Valg av lerret, grått eller hvit? Noen gode merker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av lerret, grått eller hvit? Noen gode merker?

Hei, skal bestille en BenQ PE8720 DLP projektor til filmrommet nå, og må vite hvilket lerret jeg skal velge.

Har kommet fram til at projektoren ikke tillater meg å ha mer enn 210cm bredt lerret, vil derfor ha ett 200/210cm lerret som skal i hovedsak brukes til film, spill og litt til TV. Vegger og tak er helt hvite, mens gulvet har svarte fliser, det er noen vinduer på rommet, men de skal kunne dekkes helt til slik at det ikke kommer lys utenfra. Vil ha ett virklig bra lerret som passer projektoren, prisen bør ikke overstige 5000kr, men gi gjerne mange tips.

Må vite om jeg skal ha grått eller hvit lerret, trenger også tips om merker.

Litt info om projektoren:

Brightness :
    1000 ANSI lumens (High Brightness Mode)
    Uniformity :
    80%
    Contrast Ratio :
    10,000:1 (Full on/Full off) (At High Contrast Mode)
    Aspect Ratio :
    Native 16:9
    Color Full :
    16.7 million color palette

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med hvite vegger og tak ville jeg valgt et grått lerret for å begrense virkiningen av refleksjoner fra tak og vegger.

Bruker selv et grått Euroscreen Greyline, og er veldig fornøyd med det.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også Euroscreen men hvis jeg skulle ha kjøpt nytt i dag hadde jeg kjøpt dette: AVshop.no

Newcomer bigscreen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en 8720 og bruker et DreamScreen DynaGrey, hadde et hvitt lerret først men gikk over til grått pga. refleksjoner fra hvitt tak og lyse vegger. Kjøper du et DreamScreen DynaGrey trot jeg ikke du blir å angre, billig og veldig bra.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Har også Euroscreen men hvis jeg skulle ha kjøpt nytt i dag hadde jeg kjøpt dette: AVshop.no
    Lov å spørre hvorfor?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt både hvitt og grått lerret. Jeg opplever grått lerret som dramatisk mye bedre. Sortnivået blir bedre og dybden virker bedre. Har overhodet ikke merket noen farge"feil". Øyet er utrolig tilpasningsdyktig. Dagens digitale projer har mer enn nok lysutbytte til å fore en grå skjerm om den ikke er svært stor. Sortnivået begynner å bli bra på nye projer, men blir "aldri" perfekt og kan "alltid" trenge litt drahjelp.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til info så vil det ikke bli noen fargefeil heller, så sant lerretet er korrekt konstruert. Noen butikker påstår dette, men har neppe noe godt grunnlag til det.

Min mening er at de aller fleste digitale projektorer nyter godt av et grått lerret.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak

Min mening er at de aller fleste digitale projektorer nyter godt av et grått lerret.
    Gitt at ikke lyskontrollen i selve rommet begynner å nærme seg 100%. Da er refleksjoner ikke lenger et problem, og et hvitt lerret kan være et bedre valg....

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Lov å spørre hvorfor?
    Såvidt jeg har fått med med meg har ikke dette så mye struktur som euroscreen lerretet. Har begynt å irritere meg litt over strukturen men jeg kommer nok ikke til å bytte det ut før jeg får plass til ett som er større.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gitt at ikke lyskontrollen i selve rommet begynner å nærme seg 100%. Da er refleksjoner ikke lenger et problem, og et hvitt lerret kan være et bedre valg....
    Sant det, men de fleste projektorer trenger likevel litt drahjelp med sortnivået.
    Samtidig blir det sagt at grått lerret gir en høyere intrascene kontrast.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt etter grå lerret og fant ett på nettdata.no.

Nettdata Lyd & Bilde - Sandnes

Så det var ganske billig, og lurer derfor på om det er noe bra? Eller skal jeg gå for Dreamscreen?

Newcomer atarup sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har erfaring både med Euroscreen Dynagrey og grått Adeo lerret. Kan definitivt anbefale begge, med en stor knapp på det sistnevnte. Mi opplevlse med Adeo var mer punsj i bildet, samtidig som det var roligere. Mindre stressende for øynene om du forstår......

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adeo er vel også en aning mørkere i gråfargen enn Dreamscreen. Adeo er ikke noe dumt valg.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Hvis veggene/taket er hvitt er refleksjoner like fullt et problem.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Hvis veggene/taket er hvitt er refleksjoner like fullt et problem.
    Hvis du leser svaret mitt i sammenheng med AK sitt, så ser du at jeg mener at et hvitt lerret stort sett er å foretrekke når lyskontrollen begynner å nærme seg 100%. Med hvite vegger- og/eller tak har du ikke sjanse til å få full lyskontroll og et grått lerret vil være det beste valget.

For å være helt konkret: Begrepet full lyskontroll er ikke kun å stenge ute lys fra vinduer. Det er også å fjerne muligheter for å bli plaget av strølys fra tak og vegger. Sånn sett er det de færreste hjemmekinoer og stuer som har 100% lyskontroll.....

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Hvis du leser svaret mitt i sammenheng med AK sitt, så ser du at jeg mener at et hvitt lerret stort sett er å foretrekke når lyskontrollen begynner å nærme seg 100%. Med hvite vegger- og/eller tak har du ikke sjanse til å få full lyskontroll og et grått lerret vil være det beste valget.

For å være helt konkret: Begrepet full lyskontroll er ikke kun å stenge ute lys fra vinduer. Det er også å fjerne muligheter for å bli plaget av strølys fra tak og vegger. Sånn sett er det de færreste hjemmekinoer og stuer som har 100% lyskontroll.....
    Dette er jeg ikke helt enig i. Det dreier seg ikke bare om lyskontroll og strølys. Men kanskje først og fremst om sortnivå. Selv om digitale projer i dag har blitt svært gode, er de ikke helt i mål når det gjelder sortnivå. Et grått lerret vil dra ned sortnivået enda et hakk. Min mening er at grått lerret er å foretrekke uansett lysforhold.
    :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har lov å være uenig. Men misforstå meg ikke. Jeg anbefaler de aller fleste et grått lerret. Nettopp fordi de aller fleste ikke har 100% lyskontroll. Har du det, kan hvitt være et meget godt alternativ.

Jeg har selv et rom med meget god lyskontroll, men nok allikevel ikke 100%. Da må jeg nok ha scenemolton i hele rommet, og med mine estetiske krav er det derfor uaktuelt. Jeg har selv valgt grått lerret for å forbedre sortnivået. Dette er også rimelig avhengig av projektoren du bruker. JVC HD1 trenger ikke et hvitt lerret for å få mer smell og dynamikk i de lyse scenene, ihvertfall.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde hvitt lerret tidligere (i 2 år), og var forsåvidt fornøyd med det. Jeg hadde LCD projektor samt hvite vegger og tak. Jeg ble fortalt at grått lerret ville gi mye bedre sortnivå. "Mye" kan defineres, men det er definitivt en bedring i sortnivået. Nå har jeg DLP projektor (LG AN110), og jeg ville ikke byttet tilbake til hvitt. Jeg har mørke gardiner på venstre og høyre side, men det kommer nok noen refleksjoner fra taket.

Det blir mer sprut i fargene på et hvitt lerret, men dette savner en ikke etter en har fått grått lerret, da en ikke har noen "referanse". Jeg merker heller ikke at det hvite (f.eks snø) ikke er kritthvitt, noe som igjen skyldes at en ikke ser en hvit referanse ved siden av lerretet. Sort derimot, er alltid en "mangelvare", og jeg tar all hjelp jeg kan få.

Gå for grått lerret, det er min anbefaling !:-D

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag ville jeg helt klart valgt grått lerret. Selv valgte jeg et hvitt lerret pga av at jeg leste at nyere PJ stadig viser bedre og bedre sortnivå. Siden jeg på ett eller annet tidspunkt skal oppgardere min PJ, valgte jeg å gå for hvitt lerret. Uavhenging av PJ-oppgardering, vurderer jeg nå å bytte til grått lerret.

Jeg tror det også er viktig å understreke, som Anfield skriver, at lyskontroll er ikke det samme som å stenge lyset ute fra rommet. Farge- og materialvalg påvirker i høyeste grad billedkvaliteten på lerretet. Av egen erfaring er lerretet spesielt utsatt for refleksjoner fra tak og sidevegger fra PJ. Alternativ løsningen kan enten være å ha så stor avstand fra lerret til sidevegger/tak at strølys ikke når frem eller kle utsatte deler av tak og vegger i scenemolton.

Newcomer soundpressure sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MagnusH
    Hei, skal bestille en BenQ PE8720 DLP projektor til filmrommet nå, og må vite hvilket lerret jeg skal velge.

Har kommet fram til at projektoren ikke tillater meg å ha mer enn 210cm bredt lerret, vil derfor ha ett 200/210cm lerret som skal i hovedsak brukes til film, spill og litt til TV. Vegger og tak er helt hvite, mens gulvet har svarte fliser, det er noen vinduer på rommet, men de skal kunne dekkes helt til slik at det ikke kommer lys utenfra. Vil ha ett virklig bra lerret som passer projektoren, prisen bør ikke overstige 5000kr, men gi gjerne mange tips.

Må vite om jeg skal ha grått eller hvit lerret, trenger også tips om merker.

Litt info om projektoren:

Brightness :
    1000 ANSI lumens (High Brightness Mode)
    Uniformity :
    80%
    Contrast Ratio :
    10,000:1 (Full on/Full off) (At High Contrast Mode)
    Aspect Ratio :
    Native 16:9
    Color Full :
    16.7 million color palette

Jeg anbefaler på det sterkeste Da-Lite sine lerreter.

Soundpressure

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •