Hva med et Stewart Firehawk G3 lerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva med et Stewart Firehawk G3 lerret?

Vurderer et nytt motorisert 100-105" Tab-tension lerret til min nye leilighet.

Prosjektor kommer nok til å bli Sony VW-60 (el. lign 1080P), og det kommer til å bli kun delvis lyskontrollert (sorte gardiner på sidene, hvitt tak, hvite møbler). Sitteavstand er rundt 3 meter. Regner med at et grått lerret er veien å gå.

Ser at et Adeo lerret (gain 1.0) som passer de spec`ene ligger på rundt 12-13 000kr. Samme type prosjektor fra Stewart ligger på hele 45 000kr i Norge. Da med Firehawk G3 duk (Gain 1.3) som har kommet meget bra ut i test. 45k er for mye, men ved import kan jeg muligens få det ned i 25-26k.

Spørsmålet er vel ganske enkelt om det er verdt dobbel pris? Og ikke minst om Firehawk G3 lerretet er veien å gå i et slikt rom med den type utstyr?

Har lest at noen nevner en slags "glinseffekt" på disse lerretene. Er dette bra eller dårlig?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Firehawk er som å se filmen gjengitt på en refleksbrikke (litt overdrevet), og egner seg ikke til annet enn svært lyssvake projektorer, eller i rom med en del ambient lys. Greyhawk derimot, er nok et lerret de fleste vil elske. Litt ala Adeo, men med vesentlig bedre fargegjengivelse (skulle bare mangle til den prisen).

EDIT: ........og ja, jeg har hatt Firehawk hengende i egen hjemmekino en periode. Chessboxer hadde også en Firehawk stående i boden sin, mens det var et Adeo-lerret som hang på veggen (om jeg ikke husker feil?)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resonans Lyd og Bilde i Stavanger har vel også Fiehawk. Jeg liker det ikke, og sitter man litt på seiden, ser man tydelig både colorshift og brightness-shift (oppfattet lysmengde varierer over lerretet).

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Greyhawk

Det kan jeg anbefale.
    har det selv hjemme funker veldig bra. fikk et mye bedre bilde med det.
    Men det je hadde i fra før var jo bare noe billig drit.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler deg på det sterkeste å droppe firehawk. Adeo er et mye bedre lerret for en mye rimeligere penge og er minst like bra som greyhawk også.
    Jeg gikk selv i fella med et firehawk lerret og det skjer aldri igjen.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, hva skulle en ha gjort uten AVforum?

Jaja, da blir det i allefall ikke Firehawk. Greyhawk kan jo være en mulighet, men det er like dyrt som Firehawk.

Adeo har desverre ingen lerret på 100-105" (ref. Avshop). Dreamscreen har kun hvite lerret når en skal ha motor og tab-tension. Cineversum 4ever er spennende med sin elektriske maskeringsmulighet, men koster 30k. Euroscreen sitt koster 22k, og det merket er vel ikke av samme kvalitet som Stewart/Adeo... (?).

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med StudioTek 130 fra Stewart? Dette er en hvit duk med 1.3 i gain. Denne blir ansett for å være referansen blant mange bilde guruer på andre siden av Atlanteren (bl.a. Joe Kane og Joel Silver fra ISF). Etter å ha hatt en Stewart Ultramatte 200 duk i et halvt års tid er jeg temmelig sikker på at StudioTek 130 blir min neste duk da den sannsynligvis har mange av de samme egenskapene...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Hva med StudioTek 130 fra Stewart? Dette er en hvit duk med 1.3 i gain. Denne blir ansett for å være referansen blant mange bilde guruer på andre siden av Atlanteren (bl.a. Joe Kane og Joel Silver fra ISF). Etter å ha hatt en Stewart Ultramatte 200 duk i et halvt års tid er jeg temmelig sikker på at StudioTek 130 blir min neste duk da den sannsynligvis har mange av de samme egenskapene...
    Bør man ikke egentlig ha relativt god kontroll på lyset om man skal gå for hvitt lerret?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Bør man ikke egentlig ha relativt god kontroll på lyset om man skal gå for hvitt lerret?
    Det kommer selvfølgelig litt an på rommet og projektoren, men jeg mener at hvitt lerret fungerer godt så lenge man har mulighet for å holde lyset unna rommet. Hvite vegger og tak går selvfølgelig litt ut over kontrast og detaljer i sort, men dette tar man inn igjen på lysstyrke og klare og gode farger. Det blir egentlig litt av et prioriteringsspørmål...

Jeg mener at mange av dagens projektorer har såpass god kontrast ytelse at det ikke lenger burde være nødvendig med grått lerret. Personlig tenker jeg at grå lerret er forankret i LCD-projektorens tidsalder. DLP, SXRD, DILA og nyere LCD projektorer har i dag vesentlig høyere kontrast enn det som var mulig for bare få år siden på digitale projektorer. Derfor mener jeg også at behovet for grå lerret er noe som er i ferd med å forsvinne. Uansett er jo et lerret noe man kan ha i flere år. De fleste bytter kanskje projektor oftere enn lerret? Tar jeg helt feil eller?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Adeo har desverre ingen lerret på 100-105" (ref. Avshop). Dreamscreen har kun hvite lerret når en skal ha motor og tab-tension. Cineversum 4ever er spennende med sin elektriske maskeringsmulighet, men koster 30k. Euroscreen sitt koster 22k, og det merket er vel ikke av samme kvalitet som Stewart/Adeo... (?).
    Ta kontakt med AV Concept og spør om de kan skaffe deg "på mål". Jeg tror ikke det koster deg noe ekstra, annet enn litt ventetid. Selv har jeg et spesialbestilt tab-tension (hvitt), som glir ned foran det grå rammelerretet (med nøyaktig samme bildeflate).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •