Hvilken vinkel på et torus-lerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Hvilken vinkel på et torus-lerret?

Rent teoretisk virker jo torus virkelig smart. Linsen er jo formet som en torus, og kompenserer en for dette ved hjelp av et lerret, vil jo skarpheten øke.

Problemet er jo det at ingen linser er like, og derfor blir jo spørsmålet; hvilken vinkel bør en bruke på et "gjennomsnittlig" torus-lerret, tenker da både horisontalt og vertikalt, og da både for 16:9 og 2.35:1-lerret.

Noen som har noen gode innspill? Vet at det står mye om emnet på AVSforum, men jeg ser ingen grunn til at ikke vi kan klare å komme frem til noe minst like vettugt som gutta "over there"...

ANYONE!

Jeg kan jo uansett forklare litt rundt torus da, som har blitt en aldri så liten "hype" på AVSforum om dagen. Torus-lerretet har, i tillegg til det "vanlige" horisontalt buede lerretet, vertikalt buede kanter, slik at hele lerretet blir en form for konkav enhet. Dette gir i følge viterne en helt ekspsjonell skarphet hvis det konstrueres korrekt...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    INGEN som har noen formening om vinkel på toruslerret??

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

joda..

Har dessverre ikke noe 3d-program hjemme, så paint i 2D får duge..
    Et toruslerret skal ha samme form som den delen av projeksjonslinsen som bildet passerer gjennom.(Ill.2) se opp på skrå mot projektoren, puff gjerne litt røyk(om du røyker.) opp foran lysstrålen, så er det lett å se. Målene Bredde, høyde og radius(Ill.2) er det man trenger, og disse bør måles direkte på linsen, med zoom riktig innstilt. (hvordan dette skal gjennomføres er nok en diskusjon i seg selv, uten å skade linsen.. kanskje litt kalk/krittpulver for å se konturen tydelig?) Jeg vil ikke anbefale å gå ut fra at bildet er i senter av linsen, den kan godt ligge litt over eller under, det riktige da blir at lerretet blir dypere i øvre eller nedre kant.
    radius på linsen og lerrettet skal være den samme. det er dette som gjør at fokusen vil kunne treffe hele flaten "samtidig". se forklaring på høyre side.

Når man så har disse målene, trenger man bare avstand fra linse til senter av lerret. (OBS avstand vil være spikret når man først har lagd et torus lerret. øker man avstand senere vil fokusen falle litt feil, men fortsatt bedre enn ett flatt.)
    Det man så gjør:
    enkel versjon: ta med en skisse med målene til en som kan tegne 3D. han/hun kan tegne det rektangulære feltet i midten av linsen og rett og slett trykke "offset" >avstand og få lerretet helt korrekt opp. få dette godt målsatt, gjerne utfra et grid( et mål pr. 5cm f.eks.)
    komplisert versjon: regn det ut selv.
    (men kanskje sketchup kan brukes?)

Dette blir da til slutt ett Hemisphere-lerret. (torus(smultring) blir litt feil, da linsen ikke er smultringformet.. men utsnittet blir nesten likt.)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takker Burre (hyggelig at du igjen bidrar med din kompetanse for øvrig). Problemet er jo da at en må tilpasse lerretet til den eksakte linsen, noe som jo er veldig dumt for min del (og sikkert de fleste andre) som bytter projektor oftere enn andre bytter sokker...

Nå er det jo slik at vanlige lerret uten "torus" helt fint klarer å gjengi, etter mitt syn, skarpe bilder, så spørsmålet mitt er egentlig; hvilken vinkel bør man benytte hvis en skal lage et lerret som "passer" alle projektorer? En bør i så måte gjøre vinkelen såpass liten at en ikke risikerer å fremprovosere uskarpe hjørner for projektorer der linsen har en mindre "torus" enn lerretet...

Innspill?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Takker Burre (hyggelig at du igjen bidrar med din kompetanse for øvrig). Problemet er jo da at en må tilpasse lerretet til den eksakte linsen, noe som jo er veldig dumt for min del (og sikkert de fleste andre) som bytter projektor oftere enn andre bytter sokker...
    bare hyggelig. Om lerretet blir tilpasset den eksakte linsen, vil fokusen i alle tilfeller med projektor nr 2 bli bedre enn med et flatt lerret, da fokuspunktet uansett vil ligge i en sphere-form. En gjennomsnittsradie for alle projektorer tror jeg vil være vanskelig å finne ut av, men om du lager lerettet utfra radien på en tilfeldig projektor vil du uansett få et skarpere bilde enn med flatt.

Nå er det jo slik at vanlige lerret uten "torus" helt fint klarer å gjengi, etter mitt syn, skarpe bilder, så spørsmålet mitt er egentlig; hvilken vinkel bør man benytte hvis en skal lage et lerret som "passer" alle projektorer? En bør i så måte gjøre vinkelen såpass liten at en ikke risikerer å fremprovosere uskarpe hjørner for projektorer der linsen har en mindre "torus" enn lerretet...

Innspill?
    Hjørnene er de som er lengst vekk fra fokuspunktet, så en stor vinkel kan være nærmere "sannheten" enn en flat vinkel. Det jeg prøver å si er at et "full blown" toruslerret bør være referansen, ikke et flatt lerrett.

Det bør kanskje nevnes at i innlegget over har jeg gått utfra en veldig nøyaktig fremgangsmåte, men fokus er ikke så følsomt at man bør tenke i millimetre. Som de fleste sikkert har sett, kan man få mer enn god nok fokus på et flatt lerret, så et toruslerret blir igrunn å "pirke" litt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takker igjen... Du kunne ikke tenke deg å komme med en praktisk regnestykke på en projektor vi hadde kunnet måle linsens vinkler på (din egen kanskje, bare ca-mål selvsagt?) og regne det til et lerret på f.eks. 300cm i 2.35:1? Er klar over at jeg ber om mye, men dette hadde vært utrolig spennende å se på... Vi burde selvsagt foretatt samme mål på et utvalg projektorer og regnet oss frem til et snitt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi meg noen dager til jeg er tilbake på jobb, så skal jeg se om jeg får til en formel/nøyaktig tegning i Inventor. I mellomtiden, om noen kan bidra med mål på sin projektor, hadde det vært fint.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har surfet litt...Fant en eldre torusbyggetråd som har litt god info
    http://avforum.no/forum/lerret/823-n...ighlight=torus, bilde fant jeg et annet sted: http://avforum.no/forum/attachments/...beid-torus.jpg
    Det fins visst en nøyaktig formel for radien, den ser noe slik ut:
    There is an exact Radius.....

--------------------------------------------------------------------------------

You have been asking the screen manufactuer instead of the lens manufacturer.

You radius the screen to the lens specification. Stewart has done their own experimenting and have a range of radiusses typically falling between 30 and 40 feet.

Amore precise formula was obtained from Isco assuming a 1.8 to 2.4 backup lens on the isco 3 2 to 1 TD, with 25 feet TD the radius is 60. I will pass this data to Stewart as they may want to revise their depth of curvatures.

"Our attachment III is designed for flat screens. But can also be used for slightly curved screens.

The attachment causes a small pincushion distortion. This is quite normal for anamorphic attachments.

Additionally the attachment amplifies the distortion of the projection lens.

Because of the 33% wider image when using the attachment the distortion is more visible on the screen.

If you use a cylindrical curved screen then the pincushion distortion will be reduced horizontally by the screen curvature.

The vertical distortion is not affected by the cylindrical screen curvature.

For optimal condition the radius of a 360 degree cylindric screen can be calculated with the formula r(cyl) = distance x 2.4;

For example with a distance of 4 m: r(cyl) = 4 m x 2.4 = 9,6 m.

For calculating the radius of a vertical curvature you have to use the slightly modified formula r(vert) - T = distance x 2.4;

Or calculating the distance: distance = ( r(vert) - T) / 2.4 ; with r(vert) is the radius of the vertical screen curvature and T is the depth of the vertical bending of the screen. Please see the attached drawing: "AnAtt formula vertical screen curvature.pdf".
    Mer enn jeg klarer å regne ut. :-| Forøvrig, jo mer jeg leser, blir jeg mer sikker på at jeg aldri skal prøve meg på å bygge et slikt lerret. Ulempene overgår fordelene, rett og slett. Og det er etter at du har gjort jobben med å bygge noe med ett uendelig antall radier i 2 retninger... Men jeg kan godt prøve å lage en grafisk fremstilling av riktige mål på et toruslerret, hvis jeg finner de rette kommandoene i Inventor.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fant dette geniale regnearket for beregning av radius ved kurvet lerret. Desverre bare for horisontal kurve, men prinsippene blir vel mye det samme begge veier. (metriske verdier er "hidden")

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    INGEN som har noen formening om vinkel på toruslerret??
    Jeg har selv laget et Torus lerret til min Sony VPL-VW50\ISCOII combo. Jeg brukte time etter time på å lete gjennom diverse fora for å finne frem til nyttig informasjon. Dette lå dypt begravet i AVS forum, selv om dagens diskusjoner på AVS stort sett sier at det finnes mange slike tråder og at dette er enkelt å finne ut av. Denne informasjonen var IKKE lett tilgjengelig.

Prinsippet er at det ikke er enkelt å sette opp noen universell formel for et torus lerret. Grunnen er at faktorer som kasteavstand, monteringhøyde på projektoren (har med off-set å gjøre), lens-shift, avstand mellom linsen og projektoren. Alle disse faktorene vil avgjøre hvor mye bue en bør ha på lerretet for at dette skal fungere opptimalt.

Den eneste skikkelige gode løsningen er å henge opp alt sammen. Deretter måler man hvor mange cm. midten av lerretet må endres for å redusere krummingen av bildet til et minimum. Så er det bare å sette i gang å snekre!

Når det er sagt, så vil jeg tro at den vanligste dybden på sirkelen på et 3 meters lerret er et sted mellom 10-25 cm. Har man mer enn dette blir det hele nok ganske ekstremt. Har man mindre er det liten vits i forhold til et plant lerret.

Det er forøvrig en myte at lerretet skal formes som en sirkel med en gitt diameter i forhold til seeravstand.

Poenget med en torus er å motvirke den krummingen man kan få med en anamorph linse. I tillegg får man jevnere lysfordeling og en bedre bildeopplevelse for flere folk i bredden. Ulempen er i hovedsak at det er tidkrevende å gjøre dette skikkelig, men hva er nå en ukes arbeid i forhold til årevis med filmglede!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se forøvrig følgende tråd hvor jeg har skrevet en del tidligere;
    http://avforum.no/forum/lerret/48185...torming-6.html

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se forøvrig følgende tråd hvor jeg har skrevet en del tidligere;
    http://avforum.no/forum/lerret/48185...torming-4.html

Lenket til side 4. Tror det er der omtrent snakket om 2,35:1 og noe torus begynner.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •