Få bort bølger på lerret - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har elektriske lerreter det samme problemet med bølger?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva det har å si sånn egentlig, men kanskje det kan være lurt å få det helt i water?
    Det høres egentlig ganske lurt ut... Sikkert viktig at vekten på stangen nede er jevnt fordelt....

Mvh

AK

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Elektriske pull-down lerret (uten tension system) har samme problem med bølger, men da en ikke drar duken opp og ned manuelt, sliter en mindre på duken, og dermed holder duken seg fin en del lenger... Visse elektriske lerret, som f.eks. DaLite Elektrol Cosmopolitan (som jeg hadde tidligere), hadde en skikkelig tung vektstang, som trolig bidro til mindre bølger, for denne duken hadde knapt noen... Koster imidlertid 15.000, og finnes ikke i skikkelig grey utgave.

Det beste alternativet er vel tensioned Stewart FireHawk eller GreyHawk. Hadde det ikke vært for at de koster 25-45.000, ville disse nok vært en bankers investering for de fleste...

Synes Greyline faller rimelig godt ut, sammenlignet med tidligere varianter innen samme prisklasse. Draper, selv relativt dyre varianter, hadde en god del mer bølger enn de Greylinene jeg til nå har testet. DaLite'n var som nevnt noe bedre, trolig pga tyngre vektstang og muligens noe bedre fordeling/konstruksjon av selve duken og kassetten.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et Grandview-lerret fra www.lerret.no og er veldig godt fornøyd med det. Det er over tre meter bredt, og når jeg ser det med lys fra siden kan jeg se at det er noen bølger. Men de er ikke synlige med lys rett forfra eller med prosjektørbilde (tro meg, jeg har sjekket veldig nøye, det var pga bølger og trøbbel med mekanismen jeg gikk opp fra det gamle nedtrekkslerretet (fra Sollux, anbefales så avgjort ikke!) i det nåværende elektriske). Jeg er veldig godt fornøyd nå, det er utrolig irriterende å se at landskapet virkelig bølger på lange panoreringer... Jeg prøvde å stramme opp det gamle, og det holdt en liten stund, så begynte limet å slippe. Det er lettere å få bølgefritt på elektrisk lerret enn på manuelt, og jeg kommer aldri til å gå tilbake til nedtrekk!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting slår et rammespent lerret om man har mulighet til å ha et. Absolutt bølgefritt! Også så billig det blir når man bygger selv...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det Rinn, men ikke alle har mulighet til å ha lerretet stående fast på veggen. Det er jo ikke akkurat lekkert med noen kvadratmeter grå vegg midt i stua. Når det er sagt er det heller ikke lekkert med bølger i lerretet når en ser film. Alle de jeg kjenner som har nedtrekk/elektrisk lerret har bølger i det. Det er verd å merke seg for alle dere som har lerret kjøp på programmet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo mulig å lage noen gardiner som man kan trekke for, så slipper man å se lerretet når man ikke ser film. Men det er kanskje ikke så mye bedre med masse gardiner heller.

Flaks at jeg har lerretet mitt foran vinduet...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel det man kaller "lerretsgardiner". :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også i den situasjon hvor jeg skal vurdere type lerret, hvit eller grått - rullgardin eller rammespent.
    Hva med å henge opp ett rammespent lerret i kroker i taket. Med dette kan man ta ned rammen når den ikke er i bruk samt at man ungår "takvorten".
    en annen ting...
    Er hvit lerret så mye dårligere enn grått? Det virker som alle sammen skal skaffe greyline.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til AVforum Pølseboden!!

Hva med å henge opp ett rammespent lerret i kroker i taket. Med dette kan man ta ned rammen når den ikke er i bruk samt at man ungår "takvorten".
    Høres ut til å være en god ide dersom man må kunne ta det bort etter bruk..!

Er hvit lerret så mye dårligere enn grått?
    Hvite lerret er vel egentlig fortsatt det mest korrekte.. Grå lerret blir brukt sammen med LCD og DLP mfl. projektorer for å gi bedre sortnivå og 3d følelse..

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et grått lerett er nok i utgangspunktet tenkt brukt med LCD projektorer som har dårlig kontrast. De gir et bedre sortnivå, ettersom sortfargen på LCD projektorer er ganske blass.

Men samtidig er man avhengig at projen har høy nok lysstyrke til at man ikke mister trykket i det hvite, ellers ender man bare opp med et mørkt, blast bilde istedenfor et greit, lyst bilde...

Med DLP er det ikke fullt så farlig om man velger hvitt eller grått. Jeg har forøvrig et grått til min Action, og er svært fornøyd med det. Med et hvitt tror jeg nesten bildet ville blitt for lyst, og jeg kan ikke si jeg synes fargene blir spesielt feil. Dette har jo forøvrig noe med innstillinger ellers å gjøre, og ikke noe som trenger og vektlegges spesielt.

Jeg vil helt klart anbefale et rammespent lerret om du har mulighet til dette. Mitt henger i taket, og kan taes ned. Jeg har heller valgt gardiner foran som jeg eventuelt kan trekke for dersom jeg vil at lerretet ikke skal synes. Dette er kanskje en løsning som ikke passer alle, men jeg ser oftere på film enn jeg har besøk av mennesker som er så sære at de ikke tåler å se lerretet mitt, og foretrekker derfor et bølgefritt lerret.

Om lerretet skal være hvitt eller grått avhenger først og fremst av projen din.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg ville gått for grått, selv på min tidligere NEC HT-1000 syntes jeg sortnivå hadde godt av grå duk, og denne projektoren har 3000:1 kontrast som er markedets foreløpige beste... Når en projektor med 3000:1 kontrast ser bedre ut med grå duk, antar jeg at projektorer med lavere kontrast også trives godt med grå duk... Testet en X1 på Greyline, og denne fungerte også bedre på grå duk enn hvit.

CRT er vel egentlig eneste projektortype som passer med normal, hvit duk spør du meg. Når DLP/LCD kryper oppover på kontrastskalaen (som i all hovedsak vil skyldes bedre sortnivå), kan imidlertid hvit duk være mer aktuelt igjen...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg testet hvit duk på min Action, men GreyLine fungerer utmerket. Det hvite ser absolutt hvitt ut, og selv om jeg kjører på laveste lysstyrke (visstnok 600 ANSI Lumen) er det nesten så jeg føler jeg trenger solbriller enkelte ganger.

Og så lenge hvitt ser hvitt ut, kan man likegjerne ha grå duk som gjør svart nærmere svart!

Godt noen selger GreyLine i løpemeter her i landet, ikke sant Lygren?

:wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Blir vel ikke akuratt rik av å selge løpemeter, hvis det var dit du ledet hen, Rinn... Men det er klart, litt spytter det jo i kassen, og da kan forumet både markedsføres mer og brukes mer tid på, iallfall fra min side!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ment som et kompliment og en liten takk egentlig... jeg er kjempefornøyd ihvertfall! Om du tjener på det er jo det bare bra!!

Bedre alternativer i den prisklassen tviler jeg på at finnes uansett!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Bølger i lerret
    By harol in forum Lerret
    Svar: 77
    Siste melding: 08-13-2015, 13:45
  2. Hjelp til valg av lerret
    By ovegeir in forum Lerret
    Svar: 4
    Siste melding: 06-28-2005, 09:38
  3. DIY lerret uten rynker / bølger
    By Tiger in forum Lerret