Lerret av pulverlakkert aluplate

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lerret av pulverlakkert aluplate

Hei, siden jeg jobber på plateverksted tenkte jeg å lage lerret av 2mm aluminiumsplate og pulverlakkere/brennlakkere den i lys grå textur med svart ramme, overflaten vil da bli ru og matt som fint smergelpapir. Lurte på om noen hadde synspunkter på dette da det vil koste meg kun om lag 400kr for plata, gratis lakk og gjør jobben selv.

PS jeg vet at det ikke er dyrt med et lerret men liker godt å lage ting selv og trives med det. En annen ting er at jeg lurer ikke på om plata er god nok for det er den da det er en kraftig legering og temmelig stiv plate, den vil heller ikke bli for tung og ingen småbulker vil oppstå da platene våre er prikkfrie.

Det jeg lurer på er om bildet vil bli bra nok eller om jeg bør gå for annen type feks maling. Prosjektoren er en LCD Panasonic PT-AE900E og jeg blir sittende ca 5m avstand og prosjektoren vil stå ca 3m fra lerretet, persienner vil gjøre rommet temmelig mørkt, hvor stort vil jeg kunne lage bildet før det vil bli dårlig?

Vil jeg ha bruk for større bilde enn 80"? PS ønsker ikke å lage plata større enn bildet skal være.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er mer en lyd enn bilde kar, og lerret har jeg ikke særlig greie på. Så når det gjelder bildekvalitet på løsningen får andre svare. Men har du vurdert hva en diger aluplate kan ha å si for akustikken i rommet ditt :-? Tynne metallplater har ofte en betydelig ressonans i et ganske bredt frekvensspekter, i tillegg til at de selvsagt utgjør en stor reflekterende flate.
    Sier ikke at dette må bli et problem hos deg, men verdt å ha i mente :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    Jeg er mer en lyd enn bilde kar, og lerret har jeg ikke særlig greie på. Så når det gjelder bildekvalitet på løsningen får andre svare. Men har du vurdert hva en diger aluplate kan ha å si for akustikken i rommet ditt :-? Tynne metallplater har ofte en betydelig ressonans i et ganske bredt frekvensspekter, i tillegg til at de selvsagt utgjør en stor reflekterende flate.
    Sier ikke at dette må bli et problem hos deg, men verdt å ha i mente :-D
    Hmm du sier noe der, den vil vel ikke være reflekterende siden det er matt finish.

Vil det hjelpe dersom jeg har et dempemateriale på baksiden? Tenkte hvis jeg limer på en slags skumduk som vi bruker til lyd/varmeisolering i alu-skap, ikke for å være vanskelig men jeg vil gjerne bruke alu-plate da jeg tror jeg vil få en finere flate enn ved å male en treplate og for pulverlakk må plata være av metall da den må lede strøm for at lakken skal henge.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halford
    Hmm du sier noe der, den vil vel ikke være reflekterende siden det er matt finish.
    Tenkte på refleksjon av lydbølger ikke lys. Reflektert lyd som treffer øret kort tid etter direkte lyd skiller ikke hørselen ut. Lydbildet oppfattes derfor som mindre kontant og uklart. Som en følge søker man å unngå store harde flater i lydstudio, lytterom o.l. Et normalt lerret vil kun reflektere lydbølger som ligger meget høyt i frekvensspekteret, mens resten går rett igjennom. Alu vil derimot reflektere en del mer.

Rommets størrelse, plassering av HT og avstand til andre reflekterende flater er faktorer som påvirker hvor markant denne effekten blir.

Sitat Opprinnelig postet av Halford
    Vil det hjelpe dersom jeg har et dempemateriale på baksiden?
    Kontakt med annet materiale vil påvirke og dempe ressonansen i selve plata. Særlig kontakt med vegg eller annen relativt død masse. Men siden alu har såpass høy densitet vil demping bak ha lite betydning for refleksjoner.

Men dette blir noe teoretisk. Siden du har lett tilgang på aluplater kan du vel sette opp en ubehandlet der du vil ha alu-lerretet ditt? Lytt etter endringer i lydbildet, og har du mulighet kan du også måle hvordan den påvirker ekko i rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjempeinfo om lydpåvirkning, tenkte faktisk ikke på det, rommet er ca 24kvadr og høytt spiller mot skråtak, kan det da være at lyden blir reflektert nedover istedenfor oppover mot plata?

En annen ting er at jeg har ikke så veldig store krav til lydkvalitet da jeg spiller med PA forsterker og CV AT100, kan det da være at innvirkningen til plata blir "peanuts" i forhold hehe?

Kan hende jeg drar hjem en plate for å "høre"

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fått hjem lakkert aluplate i lysgrå RAL-7035 og bilde ble knallbra, får ikke testet lyden til musikk pga def basser i AT-100 men høy lyd fra film/sub har ingen "downsides" pga aluminiumsplata

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser problemet med den store reflekterende flata, men tviler på at det er noe værre enn en betongvegg.

Det jeg lurer på er hvor du holder til henn? Og om du kan lage en til meg også får noen grunker?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, holder til på karmøy nær haugesund så det blir vel litt vanskelig hvis du er i oslo hehe, dessuten så hadde nok prisen blitt noe høyere da jeg ikke kan få ubegrenset med plater til innkjøpspris men en skulle tro det var værdt det når den er håndlaget med flott svart textur-lakkert innramming, frakt av plata er vel en annen sak hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdater gjerne tråden med produksjonspris for "mannen på gata". Har du laget et bra oppheng på baksiden? Jeg er ute etter rammelerret, og akkurat nå ser dette ut til å kunne bli en økonomisk bedre løsning, forutsatt at man ikke havner veldig opp i pris med tanke på kapp/sveis + overflatebehandling.

Hva med å lufte ideen med sjefen og så komme med et overslag?

Newcomer K3nt_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er redd for at metallet skal plage lyden i rommet demper du den på baksiden med splen, dette som vi bruker i bilene våre. det fjerner så godt som all "metallmusikk"

Direkte link
    €€ Velkommen til Installbay.no €€

Er verdt alle penga i bil og vil anta det vil fjerne alle problemer som måtte oppstå i forbindelse med lerrettet ditt. Denne materialet "dreper" ressonansen i metall.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •