Rombredde : 3 meter, lerret på 2.3 for bredt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rombredde : 3 meter, lerret på 2.3 for bredt?

Hei!

Målene på rommet til mitt kommende hjemmekinoanlegg er 5.3 * 3 meter. Jeg regner med en sitteavstand til lerret på minimum 4 meter. Jeg vurderer Dreamscreen lerret fra AvShop, men er usikker på om jeg kan ha 230cm lerret. Dersom jeg har fortstått det korrekt blir bildestørrelse = 230 cm bredt
    og 5cm på begge sider i maskering = 240 cm.... vil dette bli for bredt i forhold til bredden på rommet?

Prosjektorer jeg vurderer til dette er Benq W500 eller Epson TW700. Mulig Benq'en ikke er lyssterk nok (iflg. Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size ) ?!

Mvh
    Harald

Newcomer marama sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Holder selv på å bygge meg ett lite gutterom.

Rommet er 7*3 meter

PJ TW700.

Valgte DreamScreen V2 DynaGrey WideFrame 16:9 200 cm/92" fra AVshop.
    som jeg faktisk lurer på om kan bli litt for stort. skal jo også ha høytalere på siden av lerretet. så 240cm inkl ramme da har du 60cm tilgode,30cm på hver side. det går sikkert, men jeg tror ikke det blir så fint. mulig jeg tar feil. tenkte selv på 88" kunne passe perfekt men strakk meg til 92"

du kan jo ta feks en 5cm bred tape å tape det på veggen med de målene du hadde tenkt, så får du jo se hvor stort det blir.

men lykke til med valget du tar.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding. Ble utålmodig i går ettermiddag, og gikk til bestilling av 230-lerretet :-) ... Jeg har prøvesittet i korrekt avstand fra der lerretet vil være, og synsfeltet ser riktig ut. Høyttalerene mine er i underkant av 20 cm brede, så det burde gå ok. Usikker som du sier på hvor "fint" det blir, men det får stå sin prøve. Er mere bekymret for evt. påvirkning fra lyse vegger på sidene som vil komme tett på. Jeg skal sende "rapport" når jeg får montert sakene, og prøvd med en prosjektor (håper å få låne en noen dager for å teste litt). Det vil nok ta noen dager/uker før jeg får satt ting på plass for å prøve oppsettet.

Send meg gjerne tilbakemelding på hvordan du føler ditt oppsett blir... Iogmed at du har 7 meter lengde i rommet, hva blir sitte-/øye-avstand fra lerretet? Blir det sofa i ene enden, og lerret i andre?

Mvh
    Harald

Newcomer marama sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte jeg skulle ha en sitteavstand på ca 4.5m. alt av elektronikk på ca 5.5m i ett innbygd skap på ca 40 50 cm bredde midt på gulvet. kan vel sitte lengre bak men tror den beste opplevelsen blir på 4-4,5m.

men kan komme med tilbakemelding etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått montert lerretet. Jeg håper å få lånt en TX200 for å se litt hvordan Hitachi'n (& LCD) er. Førsteinntrykk når jeg tar ned lerretet, og setter meg der fremtidig sofa havner er at lerretet absolutt ikke ser for bredt ut. Vi får se når det havner ett bilde på det i tillegg :-)

Dersom det er noen av dere som ser etter lerret, og samtidig har gravid, bedre halvdel : det lukter SINNSYKT mye.... og jeg er glad for at jeg skaffet lerretet nå og ikke for to, tre måneder siden, da hadde lerretet sannsynligvis blitt plassert i garasjen i påvente av at luktesansen til min sambo kommer ned på normalnivå igjen :-)

Harald

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Leita etter aktuelle tråder for min problemstilling, og kom over denne. Det jeg lurte på var om jeg burde gå for 200 eller 230cm lerret når rommet er 3m bredt! Tråden traff bra ja.

En ting er om det er plass til høytalerene på siden av lerretet, en annen ting er om de blir RIKTIG plassert når det blir så trang. Man har jo ingenting å justere på da. Man bør jo ha en viss avstand til sidevegg også..... Tror jeg går for Dynagrey 200cm DIY Rammelerret når den tid kommer.

Edit: sitte avstand blir ca 4 meter for rad 1 og 5 meter for rad 2.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •