Hvit eller grått til 100% "mørkt" kinorom??? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Newcomer Carlos_007 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Carlos_007
    Jeg har....
    ...også grått lerret!! ;-) He he

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har....
    Da er jeg meget glad på dine vegne Carlos_007

Men jeg tror det mange mener når de sier grått er en sikker vinner er at det simpelthen ikke finnes utstyr selv i toppklassen som kan gi oss det perfekte. Ikke ennå i hvert fall. Jeg satser selv på referanseprodukter og kunne vel således gått for hvit duk, men jeg er vel litt feig da som ikke kliner til og håper alt blir perfekt.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...også grått lerret!! ;-) He he
    Din luuuring hehe

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Din luuuring hehe
    Måtte bare!! Og håpet noen gikk på;-) he he

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte bare!! Og håpet noen gikk på;-) he he
    Og de som kjenner meg vet at jeg alltid går på! hehe. leser for øvrig byggetråden din nå. er på side 2, spennende!!!

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og de som kjenner meg vet at jeg alltid går på! hehe. leser for øvrig byggetråden din nå. er på side 2, spennende!!!
    Var akkurat innom deg også, og dette blir helt konge !!! ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dette legger du at det perfekte er det vi skal ta utgangspunkt i. Tror neppe det er mange som kan si at de har det perfekte kinorommet , utstyret og projektor etc etc etc.. (finnes de? har vi f.eks. sortnivå som er perfekt? ..)
    Korreksjon: Hvit duk er m.a.o. det teoretisk riktige utgangspunktet.

Fornøyd?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg meget glad på dine vegne Carlos_007

Men jeg tror det mange mener når de sier grått er en sikker vinner er at det simpelthen ikke finnes utstyr selv i toppklassen som kan gi oss det perfekte. Ikke ennå i hvert fall. Jeg satser selv på referanseprodukter og kunne vel således gått for hvit duk, men jeg er vel litt feig da som ikke kliner til og håper alt blir perfekt.
    På en HD100 (som det ut i fra din hjemmekino det ser ut til at du har), som er en råtass av en ekte kontrast projektor ville jeg nokk for å oppretholdt den mulige lysstyrken og kontrast område gått for et hvitt lerret og ikke valgt å redusere "dynamikken" med å bruke grått.

Hvis størrelsen på lerretet du har tenkt å bruke er 106" og gain for den gråe duken er f.eks 0.8 ref projectorcentral calkulator vil du jo nesten ikke komme opp i den anbefalte 16fl lystyrken heller. Helt sort sort som CRT projektorene er "berømte" for, får man vel aldri i projektorer av lampeventil prinsippet dersom den ikke har et annet lampemodul prinsipp der den kan kan slukke ned lampemodulen helt, men det blir litt som iris prinsippet igjen der man ikke kan ha full lysstyrke i samme filmruta som man vil ha det sorteste sort projektoren klarer. Den det er vel få andre projektorer i dag som matcher HD100 på ekte kontrast med sort og hvitt i samme bilde, og har man et sortmaskert rom med full lyskontroll, da får man etter min mening et bedre bilde med hvit duk enn grå duk.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre dette ifra andre. Du har flere gode poeng her om du spør meg.

Har du for øvrig i dine beregninger benyttet lysstyrken for ny lampe eller den ved f.eks. halv levetid?

Om du har brukt full lysstyrke, så er jo situasjonen i virkeligheten (etter en del timers bruk) enda verre i det nevnte eksemplet.

Vår anbefaling er at man benytter en lavere verdi enn den oppgitte lysstyrken til projektoren ved slike beregninger (m.a.o. ved beregning av lerret størrelse og type duk (gain), gitt projektor og en målsetning om et lysnivå på 16 fL), og at man da bytter pære når lysnivået forventes (eller måles til) å ligge merkbart under 16 fL.

En annen variabel her er dessuten graden av zoom på linsa siden lysnivået på lerretet jo vil variere noe med linseinnstillingen.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD100 hører vel ikke hjemme i 18-26k kr. klassen?
    Jeg mener fortsatt grått lerret er å foretrekke med langt de fleste projer og lerretstørrelser under 110". Jeg er uenig med ask4me2 som sier dynamikken reduseres med grått lerret. Jeg mener faktisk dynamikken økes. Dette fordi en vinner mer i bunnen enn det man taper i toppen.
    Påvirkningene av farger mener jeg fortsatt er så marginale at det er helt uvesentlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg mener faktisk dynamikken økes. Dette fordi en vinner mer i bunnen enn det man taper i toppen.
    Dette høres ut som en logisk konklusjon. Bortsett fra CRT projektorene, så er det jo sortnivået som er "problemet" for de fleste projektorer - ergo er det mest å hente ved å avhjelpe dette, selv om det går litt på bekostning av toppen.

Men om en fortsetter på den logiske tankegangen, så blir det vel også slik at om en bruker et grått lerret, så blander en i praksis alle filmens farger med en dæsj grått...? Og noe slikt høres absolutt ikke ut som om det er bra for dynamikken...:-?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette koker vel ned til personlige preferanser. Det finnes tross alt ISF-sertifiserte duker både av typen hvit og grå.

Det vi kanskje kan være enige om er at jo mindre lyskontroll man har og jo lavere fullfelts kontrast aktuell projektor har, desto større er nytteverdien av en grå duk.

Hva statisk fullfelts kontrast bør være for at sortnivået skal være "godt nok" er naturligvis gjenstand for diskusjon, men en guru som Greg Rogers har indikert rundt 10000:1. Greg Rogers benytter for øvrig hvit duk i sine projektortester for Widescreen Review og andre.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Godt å høre dette ifra andre. Du har flere gode poeng her om du spør meg.

Har du for øvrig i dine beregninger benyttet lysstyrken for ny lampe eller den ved f.eks. halv levetid?

Om du har brukt full lysstyrke, så er jo situasjonen i virkeligheten (etter en del timers bruk) enda verre i det nevnte eksemplet.

Vår anbefaling er at man benytter en lavere verdi enn den oppgitte lysstyrken til projektoren ved slike beregninger (m.a.o. ved beregning av lerret størrelse og type duk (gain), gitt projektor og en målsetning om et lysnivå på 16 fL), og at man da bytter pære når lysnivået forventes (eller måles til) å ligge merkbart under 16 fL.

En annen variabel her er dessuten graden av zoom på linsa siden lysnivået på lerretet jo vil variere noe med linseinnstillingen.
    Det med lysstyrke er jo bare på bakgrunn av hva produsenten angir, og det er vel også for en ganske så ny eller lite brukt lampemodul som ofte brukes is like kalkulatorer. Man er vel ikke ikke sikker på om lampemodulen kjøres i høy eller normal modus heller, så det er helt klart rom for avvik i verdier der i forhold til et hva man vil måle i et virkelig oppsett.

Når det gjelder brennetid for lampemodulen er vel lysstyrken ca halvert når lampemodulen nådd sin tiltenkte leve tid, men de store lysreduksjons forandringene skjer vel raskere i begynnelsen ned til ca ~80% lysstyrke for så å mere flate ut og ligge der til det begynner å nerme seg slutten ved det angitte timetallet med 50% av lysstyrken som ny.

16fL er vel sånn sett bare en verdi som er et greit utgangspunkt for maks lysstyrke som er behagelig å ha med å gjøre i et hjemmekino oppsett, men som vel ikke nødvendigvis børr følges helt slavisk. Her kommer vel personlige prefferangser inn osv også.

Tallene for HD100 og lystyrke er hentet fra Projectorcentral sin kalkulator, som jeg synes gir en god prinsippiell "følelse" av lysstyrke i hennhold til lerret gain, hvor i zoom område man har linsen, lerret størrelse osv.

Kan vel i den forbindele nevne at ved kontrast, fargekalibrering og lysstyrke målinger for projektorerer pleier testerene pga begrensinger i test utstyret å måle direkte lyset fra porjektoren og ikke refelsjonen fra lerretet. Derfor er det vel heller ikke alltid så lett å vite hva slags effekter de forskjellige lerretene og lyskontrollen i rommet har rent tallmessig heller.

Man har selfølgelig også andre faktorer i tilegg til lampemodulens degradering over tid. Lysstyrken man har til rådighet kan også påvirkes av hvilke justeringer man gjør i forhold til D65 fargekalibrering. Her kan f.eks forskjellige fargeegenskaper til samme type lampemodule insatt i samme D65 kalibrerte projektor kunne gi avvike lysstyrke messig.

Ellers så er det noen som nevner øynenes ulineære lysfølsomhet i denne tråden. Det er greit nok at øynene våre er litt ulinære og mer følsomme for å skjelne mellom varierende lysstyrke verdier i det lavere lysstyrke område , dvs når øyet har vendt seg til lysforholdene og da pupillen er mer utvidet osv, samt at forholdet mellom de lysfølsomme tapper og staver er forskjellig.Totalt er det syv millioner tapper (reseptorer for farger) og 120 millioner staver (reseptorer for sort/hvitt) i øyet.
    Disse faktorene gir jo en tilsynelatende possitiv effekt for gråe lerret som senker lysintensiteten noe og kommer i et mer følsomt område, men ettersom en grå duken gjerne har en lavere gain verdi enn en hvitt lerret, vil dette forholdet bli motvirket i kontrast omfanget i selve det projiserte bilde også, så man mister vel fort litt av fordelene med denne ulineære effekten, når veien for å øke sortnivå blir gjort med å redueserer lerret gain.

Det er vel også mulig at effekten disse forskjellene kan oppleves forskjellig fra person til person, slik at det både er individ avhengig, og avhengir av hvor i fL området lysstyrken generellt holder seg.

For egen del vil jeg si at den beste følelsen av ekte blendende billys på film, har jeg opplevd med bruk av CRT projektor som vel ikke kom opp i mer enn 11fl på et 106" hvitt 1.2 gain lerret som jeg brukte tidligere, men sort gikk helt ned i sort, og det gjør en del for oppfattelsen og øker den ulineære effekten ganske godt

Bruker fortiden en HD1 på et hvitt 120" lerret med gain ca 1.2 som vel gir rundt 14fl. Har ikke opplevd en slik følelse av blendings effekt på det oppsettet ennå og savner CRT sortnivået, men det er jo en del andre possitive effekter da...

Testet for en tid tilbake en helt ny BenQ W10000 i det samme oppsettet som HD1 projektoren vanligvis brukes, og ut i fra den erfaringen tror jeg at W10000 nok vil trivews bedre på en grå duk enn en hvit, da sortnivået selv med en del justeringer ikke var mulig å få ned i noe som minnet om det jeg har satt som refferangse for sortnivå.

Det vil selfølgelig også på W10000 virke skadelig for den oppnåelige dynamikken i bildet med grå duk på en alvere gain også i forhold det som tross alt ble ganske så imponerende bile på det hvite lerretet også, men her tror jeg man bare må se på hva som gir minst skade fror den prefferangsen man har selv, og velge ut i fra det.

Edit endret litt feilinfo angående tapper og staver.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Det vi kanskje kan være enige om er at jo mindre lyskontroll man har og jo lavere fullfelts kontrast aktuell projektor har, desto større er nytteverdien av en grå duk.
    Det er jeg helt enig i :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Standardisert lysstyrke for kino er vel 12 fL om jeg ikke husker feil. Og det er generell enighet om at lysstyrken med fordel legges høyere for hjemmekino (typisk 16 fL).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener fortsatt grått lerret er å foretrekke med langt de fleste projer og lerretstørrelser under 110". Jeg er uenig med ask4me2 som sier dynamikken reduseres med grått lerret. Jeg mener faktisk dynamikken økes. Dette fordi en vinner mer i bunnen enn det man taper i toppen.
    Det er jeg helt enig i, og dette henger sammen med at øyet vårt er MYE mer følsomt i den nedre delen av lysskalaen, enn den øvre delen. Man bør dog opprettholde et visst lysnivå for at bildet ikke skal bli for "dafft".
    [QUOTE]

Det tror jeg de fleste er enige om

Hva statisk fullfelts kontrast bør være for at sortnivået skal være "godt nok" er naturligvis gjenstand for diskusjon, men en guru som Greg Rogers har indikert rundt 10000:1. Greg Rogers benytter for øvrig hvit duk i sine projektortester for Widescreen Review og andre.
    Hvor har han indikert det ? Jeg er rimelig sikker på at ha, som de fleste andre, ønsker MYE høyere kontrast enn overnevnte tall. Gitt at man har en lysstyrke på 12fl fra lerretet, vil da maksimalt sort være 0.012fl, noe som er sjenerende mye lys dersom filmen er mørk i mer en 3-4 sek. Så lenge det er noen lyse objekter på lerretet er det vel og bra, men i filmer som stort sett bare er mørke, er 0.012fl LANGT fra sort nok.
    En annen fordel er at man kan benytte en høyere gamma dersom projektoren har høyere on/off kontrast, og dermed få enda høyere bildedynamikk.

Standardisert lysstyrke for kino er vel 12 fL om jeg ikke husker feil. Og det er generell enighet om at lysstyrken med fordel legges høyere for hjemmekino (typisk 16 fL).
    Smaken er som baken anntar jeg... Jeg synes både 12fl og 16fl er for mye, og foretrekker vel rundt 10fl. Da er det fortsatt nok lys til å bli blendet, samtidig som sortnivået er litt bedre enn med 12fl eller 16fl.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD100 hører vel ikke hjemme i 18-26k kr. klassen?
    Ja, det er for øyeblikket helt korrekt, det var mest det at det var med utgangspunkt i stapedius sitt oppsett der det ser ut som om det er en HD100 som er tenkt brukt sammen med et 106" lerret. Så Ja det er litt ot.

Påvirkningene av farger mener jeg fortsatt er så marginale at det er helt uvesentlig.
    Det med farger er jeg helt enig med deg i, man oppnår jo grått bilde på et hvitt lerret også med en gang man reduserer lysstyrken og går under IRE100 og ned , så man kan fint oppnå samme hvit effekt på et grått lerret med å øke lysstyrken tilsvarende som den reduserte refleksjonen vil gi. Er det grå lerretet fargenøytralt, dvs at det stjeler lineært like store andeler av de tre primær fargene, vil man med å øke lysstyrken med f.eks 20% på et 0.8gain lerret få et ganske likt resultat med ikke å øke 20% på et 1.0 gain lerret.

Når det gjelder gain og kontrast, er vel det også en ganske så lineær sammenheng så on/off kontrasten blir tallmessig uforandret.

Det jeg mener som av og til kan skje i praksis når man har en projektor som sort nivået blir så bra fra at man ikke er i stand til å se forskjell på sortnivået på et 1.2 gain og et 0.8 gain lerret. Man ser faktisk ikke et hvitt 1.2 gain lerret i et helt mørklagt rom.

Hva vil da en 40% reduksjon av refleksjonene bety for hvordan man opplever maks lysstyrke og kontrast?

Det er ikke en veldig aktuell problemstilling på "lampeventiler" i prisklassen til trådstarter, men kan etter min mening helt klart være det for kort tids mørkleggings og avbrudds sener for f.eks en HD100. På gode CRT projektorer er dette en helt reell problemstilling, og der børr man sånn sett velge så høy gain som mulig før det begynner å hotspotte.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk en klart bedre bildeopplevelse i rommet mitt når jeg gikk fra hvitt til grått lerret. Hadde også full lyskontroll
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg er rimelig sikker på at han, som de fleste andre, ønsker MYE høyere kontrast enn overnevnte tall. Gitt at man har en lysstyrke på 12fl fra lerretet, vil da maksimalt sort være 0.012fl, noe som er sjenerende mye lys dersom filmen er mørk i mer en 3-4 sek. Så lenge det er noen lyse objekter på lerretet er det vel og bra, men i filmer som stort sett bare er mørke, er 0.012fl LANGT fra sort nok.
    Hmm. Her har du nok bommet med en 0 i din beregning av sortnivå eller lest kontrastverdien "min" som 1000:1 (men sistenevnte blir jo for dumt)! Det riktige tallet er 12fL/10000 = 0.0012 fL, hvilket jo er et langt lavere sortnivå enn det du kom i skade for å hevde.

Hvor har han indikert det ?
    WSR, Nr. 109, Juni 2006, Side 30: (Omtale av Digital Projection dVision 1080p aka projectiondesign Action! model three 1080)
    Many of the higher contrast scenes in Dark City and The Game looked good, but the low-contrast dark scenes were veiled. I believe a full-field contrast ratio of 10,000:1 or more is required for films with exceptionally dark scenes.(Greg Rogers)
    I en test av JVC DLA-RS1 (aka DLA-HD1 her på berget) 1 år senere (WSR, mai-07), skriver Greg:
    The image clarity of the zoom shot after the Dark City titles was equally impressive. Any residual haze that existed with previous projectors was eliminated.(Greg Rogers)
    Greg bekrefter derved sine antagelser om at 10.000:1 eller mere er tilstrekkelig til å fjerne siste rest av manglende skyggedetaljer i egnet testmateriale som Dark City.

En annen fordel er at man kan benytte en høyere gamma dersom projektoren har høyere on/off kontrast, og dermed få enda høyere bildedynamikk.
    Tenker du da på gammaverdier opp imot CRT-nivå (2,4-2,5)? Bruken av slike med en digital (lampebaserte) projektor vil i så fall kreve at denne har en kontrast nær CRT-nivå. Hvis ikke vil nedre del av gråtoneskalaen bli negativt påvirket ved bruk av for høye gammaverdier (detaljer i skyggefulle partier blir visket ut). Uansett, digitale projektorer er ikke like avhengige av høye gammaverdier for å gi økt bildedynamikk da slike projektorer stortsett har signifikant høyere intrafelts (ANSI) kontrast enn CRT-projektorer. Men jeg er enig i at om kontrasten er tilstrekkelig høy, og da tror jeg vi snakker om nærmere 10.000:1 og over i statisk fullfelts (ON/OFF) kontrast, så vil anvendelsen av en høyere gamma kunne gi økt bildedybde.

Smaken er som baken anntar jeg... Jeg synes både 12fl og 16fl er for mye, og foretrekker vel rundt 10fl. Da er det fortsatt nok lys til å bli blendet, samtidig som sortnivået er litt bedre enn med 12fl eller 16fl.
    Nå var det ikke mine egne personlige preferanser jeg oppgav her, men i stedet hva som er typisk for bransjen (og våre kunder). For meg er gråtoneoppløsning (spesielt i nedre del av skalaen) og fargenøyaktighet mye viktigere enn et brilliant (i betydningen lyssterkt) bilde. Men det er nå en gang slik at flertallet ser ut til å foretrekke mere "punch" i bildet heller enn et mest mulig korrekt bilde.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Her har du nok bommet med en 0 i din beregning av sortnivå eller lest kontrastverdien "min" som 1000:1 (men sistenevnte blir jo for dumt)! Det riktige tallet er 12fL/10000 = 0.0012 fL, hvilket jo er et langt lavere sortnivå enn det du kom i skade for å hevde.
    Glemte et komme der, gitt.. 0.0012 er uansett heller ikke på langt nær mørkt nok
    Greg bekrefter derved sine antagelser om at 10.000:1 eller mere er tilstrekkelig til å fjerne siste rest av manglende skyggedetaljer i egnet testmateriale som Dark City.
    Så lenge det er "nok" lys i bildet, vil 10.000:1 være mer enn nok, men når bildet blir mørkt uten vesentlige lyse detaljer, ser alt ut som en "grå smørje".

Tenker du da på gammaverdier opp imot CRT-nivå (2,4-2,5)? Bruken av slike med en digital (lampebaserte) projektor vil i så fall kreve at denne har en kontrast nær CRT-nivå. Hvis ikke vil nedre del av gråtoneskalaen bli negativt påvirket ved bruk av for høye gammaverdier (detaljer i skyggefulle partier blir visket ut). Uansett, digitale projektorer er ikke like avhengige av høye gammaverdier for å gi økt bildedynamikk da slike projektorer stortsett har signifikant høyere intrafelts (ANSI) kontrast enn CRT-projektorer. Men jeg er enig i at om kontrasten er tilstrekkelig høy, og da tror jeg vi snakker om nærmere 10.000:1 og over i statisk fullfelts (ON/OFF) kontrast, så vil anvendelsen av en høyere gamma kunne gi økt bildedybde.
    Ja, dersom en gamma på 2.5 (avhengig av hvilken gamma-kalkulering som benyttes) skal benyttes med full suksess, kreves det høy kontrast fra projektoren. Gjerne mer enn 10.000:1 også...

I scener med velig lite lys, hvor høyere gamma vil ha størst innvirkning på bildedynamikk, betyr ANSI kontrasten velig lite. Da vil Intrascene kontrasten bli mye mer påvirket av projektorens on/off kontrast, og da er det klart at også CRT projektorer kommer til sin rett. Det er jo en av grunnene til at nettopp CRT projektorene klarer å vise til såpass god dynamikk i mørke scener.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •