Hva er best - konstant høyde eller konstant bredde?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hva er best - konstant høyde eller konstant bredde?

Har en rull med SMX liggende, og etter å ha sett HD1 i helga har jeg fått blod på tann for å hive opp ett nytt lerret.

Spørsmålet er om jeg skal gå for konstant høyde eller konstant bredde på lerretet for å kunne vise 2,35:1 og 1,78:1.

Anamorfisk linse er det ikke aktuelt å bruke enda, det blir manuell zooming for å skifte mellom formatene.

Konstant bredde.
    -178-jpg
    Jeg tar utgangspunkt i et 3m bredt lerret. I 2,35:1 vil høyden bli 1,28m. I 1,78:1 blir høyden da 1,68m.
    Formatet på lerretet blir da 3m x 1,68m med henholdsvis 20cm maskering oppe og nede.

Konstant høyde.
    -235-jpg
    Også her tar jeg utgangspunkt i et 3m bredt lerret som i 2,35:1 gir en høyde på 1,28m. I 1,78:1 vil jeg zoome ut til bildet blir 1,28m høyt, og bredden på bildet blir da 2,28m.
    Formatet på lerretet blir da 3m x 1,28m med 36cm maskering på hver side.

En ser fort at konstant bredde lerretet har 1,78:1 format, og konstant høyde lerretet har 2,35:1 format.

Bekymringen jeg har ved konstant bredde lerretet er at bildet i 1,78:1 blir ubehagelig høyt for øynene, for mye IMAX følelse.

Jeg lener kraftig mot å lage et konstant høyde lerret. Hva synes fagfolket?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stemmer for konstant høyde. Dette virker bare mere riktig liksom, da 1.78 også skal være et mindre format i.f.t 2.35

Etter å selv ha benyttet et 2.35:1 SMX lerret en tid, kan jeg rett og slett ikke tenke på annet alternativ.
    Enklere å maskere også kun sideveis.

Mer kino stemning...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Rolf. Konstant høyde virker mest riktig for meg. Har man et helt spesielt rom kan det sikkert være hensiktsmessig med konstant bredde men jeg ville ike valgt det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •