2:35:1 lerret, utregning av det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2:35:1 lerret, utregning av det?

2 spørsmål bare:

Må en ha en anamorph linse for å bruke det filmformatet?
    Hvordan regner jeg ut 2:35:1 størrelse i forskjellige mål?

Håper noen kunne gitt meg et råd eller 2

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Difool
    Må en ha en anamorph linse for å bruke det filmformatet?
    Nei, du må ikke ha en linse. Det finnes en del folk som velger 2,35:1 lerret, men som ikke bruker linse. Det man da må gjøre er å plassere projektoren slik at man kan zoome bildet slik at det passer med lerret. Deler av bildet på oversiden og undersiden av bildet vil da komme utenfor lerret, men det gjør ikke noe ettersom dette kun er de svarte kantene som er på filmer som er bredere enn 16:9.

Nå du ser på 16:9 materiale må du zoome inn slik at bildet ikke blir for høyt. Du vil da ikke utnytte lerretet i hele bredden.

Bredde / 2,35 = høyde
    Høyde * 2,35 = bredde

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette var interessant...

men ved å zoome slik at du får vekk de sorte stripene i under og overkant, vil du ikke da i de fleste tilfeller miste teksten? Har hørt det muligens vil komme HD spillere som kan kompensere for dette, men ikke hørt om noen enda...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    men ved å zoome slik at du får vekk de sorte stripene i under og overkant, vil du ikke da i de fleste tilfeller miste teksten? Har hørt det muligens vil komme HD spillere som kan kompensere for dette, men ikke hørt om noen enda...
    I utgangspunktet kan man glemme tekst hvis man vil ha 2,35:1 kino og HD. På DVD er det muligheter for å flytte teksten med f.eks. PC\HTPC software, men slik er det ikke på HD. Dette er diskutert i flere andre tråder her på forumet.

Flytting av tekst kan visstnok ikke gjøres av spiller på hverken HD-DVD eller Blu-ray. Eventuell flytting av tekst må kodes inn på platen. En del filmer har teksten plassert i bildet, men dette er ganske tilfeldig. Jeg vil si ca. 50-50.

2,35:1 er med andre ord ikke den beste løsningen for de som trenger teksting.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    miste teksten gjør du uansett om du ikke har en scaler der du kan flytte teksten manuelt, om du velger å zoome så kaster du bort panelets oppløsning..

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    miste teksten gjør du uansett om du ikke har en scaler der du kan flytte teksten manuelt,
    Noe slikt finnes ikke på markedet i dag og jeg tviler også på om det vil komme ettersom dette egentlig ikke er teknisk mulig. Tekstingen blir nemlig mikset inn i video før den kommer til eventuell video prosessor.

Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    om du velger å zoome så kaster du bort panelets oppløsning..
    Ja, men med f.eks. en 1920x1080 projektor blir resultatet likevel meget bra. Gjorde dette selv en periode med VW50 og HD-materiale.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Noe slikt finnes ikke på markedet i dag og jeg tviler også på om det vil komme ettersom dette egentlig ikke er teknisk mulig. Tekstingen blir nemlig mikset inn i video før den kommer til eventuell video prosessor.
    Ja det har du rett i, selv har jeg kun erfaring fra htpc, der får jeg flyttet undertekstene på de fleste kilder..men det nok best å holde seg unna undertekster da du ikke vil ødelegge/forstyrre det store, fine og brede bilde!

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flyttbare undertekster ligger i spec'n for både BD og HDDVD, men det er helt opp til filmselskapet om de benytter seg av funksjonen.
    Muligheter for 3 posisjoner og 2 størrelser og farger.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Flyttbare undertekster ligger i spec'n for både BD og HDDVD, men det er helt opp til filmselskapet om de benytter seg av funksjonen.
    Muligheter for 3 posisjoner og 2 størrelser og farger.
    Ja, det er nemlig det at det er opp til filmselskapene som er problemet. Spillerne i seg selv kan ikke gjøre noe med det, da det må kodes på platen.

Filmen Immortal Beloved på Blu-ray region A kommer med to valg for den engelske teksten. Et standard valg samt et valg som de kaller for "projector optimized". Standard valget plasserer teksten i det sorte feltet. Det andre valget plasserer teksten i bildet. Glimrende! Hadde bare alle gjort det slik...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svarene, kjempeglad for det. Ok, da tror jeg at jeg forløpig iallefall ikke satser på 2:35:1 ,men venter litt til jeg kommer i nytt hus i sommer, og kjøper en anamorph linse i samme slengen. Da får jeg heldigvis plass til egen stor kino, og slipper å ha den i stua. Gleder meg som en unge

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte denne:

Lerrets høyde (16x9) ganger 2.35 gir lerretsbredde.

Lerrets bredde (16x9) ganger 1.33 gir lerrets bredde.

1:85:1 (16x9) og 2:35:1 har alltid samme høyde.

Sikkert lurt at du venter til du flytter inn i nytt hus, siden forholdene mellom PJ og lerret da vil forandre seg fra der du bor nå. Det er tross alt litt "fikling" som skal til for å få alt til å stemme.

Du har grunn til å glede deg. Har man først opplevet 2:35:1 CIH Cinemascope hjemme er det ingen vei tilbake.:grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har grunn til å glede deg. Har man først opplevet 2:35:1 CIH Cinemascope hjemme er det ingen vei tilbake.:grin:

Åhh, jeg vil flytte NÅ men har bestemt meg, skal ha 2:35:1 og anamorph linse, gleder meg sinnsykt til å bygge ny kino, den skal søren meg være sofistikert og rå

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2:35:1 er definnetivt veien å gå, selv om det er en del jobb som ligger til grunn, men det er jo bare morsomt
    Det er et mysterium hvorfor ikke flere her på forumet prioriterer en slik løsning..
    Kriteriene er at du må ha plass, du må ha en prosjektor eller scaler som strekker til 2:35:1 og du må kunne klare deg uten undertekster Men dette er jo helt klart gjennomførbart for de fleste det vel?

Så kjør på Difool, venter spent på ressultatet!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle spørre i denne tråden siden dette er relevant! Kinorommet er under bygging og tanken på 2.35.1 har slått meg. Saken er at kona og barn sikkert gjerne vil ha med tekst.
    Er det mulig å lage et lerret både til 2.35.1 og 16.9, evt med maskeringsmulighet og vil det være mulig med 2.35.1 uten at det er buet?
    Hvilke prosjektorer kan man bruke uten anamorfisk linse for å få 2.35.1?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg skulle byttet plasma mot projenktør hadde jeg ville hatt 2.35.1 siden de fleste filmene kommer i dette formatet og så hatt gardiner som bare kunne trekkes for til 16:9 eller 16:10 som formatet egentlig er

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle spørre i denne tråden siden dette er relevant! Kinorommet er under bygging og tanken på 2.35.1 har slått meg. Saken er at kona og barn sikkert gjerne vil ha med tekst.
    Er det mulig å lage et lerret både til 2.35.1 og 16.9, evt med maskeringsmulighet og vil det være mulig med 2.35.1 uten at det er buet?
    Hvilke prosjektorer kan man bruke uten anamorfisk linse for å få 2.35.1?
    For å ta det siste først:
    Alle projektorer kan fylle et 2:35 lerret med zoom metoden, men du får da de sorte feltene oppe og nede på bildet projisert på den sorte maskeringen på lerretet.
    Av grunner som ikke er mulig å forklare med ord, så blir det ikke det samme som å bruke en anamorfisk linse.
    Når du bruker en anamorfisk linse må PJ eller en scaler strekke bildet vertikalt før det forlater PJ.
    For å få oversikt over hvilke PJ som strekker bildet(så du sparer pengene til en scaler) så søk på forumet eller spør på projektorforumet hvis ingen her kommer opp med en liste.
    Alle projectiondesign PJ's kommer med strekk internt. Har du busjett er M25 en av de beste 1080p DLP som kommer.

Teksting: HDDVD&BD har muligheten for at du kan regulere hvor teksten kommer så du kan flytte den opp i bildet. Alternativ løsning er en HTPC.
    MEN; dette må kodes på disken fra produsenten så forløbig er det skjelden det blir gjort.
    En annen bakdel med tekst på et 2:35:1 lerret er at øynene dine blir dratt ned mot bunnen av lerretet og dermed så mister man det visuelle fokus. Høres kanskje rart ut, men jeg har prøvet og teksten virker veldig mye mer forstyrrende på et 2:35:1 lerret enn et 16x9, mest sansynlig pga. det videre synsfeltet.
    Alt dette gjelder kun for 2;35, ikke for 16x9 (1:85-77-78 ) filmer.

Teksting; Kone & Unger.
    Er ikke de fleste barnefilmer etter hvert med norsk tale?
    Kona får fin trening i engelsk når dere ser film uten ungene.

Hvis du har et 2:35:1 lerret så har dette samme høyde som et 16x9 lerret, så du trenger ikke 2 lerret. Bare en bevegelig maskering for sidene når du ser 16x9 materialet. Men når det er sagt så er det mange, inkludert undertegnede, som dropper den maskeringen fordi den er mer brysom enn nødvendig, særlig hvis du har et kinorom som har mørkt interiør og ikke har reflekterende flater.

Du trenger absolut ikke buet 2:35:1 lerret, det er mer for feinsmeckere. Jeg har et 3.80m bredt lerret og kan ikke se at jeg har mye å vinne på buet i forhold til pris og mer komplisert montering.

2:35:1 Cinemascope Constant Image Height med anamorfisk lise er absolutt veien å gå hvis man skal bygge et dedikert kinorom. Det blir en helt ny dimensjon til filmopplevelsen når 2:35 får sin rettmessige størrelse.
    Men; en advarsel er på sin plass; man kan lett bli litt deprimert når det er en film man har gledet seg til og den ikke er i 2:35:1.
    Omtrent så hektet blir man på det brede bildet for 2:35:1 Cinemascope.:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk :)

Flott forklaring dette Arty! Skal virkelig vurdere dette..høres jo ut som de fleste som har det mener det skaper enda en ny dimensjon til kinoen! Når det gjelder kona så kan hun klare seg uten, unga skjønner jo norsk ja, så du har et godt poeng

Forresten...et lerret på 380...det ville tatt nesten hele bredden på rommet mitt...imponerende

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten...et lerret på 380...det ville tatt nesten hele bredden på rommet mitt...imponerende
    Jeg har ikke så mye valg siden rommet er 6.25 lang og jeg er tvunget til å ha projektoren bakerst. Så dette er det minste bildet jeg kan få til med en PD One.:-D

Hvis du går for 2:35 vil jeg foreslå at du gjør ferdig kinoen og installerer PJ før du bestiller/bygger lerret.
    Da kan du spare deg for mye ergelse og kostnader når du får testet ut hvilken lerret størrelse som er behagelig for din sitte avstand. Men det er ingen grunn til å ikke maksimere størrelsen selv om "stort" kan virke litt overveldende sånn med en gang.

Det er også lettere å maskere inn "for stort" lerret enn å ergre seg over å ha kjøpt/bygget for lite.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke så mye valg siden rommet er 6.25 lang og jeg er tvunget til å ha projektoren bakerst. Så dette er det minste bildet jeg kan få til med en PD One.:-D

Hvis du går for 2:35 vil jeg foreslå at du gjør ferdig kinoen og installerer PJ før du bestiller/bygger lerret.
    Da kan du spare deg for mye ergelse og kostnader når du får testet ut hvilken lerret størrelse som er behagelig for din sitte avstand. Men det er ingen grunn til å ikke maksimere størrelsen selv om "stort" kan virke litt overveldende sånn med en gang.

Det er også lettere å maskere inn "for stort" lerret enn å ergre seg over å ha kjøpt/bygget for lite.
    Ja, det var faktisk tanken hele tiden. Hadde tenkt til å montere opp alt, inkludert høytalere, sofa og stoler, slik at jeg bare kan sette Pj rett på vegg. Ganske greit å måle seg til riktig str da!

Chris

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •