Hvit eller grått til 100% "mørkt" kinorom???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Newcomer Carlos_007 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvit eller grått til 100% "mørkt" kinorom???

Er det vits i å bruke noe annet en et hvit lerret når man har et 100% lyskontrolert rom med sort tak og vegger samt en full HD PJ i 18-26000 kr klassen!!??

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvitt reflekterer alle farger, mens jo mørkere fargen blir jo mer absorberer det. Dermed er hvitt å foretrekke.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvitt ja

Heldig som har mulighet til 100% lyskontroll. Jeg måtte nøye meg med grått selv.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja tenkte det, og hvitt er jo lit biligere også ;-)

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. har valgt grått lerret til tross for at mitt rom også blir lys kontrollert.. dvs sort tak og mørke grå vegger da. Har ikke fått det montert ennå men skal bli spennende. Burde få erfart forskjellen ..

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt både hvite og grå lerret. Jeg foretrekker helt klart grått lerret uansett hvor god lyskontrollen er.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg har hatt både hvite og grå lerret. Jeg foretrekker helt klart grått lerret uansett hvor god lyskontrollen er.
    Jeg har nettopp kjøpt et grått lerret selv, men det hadde vært interessant om du utdypet litt, OleM.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nude not naked
    Jeg har nettopp kjøpt et grått lerret selv, men det hadde vært interessant om du utdypet litt, OleM.
    Dette er utdypet i det vide og det brede på dette forum. Søk!
    Poenget er at uansett hvor gode dagens projer har blitt, vil de nyte godt av litt hjelp med det kritiske sortnivået. Opplevd kontrast vil øke da våre øyne er langt mer følsomme ved lav lysstyrke enn høy. Øynene våre er utrolig gode til å tilpasse seg. Farger vil på ingen måte virke forandret.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill, OleM.

Og - ja - dette med hvitt vs. grått lerret er det skrevet mye om på forumet, men har alltid sittet med inntrykket av at for de med 100% lyskontroll (Ingen vinduer, svarte vegger og tak) er best tjent med et hvitt lerret. OK, så lærte jeg noe nytt i dag også.

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Dette er utdypet i det vide og det brede på dette forum. Søk!
    Poenget er at uansett hvor gode dagens projer har blitt, vil de nyte godt av litt hjelp med det kritiske sortnivået. Opplevd kontrast vil øke da våre øyne er langt mer følsomme ved lav lysstyrke enn høy. Øynene våre er utrolig gode til å tilpasse seg. Farger vil på ingen måte virke forandret.

Klart fargene vil virke forandret, og være forandret, etter å ha gått fra grått til hvitt lerret, selv om øynene tilpasser seg utrolig bra. Jeg opplevde iallefall at fra grått til hvitt så ble det som å ta vekk et filter ,og hvitt opplevdes helt naturlig hvitt, samt at hudfarger og alt så mer naturtro ut. Så jeg vil si at fargene i høy grad forandrer seg, og at dette kan ses lett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..og det er nok derfor det allerede er skrevet så mye om dette allerede - De lærde strides.... :???:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig skal vel gråe lerret stjele/absorbere like mye lysstyrke fra de tre primær fargene som et hvitt lerret, og sånn sett ikke påvirke fargebalangsen i serlig grad, men det har vel vist seg at det er vanskelig å få til dette i praksis.

Ellers så synes jeg ikke det bare er rommets lyskontroll egenskaper som er avgjørende for valg av hvitt eller grått lerret. Det er vel vel så mye projektorens sortnivå egenskaper, lysstryrke den avgir og størrelse man vil ha på det projiserte bildet.

Ser man f.eks på kalkulatoren til projectorcentral kan man jo sette inn forskjellige lerret gain verdier for den projektoren og oppsettet man vurderer, og så se hvordan man kommer ut i forhold til anbefalt lysstyrke.

Det er sånn sett litt vanskelig å se på prisklasse når det gjelder projektoren, da det vel ikke beskriver disse egenskapene så veldig nøyaktig.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sverger til grått lerret, og kommer neppe til å bytte før projektorene har over 100k:1 i kontrast (med normalt lysutbytte), og til og med da mistenker jeg at sortnivået ikke er på lant nær bra nok.

Hvor mye fargene blir forandret, kan nok diskuteres, men dersom både de gråe og de hvite lerretene er fargenøytrale, dvs. at de ikke påvirker fargetonen, vil ikke fargene bli forandret (teknisk sett). Dog, alle fargene vil oppleves som mørkere på grunn av at man forskyver hele fargeskalaen litt.

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dog, alle fargene vil oppleves som mørkere på grunn av at man forskyver hele fargeskalaen litt.

Der er jeg helt enig med deg, det oppleves som et lite filter en setter foran linsa ,og gjør fargene hakket mørkere. Jeg personlig syntes ikke det sorte ble dårligere med hvitt, og hvis det gjorde det merker jeg det i liten grad. Hadde iallefall ikke gått tilbake til grått, men smaken er jo som kjent som baken...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er tydelig at det hersker flere oppfatninger om temaet. I guess one will have to try it to decide it

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, grått vs. hvitt avhenger i veldig stor grad hvor opptatt en er av sortnivå. Jeg tror nok at et hvitt lerret kan se bedre ut ved første øyekast, men etter litt tid er det nok ikke umulig at en gjerne bytter litt "punch" mot bedret sortnivå... Igjen, dette er veldig avhengig av smak og behag, men det er i det minste liten tvil som at grått er det som passer de fleste som ikke har en totalt mørklagt "batcave"...

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også gått for grått lerret.
    Greia med helt "sort" rom er jo at man alltid kan sammenlikne f.eks den sorte ramma på lerretet med sortnivået, mens det er vanskeligere å sammenlikne det hvite med "ekte" hvitt. (Dette gjelder grå lerret)
    Sikkert ingen som skjønte hva jeg mente.....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gitt at rommet har full lyskontroll, så er hvitt det eneste saliggjørende for en purist da dette er det eneste alternativet som har muligheten for å gi korrekte farger.

Og da er en Studiotek 130 duk (av typen G3 for 1080p projektorer) en sterk kandidat i mine øyne.

I et rom uten fullkommen lyskontroll, så må man inngå et kompromiss i form av grå duk for å motvirke den negative innvirkningen dette har på sortnivået.

Hvit duk er m.a.o. det riktige utgangspunktet, men om man ikke har full lyskontroll eller ikke er fornøyd med fullfelts kontrasten til projektoren man benytter (og implisitt vektlegger sortnivå mere enn fargegjengivelse), så vil grå duk være å foretrekke.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Hvit duk er m.a.o. det riktige utgangspunktet
    I dette legger du at det perfekte er det vi skal ta utgangspunkt i. Tror neppe det er mange som kan si at de har det perfekte kinorommet , utstyret og projektor etc etc etc.. (finnes de? har vi f.eks. sortnivå som er perfekt? ..)

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    I dette legger du at det perfekte er det vi skal ta utgangspunkt i. Tror neppe det er mange som kan si at de har det perfekte kinorommet , utstyret og projektor etc etc etc.. (finnes de? har vi f.eks. sortnivå som er perfekt? ..)
    Jeg har....

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •