Generelt om valg av lerret.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Generelt om valg av lerret.

Kan noen hjelpe meg med følgende (nybegynner-) spørsmål om lerret:

1. Hva er det som avgjør om jeg bør kjøpe hvitt eller grått lerret?

2. Hva er det som avgjør hvilken gain jeg bør velge?

3. Hvor mye penger bør en bruke på lerret i forhold til prosjektor og DVD?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Projektor, lyskontroll og farge på vegger/tak

2. Samme som 1. Husk også at jo høyere gain, jo mer midt foran lerretet må man sitte for å få optimalt bilde.

3. Man kan få et fullgodt lerret til etpar tusenlapper hvis man gidder å lage det selv. Et manuelt nedtrekkslerret trenger heller ikke være noe særlig dyrere. Hvis du skal ha et ferdig rammespent lerret, motorisert eller nedtrekk med tab-tension (for å holde lerretet stramt og unngå bølger) blir det fort endel dyrere. 1/4 av prisen på projektoren er vel greit å bruke på lerret, men det er min personlige mening.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Ok, men hvilken farge på vegger/tak er det som tilsier at jeg bør velge hvitt eller grått lerret? Og samme for lyskontroll, hvilket rom gir hvilket lerret?

(Det jeg prøver å komme frem til er om noen kan gi meg et svar på følgende:
    Lyst rom og dårlig lyskontroll = ? lerret.
    Mørkt rom og dårlig lyskontroll = ? lerret.
    Lyst rom og god lyskontroll = ? lerret.
    Mørkt rom og dårlig lyskontroll = ? lerret.)

2. Mener å huske noe om at lavere gain også gir bedre sortnivå? Eller er jeg litt på jordet her?

3. 25% av prosjektorprisen på lerret høres fornuftig ut det, kanskje litt mer enn jeg hadde tenkt meg, men men.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janan
    1. Ok, men hvilken farge på vegger/tak er det som tilsier at jeg bør velge hvitt eller grått lerret? Og samme for lyskontroll, hvilket rom gir hvilket lerret?

(Det jeg prøver å komme frem til er om noen kan gi meg et svar på følgende:
    Lyst rom og dårlig lyskontroll = ? lerret.
    Mørkt rom og dårlig lyskontroll = ? lerret.
    Lyst rom og god lyskontroll = ? lerret.
    Mørkt rom og dårlig lyskontroll = ? lerret.)

2. Mener å huske noe om at lavere gain også gir bedre sortnivå? Eller er jeg litt på jordet her?

3. 25% av prosjektorprisen på lerret høres fornuftig ut det, kanskje litt mer enn jeg hadde tenkt meg, men men.
    Fargen har ikke nødvendigvis så alt for mye å si, det har mer med hvor mye veggene reflekterer lyset fra PJ og lerret.
    jeg har grå og hvite vegger nå, men det er i helmatt, så de reflekterer nesten ikke i det hele tatt.

generelt sett kan du si at om du ikke kan stenge alt lys ute og/eller har vegger som reflekterer lys så bør du gå for grått lerret.
    kan du stenge alt lys ute, men har vegger som reflekterer noe, så velg et lyse grått.
    Har du ikke 100% lystette gardiner og reflekterende vegger og tak vel et gråere lerret.

Ellers er hvitt kun for de med 100% lyskontroll mener jeg (ikke reflekterende vegger og tak samt kan stenge allt lys ute.)

Et skikkelig lerret mot et billig lerret (eller bare hvit vegg) er som natt og dag, nesten som å bytte til en dobbelt så god projektor.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •