Går 10-12 m fint?

En siste ting jeg lurer på er takfestet til projektoren. Bør det være høydejusterbart? Kan jeg bruke en slik?

Er utrolig takknemlig om noen tar seg tid til å svare på noen av spørsmålene

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I påvente av eksperthjelp vil jeg bidra til å holde tråden varm.

Lerretet vil passe godt til rommet, både med tanke på størrelse og gain.
    Kasteavstand er normalt beskrevet i bruksanvisningen. Ellers kan du sjekke med projectorcentral.com her:
    Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size
    Mitt kinorom er veldig likt ditt i målene, takhøyden er kanskje 10 cm lavere hos meg.
    Jeg har takfestet som du vurderer, bare med en helt annen prosjektør. Det er justerbart i alle retninger uten å måtte løsne skruer. Du trenger ikke høydejustering siden din prosjektør skal monteres så tett opp til taket som mulig. Det er mulig du må justere den litt opp med snuten hvis du syns bildet blir for lavt, hvilket som altså er mulig med takfestet. Hvor høyt bildet skal være er helt avhengig av sittevinkel og smak.
    DVI/HDMI med lengde på opp til 10 meter bør fungere helt bra. Noe særlig mer over det kan medføre signaltap, da forsvinner bildet. Løsningen da er signalforsterker eller bedre/dyrere kabel. Ellers vil bildekvalitet være konstant sålenge du har signal.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Forstår jeg rett om jeg må ha PJ så nær taket som mulig?
    Er denne kanskje bedre da?
    Er det ingen ca preferanse på lerrethøyde i normal sittehøyde? Tenker selv ca 60 cm over gulvet.

Det jeg egentlig lurer mest på er hvordan zoom påvirker bildekvalitet. På projection Calculator'en ser jeg at jeg så vidt ikke klarer 106" uten zoom. Vil det være optimalt og da bruke så lang avstand og så lite zoom som mulig? Eller bør jeg bruke maks zoom og tilhørende kastelangde? Spiller det kanskje ingen rolle?

Ellers hadde det vert ønskelig med litt kommentarer ang lerretvalg. Har jeg funnet et kvalitetslerret som gir mye for pengene? Vil dere heller anbefale et annet i ca samme prisklasse?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har det lerretet du har - og er fornøyd med det. Det er lett å montere og når du har fått det opp, så blir det jo hengende uten særlige dikkedarier. Med andre ord - du sliter det ikke ut eller noe slikt. I firhold til kvalitet blir det dermed spørsmål om det oppstår rugler og bølger, eller om det er andre ting som gjør at en duk er bedre enn en annen. Vel - mitt er foreløpig uten bølger, og jeg har vanskelig for å tenke meg at bildet blir noe særkig bedre av en dyrere lerretskvalitet. Det vil imidlertid svært mange sikkert hevde - hvorfor skulle de ellers kjøpe seg lerreter til det tredobbelte av det jeg har kjøpt?

Hva gjelder kastelengde og zoom. Å bruke mye zoom er bra i forhold til lysstyrke, men kan gi deg problemer med billedkvaliteten på grunn av at linsens optiske kvaliteter dermed blir mer prøvet. Dette kan ekspertene skrive mye og langt om - mitt svar er kortversjonen..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    106" lerret fungerer fint med den sitteavstanden du skisserer.
    Når det gjelder gain på greyvision så tipper jeg den ligger nærmere 0.8 enn 1.0. Dett burde også passe projektoren bra, for den har relativt høyt lysutbytte.
    Offset på Optoma'en er vel 136%, så det betyr at du plasserer senter i linsen 36% (av lerretshøyden) over toppen på lerrtet. Det vil si at du må henge toppen på lerretet (bildeflaten) ca 47 centimeter lavere enn senter i linsen. Relativt lav plassering av lerretet med andre ord. Takfestet må derfor bygge minimalt ned fra taket.

Når det gjelder DVI-kabel, så er 10-12 meter null problem, så lenge du går for en kabel av god kvalitet. Jeg har selv god erfaring med Supras DVI kabler.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen hjertelig for oppklaring av en del ting.
    Hva mener du egentlig med lysutbytte, er det det samme som lysstyrke (ansi lumen)? Optomaen skal vist bråke litt, så om jeg kan kjøpe lerret med høyere gain og dermed senke lysstyrken vil det være bra. Hva sier dere? Vil høyere gain ødelegge noe for bildekvaliteten, spesielt tenker jeg sortnivå og skyggedetaljer?

Har nå målt takhøyden skikkelig, og den er 240 cm. Med et lavtbyggende takfeste vil det si jeg får lerretet ca 50 cm over gulvet. Er redd det kan bli litt lavt. Vil litt tilting av PJ kontra vater ha noe å si for bildekvalitet?

Har du noen formening ang zoom, Gorm? Jeg heller litt mot så lite zoom som mulig for å få PJ så langt unna sitteposisjon som mulig med tanke på støy. Om støyen ikke blir for skjenerende kommer selvfølgelig bildekvalitet først.

Beklager mange kanskje innlysende spørsmål, men jeg finner ingen generelle svar jeg føler gir meg en skikkelig oppklaring.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også vurdere InFocus X10. Det er ikke lenge før den dukker opp, og etter sigende skal den prises i samme område som Optoma'en. Den har enda litt høyere lystyrke, men er også mye bedre kalibrert fra fabrikk. Den har også litt lavere offset.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har allerede kjøpt Optoma'en, og den er på vei hjem til meg. Betalte 9995,- for den på Komplett.no's ukens tilbud. Det skal etter mine kilder være en meget god pris. Jeg har (som du kanskje skjønner) veldig liten erfaring med projektorer, så enten blir jeg utrolig fornøyd med Optoma'en, eller så er nok ikke projektor noe for meg i en slik prisklasse. Har troen på at jeg kommer til å bli fornøyd da..

Men har du svar på noen av spørsmålene angående lysutbytte og zoom i mitt forrige innlegg?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Lysutbyttet måles i ansi-lumens ja.

-Gain er refleksjonsevnen på duken, og høyere tall betyr bedre refleksjon. Gain på 1 betyr at ruken reflekterer lyset uten tap. Lavere enn 1 betyr at duken absorberer deler av lyset (gain 0.8 betyr 20% reduksjon). Ved å retningsbestemme refleksjonen (mot sweetspot) kan gain økes, det vil si at et lerret med gain på 1,6 har er fokusering av lyset (mot sweetspot) som øker lysgjengivelsen på dette punktet med 60%. Det betyr også at lysstyrken utenfor sweetspot reduseres tilsvarende.

-Minimal bruk av zoom er absolutt å anbefale, for du trenger maks drahjelp for å øke kontrasten. Projektoren har ikke allverdens on/off kontrast (rundt 1300:1), så litt assistanse fra optikken er ikke å forakte.

-Hvis du må tilte projektoren, så "må" du bruke en maskert ramme på lerretet (fløyel/molton) som absorberer trapesformen som da faller utenfor selve bildeflaten. Bruk av digital key-stone er ikke å anbefale, da det vesentlig forringer bildegjengivelsen (pga kraftig bildeprosessering).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm, kanskje du kan hjelpe meg...

Har en Optoma HD70 som jeg vurderer å flytte inn i et dedikert rom.
    Problemet er at rommet er bare 3m langt.

Hvor stort bilde kan jeg få på HD70 på 3 meters avstand?

Har sjekka PJcentral, men blir ikke klok på de greiene der.
    Kan særdeles lite om PJ'er.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Først setter du throw distance korrekt, det vil si avstanden fra linsen til lerretet (3 meter?). Så justerer du bare på den stående glidebaren merket "zoom". Da kan du enkelt lese av lerretsstørrelsen på de tre nederste glidebarene (diagonal, horisontal og vertikal). Ønsker du avlesning i tommer merker du bare av English i stedet for Metric.

Hvis det er tre meter mellom veggene, så blir ikke kasteavstanden tre meter. Du må nesten se hvor mye plass som trengs i bakkant av projektoren, og måle avstanden fra linsen og frem til lerretet ditt. Med tre meter kasteavstand kommer jeg frem til en maksimal lerretsbredde på 1.9 meter, dvs en lerretsstørrelse på 86 tommer. Nå er vel ikke disse kalkulatorene på ProjectorCentral kjent for å være spesielt nøyaktige, så det kan være lurt å sjekke avstandskalkulatoren på produsentens hjemmeside også. Det ser forøvrig ut til at ProjectorCentral treffer relativt bra på HD70. Optoma's kalkulator
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så HD70 klarer ca 77" fra 2.7meter, (circa linse til lerret)

Hørtes skummelt lite ut i forhold til det jeg har nå.

PJ'n blir i stua.

Takker for hjelpen Gorm.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •