Hjelp til valg av lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av lerret

Hei sann folkens.

Jeg har eid en Panasonic PT-AE500U nå siden 04 og er i fornøyd med den i det store og det hele. For øyeblikket kjører jeg bildet på en matt hvit rullegardin fra ikea som jeg har laget ramme til så jeg kan sikkert få mye mer ut av prosjektoren hvis jeg kjøper meg et lerret. Men jeg sliter med valget av hvilken type.. Har prøvd å lese meg fram til det og mener jeg har komet fram til riktig valg men er alltids greit å høre med flere.

Rommet jeg bruker er mørkt rødt (får ikke lov til å male av huseier) og avstand er ca 3.5m fra prosjektor til veggen. På dagtid med sol i vinduet så får jeg rommet ganske mørkt så jeg har mer eller mindre god lyskontroll.

Etter å ha lest fram og tilbake så har jeg kommet fram til at et grått lerret på ca 0.9gain er det jeg burde ha (tror jeg). Prosjektoren har 850 lumen og 1300:1 kontrast.

Jeg er som sagt ingen guru i dette så tar all hjelp jeg kan få, har ikke råd til ny prosjektor men et lerret skal jeg nok greie å finne råd til. budsjett er på ca 6000 og ønsket er et rammelerret på ca 100".

Ha en fin helg alle sammen

Hvis det er flere som har den samme prosjektoren så har noen gode tips til innstillinger opp mot DVD, BD og spill på PS3 så hadde det vært konge.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Basert på det du skriver blir en teoretisk beregning av lysstyrke og sortnivå for ditt oppsett som følger (med antagelse om full lyskontroll):

Lysstyrke: 850*0,9/29,67 = 25,8 fL
    Sortnivå: 25,8/1300 = 0,0198 fL

Anbefalt lysstyrke for frontprojeksjon ligger i intervallet 10-16 fL, hvilket betyr at du vil bli liggende altfor høyt, i alle fall om projektoren hadde vært helt ny. Resulterende sortnivå er da dessverre også noe begrenset (for å si det mildt).

Alternativene dine er da enten et større lerret eller en duk med lavere gain, eventuelt begge deler, inntil du i alle fall havner nær 16 fL.

Med uforandret gain (0,9), betyr dette en lerretstørrelse på rundt 130". Med en grå duk og gain på 0,8 så snakker vi om 120".

Dog nevnte du at projektoren var fra 2004, så lysstyrken vil nok da være en god del lavere enn 850 lumens alt etter hvor mange timer du har på pæra.

Om vi antar halv lysstyrke ved pæreskifte og midler full og halv lysstyrke ved estimering av lysstyrke og sortnivå i design øyemed, får vi følgende beregning:

Lysstyrke: 640*0,9/29,67 = 19,4 fL
    Sortnivå: 25,8/1300 = 0,0149 fL

Selv da havner du for høyt med et 100" lerret og en duk med gain på 0,9. Med 110" havner du på 16 fL.

Om du ikke har full lyskontroll, så kan det hende at 100" er greit nok. Men sortnivået vil uansett lide.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar på problemet mitt og jeg ser jeg har en del å lære

Min første tanke er at jeg stort sett ikke skjønner hva du snakker om men tor jeg skjønner esensen. Mitt problem er at bildet er alt for lyst ergo blast? Jeg har sikkert mulighet til å gå opp til 130" med noen små håndgrep i stuen så det kan la seg gjøre. Men opp i mot gain kan jeg da gå lavere enn 0.8 eller er det ikke å anbefale?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det kan være vanskelig å oppdrive et lerret med nevneverdig lavere gain enn 0,8 - men der kan jeg ta feil.

Min anbefaling til deg er derfor at du oppgraderer til et 100" lerret med gain på 0,8 eller 110" med gain på 0,9 - basert på en "gjennomsnittlig lysstyrke fra projektoren over pærens levetid på ca. 640 lumens.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •