Få bort bølger på lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Få bort bølger på lerret

Jeg sliter litt med bølger på lerretet mitt. Det er særlig irriterende når bildet beveger seg horisontalt, da vises det veldig godt. Er det noen måter å unngå dette problemet på?
    Hvis det har noe å si, så er det et Projecta 200x153 lerret som henger i taket.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

Dessverre er det erfaringsmessig slik at de fleste pull-down lerret som enten ikke har tension-system (som strekker lerretet) eller koster ekstremt mye, har noe bølger. Hadde for en tid tilbake siden et DaLite Cosmopolitan Elektrol elektrisk lerret til ca. 15.000, og dette hadde svært lite bølger selv om det ikke var tension. Har til sammenligning hatt f.eks. et DaLite series 2 som kanskje har vært det værste bølgemessig, deretter et Draper Star og kanskje best i normal prisklasse Euroscreen Greyline.

For å bedre problemet, husker jeg en gang å ha spent stangen fast på begge sider og i midten med hyssinger. Dette ser litt spesielt ut, men kan ofte bidra til å få den nødvendige strekken i duken.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmf, da får jeg vel bare leve med det da... :?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har det samme lerretet. Men jeg plages ikke av bølger. Stoffet er ganske tykt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt Euroscreen Greyline lerret har også mye bølger synes jeg, og X antall strekking og draing har enda ikke løst problemet på en tilfredsstillende måte. Hvis jeg skal prøve å beskrive bølgene, blir det noe slikt som:

------------------------------------------------------
    |*************************************|
    |***\*****************************/****|
    |****\***************************/*****|
    |*****\*************************/******|
    |******\**********************/********|
    |********\******************/**********|
    |*********\****************/***********|
    |***********\*************/************|
    |*************----*****----**************|
    |****************-----******************|
    |**************************************|
    -------------------------------------------------------

Samtidig krummer lerrettet innover ute i sidene i ca 2 cm. Spesielt irriterende er den bølgen øverst til venstre, da den er spesielt synlig. Den til høyre merker jeg ikke så mye, men den er der. Bølgene vises spesielt godt i lyse partier, og hvis det går horisontale striper i bildet over bølgen, da vil stripa bule ut.

Sånn sett var overgangen fra mitt eldgamle lysbildelerret en skuffelse, for det gamle lerrettet hadde tension system og var meget plant. Men bildekvaliteten på Greyline er faktisk helt ubeskrivelig i forhold til det gamle lerretet. Jeg hadde planer om å sammenligne kvaliteten på bildet, men etter å ha montert opp Greyline og skrudd på PJen, så skjønte jeg raskt at en sammenligning var meningsløst. For så mye bedre var det faktisk...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt et par forskjellige nedtrekkslerret, og de hadde bølger slik som på skissa di. Jeg var sikker på at lerretet var ujevnt innfestet til vektstanga nede, så jeg klipte det av.. Deretter festet jeg det på nytt, men resultatet ble akkurat som før. Dette var på et Dalite Model B. Nå foretrekker jeg duk spent opp på ramme.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg vurderer faktisk å kutte av duken min og lime den på ei ramme el. for å få et helt plant bilde. Må bare opparbeide meg guts til å kutte istykker nyervervelsen min til mange tusen kroner 8-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det vel til at jeg klipper i stykker lerretet, men det må vente til jeg har funnet en annen plass å bo :?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips er å sette trykknapper på ramme og duk. Har det selv, knappene på lerretet er montert litt "trangt" slik at duken må strekkes for å få festet knappene. Skal med tid og stunder kjøpe greyline lerret i meter å få samboeren til å sy om til riktig størrelse og montere trykknapper slik at det passer til Projecta rammen min.

MVH Gorm

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm,

Start:
    Jeg kjøpte et rimelig lerret av typen "????", som jeg skar av rullen med tapetkniv....

Men:
    - før jeg gjorde dette laget jeg ei ramme av vanlige "lekter" med krysstag, litt større enn det 16:9 formatet jeg hadde bestemt meg for (200x112,5). Kjøpte så vanlig "borrelås" stiftepistol og gjorde det jeg gruet meg til, nemlig, skar av lerret-delen fra rullen (2000 rett ut vinduet hvis jeg feilet). Festet så "ull" delen av borrelåset til baksiden av lerretet, limte og stiftet fast den andre delen til innerkanten av ramma.

- utenpå ramma hadde jeg målt til og laget en ytter-ramme av samme typer lekter med gjennomgående hull for skruer med ving-muttre. Denne ramma laget jeg som fire uavhengige skråskjærte deler (2x topp/bunn pluss 2x side) som jeg la stiftet svart filt rundt.

Lerretet strakk jeg så på ramma med det utgangspunkt at det ikke skulle være "bølger". Når jeg så var fornøyd med flatheten på lerretutstrekket la jeg på ytter-rammen, del for del. Den ytre rammen er slik at den låser av borrelåset og strammer ytterkantent på lerretet.

Konklusjon;
    - det ble ganske bra
    - det er mulig å ta av og stramme på nytt i alle områder, er ikke låst til trykk-knapper hvis lerret-stoffet "gir" seg i strekkretningene.
    - kunne brukt litt mer flid i å lage et forsenket spor i ramma der borrelåsen er, slik at den ytre ramma ikke blir vinklet "innover" (kanskje dere skjønner hva jeg mener)

Det kosta meg ca 2-300 kr i ramme materiale pluss 2000 for lerretet (type matt-hvit). Sammenlignet med de kommersielt tilgjengelige produkter var det jo mye spart i kroner øg øre, dessuten var det moro å gjøre litt håndverk...

Får snart et Digitalkamera, kan kanskje legge ut bilder av det da, hvis noen synes ideeen er OK?

Mvh,[/b]

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du må ta noen bilder av rammelerrete du har fikset

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, gjør det!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hatt tid til en nitidig studie av lerret og ramme, dessuten er det begrenset hva jeg kan loade av informasjon uten url henvisning?

Her er som vedlegg bilde av lerret...

Mvh,

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er som vedlegg bilde av Projectorer...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm,

Hvorfor de ble vist 2 (to) ggr er for meg uforståelig...?

Hmmm,

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Få bort bølger på lerret

Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Jeg sliter litt med bølger på lerretet mitt. Det er særlig irriterende når bildet beveger seg horisontalt, da vises det veldig godt. Er det noen måter å unngå dette problemet på?
    Var på besøk hos en kompis som har samme lerret som meg, bare litt større. Det var så og si helt fritt for bølger. Er det rett og slett tilfeldig om lerretet har bølger eller ikke? Bølgene plager meg utrolig mye, jeg må seriøst gjøre noe med det.

Newcomer SpaceMoose sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Var på besøk hos en kompis som har samme lerret som meg, bare litt større. Det var så og si helt fritt for bølger. Er det rett og slett tilfeldig om lerretet har bølger eller ikke? Bølgene plager meg utrolig mye, jeg må seriøst gjøre noe med det.
    På mitt gamle projecta lerret var det litt bølger og de oppsto etter tid. Dette skjedde selv om lerretet var lite brukt. Etter å ha byttet til rammelerret så er det 'no way back' for meg..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei!

Har hatt hjemmekino noen år, men har ikke brydd meg så mye om å justere "ting og tang" på anlegget.
    Så jeg regner meg selv som ganske fersk.

Oppdaget også disse bølgene som du pratet om.
    På mitt lerret virker det som om det er stanga som stiver av lerrete i bånn som er blitt litt skeiv etter at man har dratt ned lerrete en del ganger. Dermed blir lerrete litt slapt på sidene, mens det blir noenlunde stramt på midten.

Dette kan du sjekke ved å løsne håndtaket på midten, og proppen på den ene siden.
    Dra ut stanga og rull så denne langs gulvet.
    Du vil da merke om den ruller jevnt eller om den hopper litt.
    Hopper den er den skeiv.
    Tror det er vanskelig å rette den ut.
    Mål diameteren med et skyvelær eller meterstokk
    og prøv å få tak i ei ny stang.

Håper du ble noe klokere.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkjent problem på pulldown lerret

Etter å ha hengt opp mitt nye Greyline 16:9 lerret og dratt det ut, såg eg at eg har bølger øverst på lerrete (noko som er leit når man betaler godt over 4 lapper). Lerrete buer også utover på endene, funnet ut at det er pga. at dei legger svart kant rundt som gjer at det trekker seg.

Har eit par ideer som eg skal prøve ut, kommer med tilbakemelding seinere viss dei funker, så får me håpe det virker og kan hjelpe andre og

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min erfaring: har et billig lerrett fra svinesund, TV-boden.
    Kjøpte det for ca 1700 kr. tok det hjem, skrudde det fast, og var fornøyd.
    men etter en uke var det ganske så bølgete, etter 2 uker løsnet lerettet fra stangen på ene siden!!
    Dro tlbake og fikk nytt lerrett, denne gangen fikk jeg en litt nyere modell(euroscreen dette også).
    Men før jeg festet det nye lerrettet, gikk jeg til å målte opp, og vatret opp veldig nøye før jeg festet det, og det er fortsatt stort sett bølgefritt!
    Vet ikke hva det har å si sånn egentlig, men kanskje det kan være lurt å få det helt i water?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Bølger i lerret
    By harol in forum Lerret
    Svar: 77
    Siste melding: 08-13-2015, 13:45
  2. Hjelp til valg av lerret
    By ovegeir in forum Lerret
    Svar: 4
    Siste melding: 06-28-2005, 09:38
  3. DIY lerret uten rynker / bølger
    By Tiger in forum Lerret