Lerret: 16:9/4:3 og hvitt/grått

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lerret: 16:9/4:3 og hvitt/grått

Skal kjøpe et lerret til prosjektoren Hitachi PJ-TX300 og har i den forbindelsen et par spørsmål som jeg hadde håpet noen her inne kunne hjelpe meg med:

1) Jeg skal se både 16:9 filmer, vanlige TV sendinger og bruke PC'en. Hva er da best av 16:9 eller 4:3 lerret. Er det høyden eller bredden på bildet som vil holdes konstant når jeg skifter mellom de forskjellige kildene?

2) Er det forskjell på et matt hvitt og et grått lerret som begge har gain på 1.0?

Rommet som lerretet og prosjektoren skal installeres i vil ikke bli helt mørkt (selv med gardiner trukket for), og sitteavstanden fra lerretet er ca 4 meter.

Takker for alle svar!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Gå for 16:9, du, så kjører du heller 4:3 med sorte kanter på begge sider når du først kjører TV (for øvrig kjører jo de fleste TV-kanaler 16:9 uansett da)...

Har du et rom med lyse vegger anbefaler jeg grått...

Når det gjelder projektor (det har du ikke spurt om en gang ), tror jeg Epson TW-700 vil fungere ypperlig med 1600AL lysutbytte!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med prosjektor!

Tror du snart vil angre om du kjøper 4:3, gå for 16:9 da dette er vanlig filmformat, og kommer på flere og flere tv-sendinger.

For å få best mulig sortnivå i et rom som ikke er helt mørkt vil jeg anbefale grått lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke lerret med 16:9 format og grått stoff vil dere anbefale da? Tenkte meg et manuelt ett i størrelsesorden 90-100" og i prisklassen 2-3000...

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er interessert i ett helt greit lerret, så vil jeg faktisk anbefale dette:

Nettdata Lyd & Bilde - Sandnes

Totalprisen inkl frakt endte opp på ca 2200.- og da ble det levert på døra 3 dager etter bestilling.. Dette er ett helt greit lerret, og det har en egen pull-up-sak som gjør at det går rolig opp når en drar lett i det, nesten som ett motorisert lerret... Bildet blir også egentlig meget bra i forhold til pris. Er faktisk ett greyline-lerret noe de fleste bør vurdere om sliter litt med den såkalte lyskontrollen.. Det var enkelt å montere, og jeg klarte dette alene på kort tid. Når det først er montert opp, kan en justere til venstre eller til høyre slik at det blir optimalt i forhold til pj'n før en drar til med en stoppeskrue... Det var dagens tips fra meg... Btw så er dette ett 92" lerret... :-)

Jeg har sett endel filmer på dette nå, og det funker veldig greit...

(Det er ett 16:9-lerret, og det anbefaler jeg at du kjøper...)

La inn ett par bilder jeg fant som jeg hadde tatt med mobilen slik at du kan få ett lite inntrykk.. Rotete på stereobenken akkurat der, men det overser du vel glatt :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •