Maskering og mørke vegger/tak er viktigere enn jeg trodde! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Newcomer monqo_B sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gardiner på frontveggen

Jeg har også sydd meg gardiner og hengt opp på HELE frontveggen, både på sidene og over og under lerretet. Tidligere hadde jeg ikke maskering i det hele tatt, og etter at gardinene var på plass hjalp det betraktelig på sortnivå og detaljer i bildet, det var helt enorm forskjell. Hadde aldri trodd det selv, men alle som var og så Ringenes Herre den første kvelden med nye gardiner kom med kommentarer om hvor bra det var blitt!!!

Mine gardiner er justerbare i alle retninger, slik at jeg kan bytte mellom alle størrelser enkelt, fungerer bra =)

Stian

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Min erfaring er at jo mørkere rommet er jo mer grått fremstår de sorte feltene på lerretet. Når jeg har downlights til minimum (dvs. litt lys i rommet) får jeg bedre opplevd sortnivå.
    Med CRT projektor med lite lysutbytte vil det kanskje stille seg anderledes?
    du mener altså at sortnivået oppleves bedre med litt lys i rommet?
    trodde jeg var alene om den oppfatningen...
    Er egentlig ikke så sikker på at totalt sort på en hel vegg bak lerrettet gir best resultat i sort. hos meg virker det sorte gråere enn før, da veggen bak var helt hvit :shock:
    lurer veldig på hva resultatet ville blitt med en ikke helt sort maskering, arealet av maskeringen, o.s.v.
    hva gir aller best resultat utfra lys i rommet, og specs på projectoren?
    har litt tro på ca 5 cm maskering på alle kanter, mørkt, matt tak, og ambient lys bak lerrettet...
    kanskje jeg låner meg et minoltameter, og prøver å finne ut om det går an å regne ut.. :idea:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er egentlig ikke så sikker på at totalt sort på en hel vegg bak lerrettet gir best resultat i sort. hos meg virker det sorte gråere enn før, da veggen bak var helt hvit
    Interessant. Min vegg bak lerrettet er en slags offwhite. Har selv lurt på å male denne svart eller mørkere i alle fall. Burre, syns du at du hadde bedre sortnivå med lysere vegg ? Bruker du grått eller hvitt lerrett ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hvitt lerret, men også en proj med elendig sortnivå, kanskje det er en uskreven "grense" for hvor mørkt projektoren leverer i forhold til maskeringen?
    veggen min er malt murstruktur, ikke helt matt, offwhite den også.

ser også forskjell på om hele bildet er mørkt.(maskering gir dårligere sort.)
    og lyst/middels lyst bilde med sorte felter/detaljer.(sort er bedre med maskering.)

:roll: :?:

er veldig nysgjerrig på hva som blir best, skal prøve å finne ut av det.

det må også nevnes at nå er nesten hele veggen bak lerrettet sort, kan hende det blir noe annet når jeg får opp gardiner, og det sorte på hver side blir mye smalere.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips til å få styrket oppfattelsen av sortnivået?

Hva med å montere lerretet på en utforing fra veggen. Bak lerretet monterer man enkelt en lysslynge på 6-8 meter (billig i disse juletider). Dimmer monteres mellom kontakten og lysslyngen. Pris er 200,- for lysslygen og 200,- for dimmeren til kontakten.

Lyset kan stilles inn svakt og da vil vel øynene oppleve det sorte ganske sort...? Eller var denne ideén helt harry?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    neida, god idé det der!
    men slike slynger er vel med spotter, eller finnes det med "striper", altså lys langs hele slyngen?
    har sett litt på slike bilrekvisita-lysrør, som har en ganske "myk" hvit/gul farge. tror jeg kommer til å prøve med et par sånne...

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant tråd det her.. En newb som meg lærer mye!

Jeg lurer veldig på hva jeg skal gjøre i min kommende kino. Lage en helt sort vegg bak lerrete eller "maskere" det. Er det noen som har prøvd begge deler, eller hva tror dere blir best resultat?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller finnes det med "striper", altså lys langs hele slyngen?
    Det finnes med svært tettsittende lyspærer som er veldig små. Fordelen (tror jeg) er da at det vil oppleves som en jevn belysningskilde bak hele lerretet. Disse lysslyngene selges overalt i denne juletiden.

Har tenkt litt på dette selv da jeg har sort filt på veggen. Om det ikke skulle bli en sukksess, så er det jo et dekorativt element i hjemmekinoen.

PS: figuren over er selvsagt overdrevet rent illustrasjonsmessig når det gjelder lysmengden som man bør bruke bak lerretet. Men jeg tror at ved en svært svak belysningsmengde vil man oppleve de "mørke grå" partiene på filmen ganske sorte.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden denne tråden er gjenopplivet, så kan jeg like gjerne bidra litt. Når det gjelder fargen på rommet, så tror jeg helt svart blir for mørkt. Dette fordi svartnivået på lerrettet blir lysere enn de omsluttende veggene. Jeg tror ikke en svart stripe rundt lerretet vil ha samme effekt, siden det generelle lysnivået på veggen er lysere.

Noen snakket om å male hele rommet grått, svart eller rødt. Jeg har sagt det tidligere, men en av de stiligste (noen sier kjedelig) hjemmekinoene jeg har sett bilder av fant jeg på:
    http://www.hitechplace.com/crt/index13.htm

Det er noe med roen i rommet som gjør at jeg tror denne hjemmekinoen ikke påvirker bildet som vises på noen negativ måte overhodet. Det blir ingenting i rommet som bidrar til bildet, akkurat som en svært god høyttaler ikke skal "synes" i lydbildet.

Tror også dette fargevalget godt kan kombineres med Tigers bakbelysning av lerretet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har letet mye på nettet om info om ambient light, kontrastoppfattelse, øyet, synsvinkel, o.s.v. kom frem til at Tigers forslag er nærmest perfekt!
    kom frem til følgende(vet jo ikke sikkert om det stemmer, siden forskjellige sider oppgir litt forskjellige tall):

-synsvinkelen til selve bildet bør være 30 grader, horisontalt, og 16 grader vertikalt.

-midten av bildet bør være ca. 5 grader over øyehøyde.fant mange forskjellige meninger om det, men 5 grader fant jeg flere steder, så...
    har du dette riktig, har du bildet i beste vinkel for å oppfatte mest mulig av bildet i forhold til øyets fokusområde.(selv om 100% riktig bilde ville vært mer ovalt.

-fargen på maskeringen bør være lik det sorteste projektoren viser etter en runde med THX contrast optimizer. (når lyset er slik i rommet som når man ser film, altså best mulige lysforhold.)

-prøver fortsatt å finne ut hva bredden på maskeringen bør være i forhold til bildet.)

-ambient light: tenker du deg til to punkter på sideveggene som ligger i 60 grader utfra synsvinkel, og 32 grader vertikalt, altså et punkt i tak og ett på gulv, tegner man en ellipse utfra disse 4 punktene, er det her overgangen fra sort til 50%grått skal gå, som skal ende midt bak lerrettet.(se tigers tegning.)dette gjelder om man ikke har ambient lys.

-rommet "bak" ellipsen bør være sort.(utover 60 graders synsvinkel)

PS: dette er bare det nettsidene jeg har besøkt sier, aner ikke om det stemmer 100%)

skal prøve å finne ut mer om dette i morgen.

en liten link jeg snublet over, bare for moro skyld:
    http://www.halfbakery.com/idea/Negat...ht_20Projector

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Siden denne tråden er gjenopplivet, så kan jeg like gjerne bidra litt. Når det gjelder fargen på rommet, så tror jeg helt svart blir for mørkt. Dette fordi svartnivået på lerrettet blir lysere enn de omsluttende veggene. Jeg tror ikke en svart stripe rundt lerretet vil ha samme effekt, siden det generelle lysnivået på veggen er lysere.

Noen snakket om å male hele rommet grått, svart eller rødt. Jeg har sagt det tidligere, men en av de stiligste (noen sier kjedelig) hjemmekinoene jeg har sett bilder av fant jeg på:
    http://www.hitechplace.com/crt/index13.htm
    Høres ikke galt ut det, nei. Hmmmm... Da blir det ikke svart vegg i hvert fall.

Veldig stilren kino forresten.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likte den kinoen jeg også. Ikke det granne kjedelig

Vil dette være tilnærmet optimale farger tro ?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Offisiell tråd, Panasonic PT-AE700
    By dvdjan in forum Digitale projektorer
    Svar: 1154
    Siste melding: 12-17-2011, 20:15
  2. Svar: 20
    Siste melding: 06-09-2004, 00:23
  3. Livet mitt!
    By lygren in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 12-17-2002, 11:26
  4. Mit system
    By lygren in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Siste melding: 12-17-2002, 11:19
  5. NEC HT-1000 nå tilgjengelig i Norge!
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Siste melding: 12-14-2002, 20:21

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine