Hjelp til et matte spørsmål...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til et matte spørsmål...

Kan noen hjelpe meg å regne ut hva diagonalen av 235cm x 132cm er?

Tusen takk. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    269,53 cm tror jeg. Ihvertfall hvis det er rett vinkel mellom målene dine. (Brukte pytagoras)

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BreddexHøyde/2?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    BreddexHøyde/2?
    Nei, det må vel bli halvparten av arealet det...

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det deepsearch. 269,53478439711635853704618284495cm for å være helt nøyaktig

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller 269,53 cm / 2.54 ~ 106" omgjort i tommer
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,

Takk for hjelpen! :-)

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Deepsearch
    Nei, det må vel bli halvparten av arealet det...
    Det er faktisk arealet ja, av en trekant:-D
    Kjekt å vite hvor mye halvparten av lerretet er da

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Stemmer det deepsearch. 269,53478439711635853704618284495cm for å være helt nøyaktig
    Du kan slenge på så mange desimaler du bare vil, svaret vil ikke bli noe mer nøyaktig for det. Det nøyaktige svaret her er at diagonalen er 270 cm.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Du kan slenge på så mange desimaler du bare vil, svaret vil ikke bli noe mer nøyaktig for det. Det nøyaktige svaret her er at diagonalen er 270 cm.
    Så pytagoras har feil, jaja, har jo bare vært brukt i århundrer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så pytagoras har feil, jaja, har jo bare vært brukt i århundrer.
    Hei. Legger inn to lenker her jeg. De er vel egentlig ment for ungdom- og videregåendeskoleelever, men er tydeligvis anvendelige i denne sammenheng også.

Les først om gjeldende siffer
    Så om avrunding

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Legger inn to lenker her jeg. De er vel egentlig ment for ungdom- og videregåendeskoleelever, men er tydeligvis anvendelige i denne sammenheng også.

Les først om gjeldende siffer
    Så om avrunding
    Jeg får krangle litt da, siden jeg driver litt med konstruksjoner å sånn på jobben.
    Hvis man skal lage en ramme og måler diagonalen for å få helt rette vinkler er man avhengig av den halve centimeteren som du rundet bort for det skal bli helt riktig.

Men det hjelper lite hvis målene en regner ut ifra ikke er helt korrekte. Jeg regner med at hvis en oppgir 235cm x 132cm så er det 235cm og ikke 234,5.
    Er man snekker så deler man vel aldrig hele cm, men som mekaniker (som undertegnede) så deler man ofte mm i 1000. Det er vel derfor jeg bruker utrolig lang tid på å snekre sammen noe, en blir alt for nøyaktig, noe som ofte er helt unødvendig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man skal lage en ramme og måler diagonalen for å få helt rette vinkler er man avhengig av den halve centimeteren som du rundet bort for det skal bli helt riktig.
    Når du først snakker millimeter. Den faktiske diagonalen kan ligge et sted mellom 268.9 og 270.2 mm. På bakgrunn fra målingene er dét alt du vet, forutsatt at målingene er korrekte innenfor den oppgitte nøyaktigheten.

Er man snekker så deler man vel aldrig hele cm, men som mekaniker (som undertegnede) så deler man ofte mm i 1000
    Da regner jeg med at måleinstrumentene deres er nøyaktige innenfor 1 mikrometer.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da regner jeg med at måleinstrumentene deres er nøyaktige innenfor 1 mikrometer.
    Blir kalibrert hver 2. mnd hvis jeg ikke husker feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en tusendel millimeter, what the heck.. hvor får en bruk for slikt?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av parisbamse
    en tusendel millimeter, what the heck.. hvor får en bruk for slikt?
    Tusendels mm (µm) brukes der enkelte passinger mellom deler skal ha små klaringer eller ikke klaringer i det hele tatt, der de skal presses/krympes sammen for å feste seg til hverandre osv.

Man oppererer da gjerne med avvik fra et standard mål, der aviket kan angies i µm. Et eksempel på slike klaringer kan man f.eks i diesel pumpa eller de gammle mekaniske dysene i en diesel motor. Der kunne man f.eks ta delene greit fra hverandre, men satte man et fingeravtrykk på en av delene, kunne det bli vanskelig å få dem sammen igjen.

Ellers mens dette vel egentlig handler om Lerret størrelser, er det vel ganske naturlig å se på nøyaktigheten til projektorer også. Kan i den forbindelse nevne at størrelsen på et pixcel på hver av de tre primærfare styrende panelene i en Sony VPL-VW50 (Pearl) er 2µm. Dvs at plasserings nøyaktigheten for at lyset som reflekteres fra pixcelene fra disse panelene skal treffe hverandre riktig overfor hverandre på lerretet (convergens) er nede i 1/1000 mm.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ellers mens dette vel egentlig handler om Lerret størrelser, er det vel ganske naturlig å se på nøyaktigheten til projektorer også. Kan i den forbindelse nevne at størrelsen på et pixcel på hver av de tre primærfare styrende panelene i en Sony VPL-VW50 (Pearl) er 2µm. Dvs at plasserings nøyaktigheten for at lyset som reflekteres fra pixcelene fra disse panelene skal treffe hverandre riktig overfor hverandre på lerretet (convergens) er nede i 1/1000 mm.
    Apropos. Har det noen gang eksistert en prosjektor med tre paneler som har greid å vist et bilde med 100 prosent korrekt konvergens?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i elektronikk og optikk kan jeg forstå at det kan ver bruk for micrometer, siden d ofte e sånne små deler og ting og tang som øye ikke klare å se, men i mekanikk..??

syns bare å huske at på min tidligere jobb hadde jeg ett sånn elektronisk skyvelær som hadde nøyaktighet på 0,05mm og da sa arbeidskollegaene mine at det bare var noe tull, fordi siden dette var så små mål, ville du ikke klare å få samme måling to ganger på likt. eller du skulle bruke ganske bra tid hvis du skulle klare dette, passe på å ikke klemme for hardt og sånt.

jaja, da lærte jeg nok en ny ting.. skal huske det neste gang en mekanikker sier at elektronikk smått knotete opplegg.. hehe

forresten, er det greit å diskutere off-topic når "topic" er blitt besvart 100%?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos. Har det noen gang eksistert en prosjektor med tre paneler som har greid å vist et bilde med 100 prosent korrekt konvergens?
    Nei det tror jeg ikke...

Måler man nøyaktig nokk, vil man i praksis ofte ikke kunne få noe som er 100% nøyaktig. Det handler om å lage nøyaktige nokk konstruksjonen med avvik fra et ønsket basis mål, som gjør at konstruksjonen vil fungere tilfredstillende.

Når det gjelder convergens nøyaktigheten på selv meget påkostede projektor konstruksjoner med tre separate paneler, vil det sopmregel være godkjennt (nøyaktig nokk) dersom avviket er på mindre enn en pixcel bredde. Selv ikke 1 chip DLP projektorer vil convergere 100% riktig hvis man måler nøyaktig nokk, det kommer både av lysets krummning/frekvens egenskaper og hva som skjer når disse går gjennom optikk.

Det må ofte inngåes kompromier for å i det hele tatt kunne lage Zoom objektiver, og for faste brennvidde objektiver som kan lages mere optimale og nøyaktig, vil det i praksis være avvik fra det perfekte.

På 3 chip projektor konstruksjoner kommer fysisk plassering av de tre chippene, i tilegg til opptikk som skal samle de tre lysbanene, i form av et prisme, eller f.eks JVC HD1 sin gode kontrast fremmende løning. og de meget små fysiske størresene man har og termiske utvidelses forandringer fra kald til varm osv.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •