Xscreen. Hva er det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Xscreen. Hva er det?

Kom tilfeldighvis over Xscreen her om dagen, men skjønte ikke helt hva greia med det var. Noen som har peil?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xscreen er en skjerm som er tenkt brukt med eks projektor i relativt godt opplyste rom. Grovt forklart kan en si at skjermen reflekterer det lyset som kommer rett forfra, men undertrykker det lyset som kommer inn fra sidene.

Mer info finner du her: Xscreen :: Home

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info! Det koster jo en del penger for en slik sak da.. Er kansje ikke så godt egnet for hjemmekino, eller? Er ganske fersk og prøver å lære litt

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av humz
    Takk for info! Det koster jo en del penger for en slik sak da.. Er kansje ikke så godt egnet for hjemmekino, eller? Er ganske fersk og prøver å lære litt
    Systemet er påtenkt bruk i opplyste rom hvor man har mange flere lyskilder enn projektoren, og dermed vaskes bildet ut. Og såvidt jeg husker i farten reflekterer Xscreen bare lys som kommer direkte forfra, mao. fra projektoren, ergo får man et langt fyldigere og kontrasktrikt bilde kontra en vanlig lerret ettersom de andre lyskildene ikke reflekteres mot deg i samme grad.

Men i en mørklagt hjemmekino kan man jo spørre seg om det har noen hensikt, for der skal men jo ideellt sett bare ha én lyskilde- projektoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok.. Jeg bruker lærret i dag. Men syntes det er noe rart med det :S finner ikke helt ut av hva det er jeg ikke liker. litt ujevnt kansje? Noen spesielle typer lærret å anbefale?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags lerret bruker du i dag?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xscreen og Supernova bruker filtre for å både undertrykke lys fra taket og for å opprettholde lysutbytte sideveis (holde innsynsvinkelen stor).

Supernova og Xscreen vil jeg si passer best som "lerret" i stuer der gutta samles for å se fotballkamp.

Egentlig er de jo laget for å brukes i videokonferansessystemer og møterom. Normalt i et videokonferansessystem må det riktig og god belysning til for at folk skal "se normale ut" hos motparten. I tillegg er det som regel alltid "multimedia" i bruk under en konferanse. F.eks har man møtebordet fullt av dokumenter, man bruker en laptop eller lignende som krever belysning. I slike oppsett er Supernova/Xscreen (og de andre som leverer slike løsninger) perfekt.

For å få optimalt utbytte av egenskapene til Xscreen/Supernova bør man ikke bruke vertikal lensshift eller keystone. Projektoren bør stå så lang ned som mulig, slik at mest mulig lys fra projektor treffer i tiltenkt område på skjermen.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker et beamax 16:9 lærret jeg kjøpte på mpx.no i sommer.. Var bare sånn midlertidig løsning

Beamax 16:9 R-series lerret 179x101cm - MPX

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    xscreen har vel gått konkurs og, om jeg ikke husker helt feil.

-J

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de er konkurs (17.04-2007):
    Brønnøysundregistrene - Kunngjøringer

Det kan se ut til at noen har hatt ufornuftig stor tro på det. Kapitalen har vel begynnt på de sedvanlige 100k, og etter ikke mindre enn 10 kapitalutvidelser på under halvannet år er man oppe i over 2 mill.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •