Kurvet lerret uten linse og scaler, men bare vanlig Zoom? Går det greit?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kurvet lerret uten linse og scaler, men bare vanlig Zoom? Går det greit?

Jeg har tenkt å lage et kurvet lerret, både med horisontalt bue og vertikal. Foreløpig kommer jeg til å bruke TW2000 uten scaler og ekstra linse, men kun bruke zoom. Vil vanlig zoom gjøre bildet merkelig, eller for å si det slik, kan buet lerret brukes greit med vanlig zoom. Hva er eventuelt ulemper, og/eller fordeler?
    Har tenkt å lage et 246 x 111, med bildeflate på 234 x 99 da)
    Vil bildet se merkelig ut, eller kan det faktisk bli bra? Noen som har gode erfaringer med kurvede lerret og vanlig zoom?

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil da bli en merkelig form på bildet som kastes på veggen. Hvis det ikke går an å kompensere i linsen for at noe av lerretet er nærmere enn andre deler.

Dessuten får du problemer med fokus. Skal du ha midten av lerret (som er lengst vekke fra proj.) i fokus, eller kantene (som er nærmere proj) i fokus? Kommer jo selvfølgelig an på hvor mye kurve det er snakk om, men hvis det kun er vanlig zoom på projektoren, så er den laget for å kaste bilde på et flatt lerret.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midten av lerretet blir i fokus. Det ville isåfall blitt en dybde fra sentrum av lerret til hjørnet på 11 cm. Kurving radius 13 cm.
    Men ok, hvis bildet vil kaste en rar form, så kanskje jeg lager et nytt større 16:9 lerret. Har lest litt nå på andre som har brukt zoom, som sier det fungerer veldig bra, men noen nevnte det du sa ja. Får se det an, men takk for svar

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Dessuten får du problemer med fokus. Skal du ha midten av lerret (som er lengst vekke fra proj.) i fokus, eller kantene (som er nærmere proj) i fokus? Kommer jo selvfølgelig an på hvor mye kurve det er snakk om, men hvis det kun er vanlig zoom på projektoren, så er den laget for å kaste bilde på et flatt lerret.
    Nå er overhode ikke jeg guru på dette, men bildet på mitt gamle lerretet med 5%kurving var sylskarpt! - både i midten og på kantene. Jeg har W10000 og ca 4m. kastelengde.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en såpass moderat kurve så får du ikke noen særlige geometriske problemer, så det tror jeg trygt du kan gjøre. En slik kunstruksjon gir bl.a. jevnere lysfordeling. Den er helt optimal om du skal ha deg anamorph linse.

Du vil får svak krumming på kantene på 16:9 materiale.

Du brø gjøre et søk på forumet. Jeg har skrevet om dette flere ganger før.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja beklager, så det var noen tråder om det, men ikke akuratt ang vanlig bruk av zoom. Men det høres jo ut som det er absolutt mulig å bruke vanlig zoom, og fremdeles få et bedre lysutbytte, samt kunne se en film med noenlunde normalt bilde

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yidaki
    Ja beklager, så det var noen tråder om det, men ikke akuratt ang vanlig bruk av zoom. Men det høres jo ut som det er absolutt mulig å bruke vanlig zoom, og fremdeles få et bedre lysutbytte, samt kunne se en film med noenlunde normalt bilde
    Du har kanskje rett. De fleste trådene omhandler nok med linser. Tror det vil fungere bra, men du kanskje jo også vudere flatt...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vurderer og kjøpe meg eg et 2,35:1 lerret.
    skal og kjøpe meg en benq w5000 uten ekstra linse foreløpig.

så jeg og er veldi usikker på om jeg skal kjøpe meg kurvet eller flatt lerret.
    kommer til og kjøpe meg linse ettervert men de blir jo ikke helt med de første siden jeg kommer til og bruke 30k på lerret og PJ. og linsa koster jo flesk.

noen som har et flatt dreamscreen lerret i 2,35:1 ? går det ann og ta det av ramma og feks kurve det selv, siden jeg har tilgang til slikt utstyr ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får nå kjøpt Dreamscreen procurve 2.37:1 på AV Shop. Koster jo litt mer enn det flate, men kanskje verdt en titt...
    Forøvrig vet jeg ikke om det går å ta av lerretet slik du spør om. Høres ut som litt risikosport

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yidaki
    Jeg har tenkt å lage et kurvet lerret, både med horisontalt bue og vertikal. Foreløpig kommer jeg til å bruke TW2000 uten scaler og ekstra linse, men kun bruke zoom. Vil vanlig zoom gjøre bildet merkelig, eller for å si det slik, kan buet lerret brukes greit med vanlig zoom. Hva er eventuelt ulemper, og/eller fordeler?
    Har tenkt å lage et 246 x 111, med bildeflate på 234 x 99 da)
    Vil bildet se merkelig ut, eller kan det faktisk bli bra? Noen som har gode erfaringer med kurvede lerret og vanlig zoom?
    Er litt usikker på hva du legger i vanlig zoom, mener du å justere på zoomen hver gang du skal skifte mellom 2.35:1 og 16:9 format?

De fleste digitale lampeprojektorene for bruk i hjemmekino, har vel optikk med et ganske dypt dubdeskarphets området, så det med å ikke få bildet skarpt på et svakt buet lerret er vel ikke noe stort problem. Det som vel kan være et problem er bilde geometrien, der det som i buen får lengst kastelengde og er lengst vekk blir litt større og det som er nermere blir litt mindre enn på et tilsvarende flatt projisert bilde. Dette kan kompenseres med å bruke så lang kastelengde som mulig for projektoren for den lerretstørrelsen som brukes.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Du får nå kjøpt Dreamscreen procurve 2.37:1 på AV Shop. Koster jo litt mer enn det flate, men kanskje verdt en titt...
    Forøvrig vet jeg ikke om det går å ta av lerretet slik du spør om. Høres ut som litt risikosport
    har titta litt på det ja. skal ha kurvet til slutt alikavell. kansje jeg bare skal vente til jeg får kjøpt meg linse. slå 2 fluer i en smekk har jo ett brukbart lerret nå alikavell.

tenker jeg bestiller prosjektoren i helga. henger meg opp en duk i 2.37:1 (ikke kurvet) i den størrelsen jeg vill ha lerrete i for og se vordan det blir med 120-140" med et flatt bilde. finner vell da ut om det er verdt og kjøpe kurvet lerret eller ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veien jeg skal gå også. Først PJ rett på vegg for å se på størrelse, så kjøpe lerret. Dette også pga HT plassering. Kjipt å kjøpe lerret for så å finne ut at Ht'ene må stå innenfor synsfelt for bilde for å spille skikkelig!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg er litt off......:?:
    Men hvorfor i allverden skal man ha et buet lerret ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en bedre dybdefølelse i filmen

åsså ser de jo selfølgeli masse stiligere ut

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Telford
    Mulig jeg er litt off......:?:
    Men hvorfor i allverden skal man ha et buet lerret ?
    Den beste forklaringen får man vel egentlig med å se et slikt oppsett i aksjon selv. Mye av fordelene får man vel og merke å bruke det buede 2:35:1 format lerretet sammen med en anamorph linse og med mulighet for vertical strekk av bildet på bildebrikka i projetoren.

Vil si fordelene er som følger:

1. mer dybde opplevelse og et mere imponerende kino bilde, da man får litt mere følelse av å sitte inne i bildet.

2. Brukes buet lerret sammen med anamorph linse i et 2.35:1 oppsett, kan man bruke hele 16:9 bildebrikka i projektoren til å vise 2.35:1 bildemateriale, så man får utnyttet lysstyrken og tilgjengelig oppløsning i projektoren bedre.

3. Buet lerret sammen med anamorph linse reduserer den anamorphe linsas bildegeometri feil. (retter opp puteform feilen til den anamorphe linsa med å introdusere en tilsvarnde tønneformet geometri)

3. Med buet lerret kan man bruke litt høyere lerret gain uten fare for hotspotting og man får mindre lysbortfall fra midten av bildet og ut mot kantene.

4. pga høyere gain og bedre utnyttelse av 16:9 brikka kan man bruke større lerret enn tilsvarende projektor oppsett på et plant lerret.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •