Anbefalt størrelse på 16*9 lerret til AE500?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefalt størrelse på 16*9 lerret til AE500?

Har kjøpt meg en AE500 prosjektor. Lurer på hvor stort lerret jeg bør kjøpe. Blir enten ramme eller manuell "pull down" lerret.

Rommet mitt er ca 4,5 meter langt, så avstanden fra linsa til lerretet vil bli ca 3, 3,5 til 4 meter (alt etter som)

Avstanden fra sitteposisjon til lerret vil bli det samme (3->4,5 meter)

rommet kan bli ganske mørkt.

Hvor mange tommers lerret kab/bør jeg kjøpe?

Skal se mest film og spille litt data. Håper på svar

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en tommelfingerregel som sier at avstanden til lerretet bør være minimum 1,5x ganger, og kanskje helst 2x bildebredden.

Jeg har selv en Z2 som har samme oppløsning (men ikke smooth screen som AE500 har). Bildestørrelsen hos meg er ca 80" diagonalt (16:9) med et pull down lerret med 1.8 m bredde. Sitteavstanden hos meg er omtrent 3 m. Jeg synes det fungerer bra.

Det er sikkert mulig å ha litt større bilde uten problemer også f.eks. 2m bredde (ca 90" diagonalt).

BB

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker 86" lerret (190 synlig bredde) på min Z2. Sitter ca. 3.5 meter fra lerret og fungerer helt utmerket kunne sikkert hatt litt større også.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    www.projectorcentral.com i testen mellom ae500 og z2 kommenterer de hvor nært du kan kan være...

On close-up examination of the projected image, the L500 has a less distinct pixel structure than does the Z2. Thus it can be viewed at a slightly closer distance without pixel texture becoming visible. Pixelation typically becomes visible in solid whites such as text and credits before it becomes noticeable in the video image. In solid whites, the pixel texture becomes visible on the L500 at a distance of 1.0 times the screen width, or about 7.3 feet from a 100" diagonal image. Beyond this distance whites look solid white with no texture at all. On the PLV-Z2, the pixel texture disappears at about 1.15 times the screen width, or about 8.4 feet from a 100" screen. Therefore, though the L500 has an advantage in reduced pixelation, the advantage is not as great as it was on, say, machines like the lower resolution PT-L300 as compared to the Sanyo Z1. Thus if you plan to have a viewing distance of 1.3 times the screen width or greater, visible pixel structure is a non-issue on both projectors.
    For AE500 kan en være så nærmt som 1x bredden ved ett 100" bilde...

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har AE300, og sitter ca 3.5 meter fra lerret. Mitt lerret er 180cm i bredde. Dette er helt greit, men jeg kunne faktisk tenkt meg et enda større bilde. Så jeg ville gått for et 200cm bredt lerret med en sitte-avstand på rundt 3.5 meter. Dette har også litt med smak og behag, men jeg liker å sitte nærmt. Det skal være stort, ellers kunne jeg heller beholdt 14'' Tv'en jeg hadde da jeg var 15

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar! Tenker det blir et lerret mellom 90-106 tommer.

-Sånn når jeg får bestemt meg om jeg skal gå for ramme eller pull-down...

Mye en skal ta stilling til i en hjemmekino... Men fy f... hvor gøy det er da!Selve prosessen er jo nesten like gøy som det ferdige "produktet"... Selv om det kanskje svir vel mye i lommeboka.... - jaja

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble 230 i bredden. Så håper jeg bare ikke det ble for stort. Var enten det, eller 190 i bredden, noe jeg syntes hørtes litt lite ut... 210 hadde kanskje vært perfekt, men får se da... I verstefall blir det et billig stort lerret til salgs snart... hehe, men tviler....

Ble ca 1,6 av bildebredden...

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0