Anbefaling av lerret til Benq W9000 i totalt mørkt rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Anbefaling av lerret til Benq W9000 i totalt mørkt rom

Hei, har nå gått til verks med 10 liter sort Lady 10 nede i hjemmekinoen. Rommet er nå 100% mørkt og lurer på om noen kan tipse meg om et godt lerret til min nyinnkjøpte Benq W9000.

I dag har jeg et greyline rammelerret som jeg har kjøpt her inne på Avshop. Jeg har frem til i dag hatt en Infocus 4805 som jeg har vært veldig fornøyd med inntill nå. (Bortsett fra at jeg føler at sort har vært mere lilla

Har vært å tittet på et Dreamscreen lerret og er litt sugen på det men lurer på om jeg skal velge grått eller hvitt lerret. Hvilken gain er å anbefale til et helt mørkt rom??

Hadde satt pris på litt hjelp

Newcomer kmell sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Er i samme båt.

Har selv nettopp kjøpt w9000 og ser etter lerret. Kino med god lyskontroll taler for hvitt lerret har jeg hørt, men setter absolutt pris på gode forslag. 4000 for 230cm. rammelerret ser ut til å være en god pris da. Vil et ADEO lerret til dobbel pris kunne forsvares?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

Hvordann e dere fornøyd med w9000?
    Lurer på å kjøpe denne siden pæra på min nåverende pj tok kvelden

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat koblet opp min. Les 2 timer med Planet Earth i HD... og kan ikke si annet en WOOOOWWWWW

Men nå har jeg bare Infocus 4805 å sammenlikne med da. Men spør gjerne om hva som er viktig for deg så kan jeg gi deg mine synspunkter...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kmell
    Har selv nettopp kjøpt w9000 og ser etter lerret. Kino med god lyskontroll taler for hvitt lerret har jeg hørt, men setter absolutt pris på gode forslag. 4000 for 230cm. rammelerret ser ut til å være en god pris da. Vil et ADEO lerret til dobbel pris kunne forsvares?
    Jeg er så utålmodig at jeg satser på et helt hvitt lerret jeg da... Har hatt greyline så lenge nå at jeg må prøve noe annet...

Takk for tipset !!

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha gått for et grått 2:35:1 lerret
    http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...02088;c:100339

Og denne linsen:
    http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10502873

Velbekomme

Alltid en fordel med grått lerret da det er lettere for prosjektoren å få til hvitt på et grått lerret en det er å få til sort på et hvitt lerret..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Linse

Synes det er mye med 15k for en linse. Må nok forske litt mer på området før jeg bestemmer meg. Gjelder dette da bruk på filmer i "anamorphic widescreen"? Eller har jeg misforstått noe?

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjelder filmer i 2:35:1, altså cinemascope som er ca 85% av det alle filmer er filmet i.. 15k for en linse er faktisk ikke så ille. Når du har prøvd cinemascope en stund blir det nedtur å se filmer i 16:9 !

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan gjør man det da med alt det andre som er i 16:9 eller 4:3? Selv bruker jeg projektoren til både TV og PC selv om den somregel blir brukt til film. Finnes det funksjoner på dyrere projektorer som kan instille dette automatisk alt etter hva slags format den får matet inn? For på min kan jeg velge mellom 16:9 og 4:3 og skal jeg ha 1:2.40 eller 2.35 må jeg blåse det opp og da vil jo topp og bånn bli utenfor lerretet hvis jeg skal kjøre 16:9 eller 4:3. Slik jeg har erfart det er egentlig bildet på DVDer 16:9 bare med svart oppe og nede, teksten er jo ofte under bildet, bildet blir jo ikke trykt sammen hvis jeg velger 16:9 på projektor.

Og ang. lerret. Er virkelig et lerret i 7-8000 kroners klassen veldig mye bedre enn et hjemmelaget et? Har hørt flere sagt at et godt laget lerret kan være vel så bra.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rammene er veldig solide og du får en veldig jevn og fin duk, jeg hadde et veldig fint hjemmelaget 2:35:1 lerret som jeg jobbet mye med, men det ble mye træl når jeg sku flytte! og det ble en gedigen sparkel jobb på veggen ^^

Når det gjelder 4:3 og 16:9 så kan dette justeres på W9000, og du kan oxo tilte linsen mellom 2:35:1 og 16:9, usikker på om dette er automatisert dog, du mister oppløsning i 16:9, men i 2:35:1 bruker du hele panelet.
    Det er oxo kjedelig med 4:3 og 16:9 at du vil få sorte felter på sidene, du kan eventuelt strekke all materiale horisontalt og du vil få litt "tjukke" folk.
    Ellers så kan du maskere når det trengs, slik som de gjør på kino.
    Men så lenge du velger en 16:9 løsning vil du kaste bort oppløsning på sorte felter oppe og nede.

HTPC er veldig kjekt å ha mtp undertekster da du kan flytte den hvor du måtte ønske å ha den. Hvis ikke så klarer du deg uten

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Benq w9000 i rom med full lyskontroll, veggene er i en gråtone (ca 4000), veggen der lerretet er har sort scenemolton, og teppe på gulvet er blått. Jeg har mørke gardiner langs veggene.

Jeg har hjemmelaget lerret malt i hvitt matt, og det funker som juling!

Det er alltid en balansegang i sortnivåets verden, om du kjører grått lerret så får du ikke samme "smell" i lyse scener - om du kjører hvitt slik jeg har, vil det alltid være smågrått i mørke scener...

Det er give and take, hva foretrekker du, jeg liker "smell" i lyse scener og skjeneres ikke for mye av det grå i de mørke scenene, skulle gjerne hatt alt på ett fat, men jeg er veldig fornøyd.

Benq 9000 leverer varene!

Lykke til!

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hm

og jeg som trodde at om bare man hadde 100% lyskontroll så kunne man kjøre hvitt lerret :|

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i all verden er 100% lyskontroll?? At man kan få det helt mørkt??

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og jeg som trodde at om bare man hadde 100% lyskontroll så kunne man kjøre hvitt lerret
    Det er dessverre ikke så enkelt. I teorien vil den beste løsningen være et grått lerret med høy gain ala. Stewart Greyhawk. Dessverre er det ulemper med denne løsningen også, og Stewart er jo ikke akkurat billig.

Hva i all verden er 100% lyskontroll?? At man kan få det helt mørkt??
    Det vil si at man har kontroll på lyset i rommet. Det inkluderer også reflektert lys fra vegger og tak.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

greit

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er dessverre ikke så enkelt. I teorien vil den beste løsningen være et grått lerret med høy gain ala. Stewart Greyhawk. Dessverre er det ulemper med denne løsningen også, og Stewart er jo ikke akkurat billig.

Det vil si at man har kontroll på lyset i rommet. Det inkluderer også reflektert lys fra vegger og tak.

Skjønte at dette ikke var tilfelle etterhvert, var bare noe jeg trodde i mangel av research. Godt fornøyd med Adeo Grayline sålangt, det får holde for meg nå hvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak

Jeg kjøpte et greyline lerret her på avshop for 3 år siden. Det er dette jeg også bruker den dag i dag. Vil dette fortsatt være et godt alternativ å beholde?? Er greyline serien fortsatt bra matchet mot de nye lerretene som har kommet på markedet?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte et greyline lerret her på avshop for 3 år siden. Det er dette jeg også bruker den dag i dag. Vil dette fortsatt være et godt alternativ å beholde?? Er greyline serien fortsatt bra matchet mot de nye lerretene som har kommet på markedet?
    Selve kvaliteten på lerretene er nok rimelig bra, men strukturen er nok ikke så gunstig nå som du har fått deg en 1080p projektor. Skal jeg anbefale noe, må det bli Adeo Dynagrey. Adeo er det beste av det rimelige. Dreamscreen kan også være et alternativ dersom du vil spare noen kroner.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for tipset. Blir nok en dreamscreen på meg da

Edit: Eller en adeo siden den bare var 600,- kr. dyrere...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face Grått lerret

Etter en hel del forskning de siste dagene har jeg kommet til at jeg går for et grått 16:9 lerret. Dette er kandidatene mine:

DreamScreen V2 DynaGrey xWideFrame 16:9 230 4499
    ADEO Greyvision Plano Delux ramme 16:9 240cm 5699.-
    ADEO Greyvision Plano Delux velur-(alu)ramme 16:9 240cm 8299.-

Noen innspill? Andre forslag eller erfaringer?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her skal vi ha hvitt, hvitt og hvitt lerret ja.... Noen som er enige??

Dette er sakset ifra Projectorcentral som jeg føler er en "autoritet" i bransjen. (Edit: la inn hermetegn på autoritet da ikke alle var enige )

Should I use white or gray projection screens?

Are gray screens still relevant?

We hear claims that today's high contrast DLP projectors have rendered gray screens obsolete. This is not so. It is true that high contrast projectors when used in a totally light controlled environment should be used with white screens. However, a totally light controlled environment entails much more than just being able to turn the lights off. You must consider the latent contrast value of your viewing room as well.

Do you plan to have a dark theater room, with dark walls, ceilings, furniture, carpets? Do you plan to view with no ambient light in the room, just as in a commercial movie theater? If the answer to these questions is yes, then by all means your best solution is a white screen with a high contrast projector. The true videophile will go to great lengths to establish these viewing conditions—this is classic high-end home theater at its best.

However, most home theater enthusiasts don't have the luxury of a dedicated, fully darkened viewing room. Projection systems are frequently set up in living rooms, multi-purpose entertainment rooms, and family rooms that have light colored walls, ceilings, drapes, etc. Thus, even when the lights are fully off, the light being reflected from the screen will bounce off of the reflective elements in the room and back onto the screen. In this situation, a gray screen will be more effective at killing this incident light and thus maintaining deeper black levels on the screen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •