Ikke i tvil lenger :-)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer microfilm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikke i tvil lenger :-)

Har pløyet gjenom mange eldre tråder her samt diverse lerrets-kalkulatorer, men er fortsatt litt i tvil om de siste detaljene. Har kokt det hele ned til 2 stk. alternative lerret. 1) DreamScreen V2 BrightWhite 92" gain 1.1, eller 2) DreamScreen V2 DynaGrey 92" gain 1.0 Forskjellen på disse to er kun 0.1 i gain samt fargen. Pj'n er en Panasonic ae900 som vil være 4,7m fra lerretet. Sitteposisjon er omlag 3,5 til 4m. I rommet har jeg full lyskontroll og sort på lerretsvegg og i tak, mørkt brunrødt på sidevegger.
    Spørsmålet blir hvilket av disse to lerretene blir best i mitt rom? Forskjellene på de to kan jo virke ganske små, men det er vel omlag en tusenlapp i prisforskjell.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mørke vegger og tak, så er det vel ingen stor grunn til å bruke grått lerret så lenge du er fornøyd med sortnivået på projektoren.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sortnivået på Panasonic PT-AE900 er vel ikke allverden, så jeg ville nok gått for et grått lerret.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Sortnivået på Panasonic PT-AE900 er vel ikke allverden, så jeg ville nok gått for et grått lerret.
    Ja, det er nettop det som gjør at jeg er blitt litt i tvil. I utgangspunktet så skulle jo et så mørkt rom tilsi hvit, men siden enkelte mener sortnivået på panasonicen er litt i underkant så blir jeg usikker.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen måte å forbedre sortnivået på er å bruke et nøytralt gråfilter (ND-filter på fotospråk) for å redusere lyset fra projektoren noe. Mindre lys gir mere sort, og så kan du alltids ta vekk filteret når du skal se film som ikke er så avhengig av godt sortnivå.

Enklere enn å bytte mellom grått og hvitt lerret er det også

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    En annen måte å forbedre sortnivået på er å bruke et nøytralt gråfilter (ND-filter på fotospråk) for å redusere lyset fra projektoren noe. Mindre lys gir mere sort, og så kan du alltids ta vekk filteret når du skal se film som ikke er så avhengig av godt sortnivå.

Enklere enn å bytte mellom grått og hvitt lerret er det også
    Snakker vi da om linser a la prismasonic e.l.? Kan være måten å gjøre det på ja. Ønsker egentlig hvit lerret fordi et av målene er å ha et så mørkt kinorom som overhodet mulig, samt at en 1080p pj kommer nok inn når hd formatene får satt seg litt og tilbudene på utgivelser/hardware blir noe større.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av microfilm
    Snakker vi da om linser a la prismasonic e.l.?
    Nei, rett og slett et filter ala det man setter foran et kamera. Svakt grått slik at det demper lyset noe. Får et for noen hundrelapper.

En variant til gråfilter er fargefilter, som i tillegg kan gi økt kontrast.
    Er en gammel tråd om emnet her: http://avforum.no/forum/generell-vid...-sortniva.html

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har pløyet gjenom mange eldre tråder her samt diverse lerrets-kalkulatorer, men er fortsatt litt i tvil om de siste detaljene. Har kokt det hele ned til 2 stk. alternative lerret. 1) DreamScreen V2 BrightWhite 92" gain 1.1, eller 2) DreamScreen V2 DynaGrey 92" gain 1.0 Forskjellen på disse to er kun 0.1 i gain samt fargen. Pj'n er en Panasonic ae900 som vil være 4,7m fra lerretet. Sitteposisjon er omlag 3,5 til 4m. I rommet har jeg full lyskontroll og sort på lerretsvegg og i tak, mørkt brunrødt på sidevegger.
    Spørsmålet blir hvilket av disse to lerretene blir best i mitt rom? Forskjellene på de to kan jo virke ganske små, men det er vel omlag en tusenlapp i prisforskjell.

Jeg har samme PJ som deg, plasseringen og sitteavstanden høres realtivt likt ut, har svart bakvegg, sorte sidevegger, grått tak. Jeg er svært fornøyd med mittt grayline lerrett ( gain 0,8 ). Hadde hvitt tidligere, var sant å si fornøyd med bildet den gang også, men ville ha noe større, og valgte da altså å forsøke med Grayline, rammelerrett. Synes overgangen gav et mer "harmonisk" bilde, regner med at forbedret kontrastopplevelse og noe redusert refleksjon av lys er noen av årsakene til denne opplevelsen.

Anbefaler Grayline.

Lykke til med prosessen videre mot en beslutning. :-)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Nei, rett og slett et filter ala det man setter foran et kamera. Svakt grått slik at det demper lyset noe. Får et for noen hundrelapper.

En variant til gråfilter er fargefilter, som i tillegg kan gi økt kontrast.
    Er en gammel tråd om emnet her: http://avforum.no/forum/generell-vid...-sortniva.html
    Takk for linken. Ble litt klokere nå

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Jeg har samme PJ som deg, plasseringen og sitteavstanden høres realtivt likt ut, har svart bakvegg, sorte sidevegger, grått tak. Jeg er svært fornøyd med mittt grayline lerrett ( gain 0,8 ). Hadde hvitt tidligere, var sant å si fornøyd med bildet den gang også, men ville ha noe større, og valgte da altså å forsøke med Grayline, rammelerrett. Synes overgangen gav et mer "harmonisk" bilde, regner med at forbedret kontrastopplevelse og noe redusert refleksjon av lys er noen av årsakene til denne opplevelsen.

Anbefaler Grayline.

Takk for feedback'n. Nyttig siden pj og miljø ser ut til å være temmelig like. Så, hadde du hatt valget i dag mellom ellers to helt identiske lerreter så hadde du valgt grått?

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for feedback'n. Nyttig siden pj og miljø ser ut til å være temmelig like. Så, hadde du hatt valget i dag mellom ellers to helt identiske lerreter så hadde du valgt grått?

Ja :-) !

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Søtter denne fullt ut

Sitat Opprinnelig postet av Globe

Anbefaler Grayline.

Kjøp deg Grayline.
    Jeg hadde også hvit duk før Gain 1.0 men har gått over til G-hawk i fra stewart Gain 0.8
    fikk et bilde som er mye roligere. bedere sort nivå:-D

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriblist
    Kjøp deg Grayline.
    Jeg hadde også hvit duk før Gain 1.0 men har gått over til G-hawk i fra stewart Gain 0.8
    fikk et bilde som er mye roligere. bedere sort nivå:-D
    Ok, da følger jeg rådene deres og går for et grått lerret med litt mindre gain.
    Når jeg tenker etter så er jo ikke et evt. nytt lerret den dagen jeg kjøper en 1080p pj den største investeringen målt mot hva pj'n vil koste.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er avgjørelsen tatt og lerret bestillt og betalt :razz: Fulgte rådene herfra og kjøpte grått. Et stk DreamScreen V2 DynaGrey WideFrame 16:9 200 cm/92 fra AVShop. At prisen inkluderte sort fløyelsramme og at den var på lager ble utslagsgivende i forhold til Adeo Plano og Euroscreen. En ting mindre på lista :smile:

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil iallefall ikke annbefale et slik gråfilter, den tar bort mye fargene og bilde kan bli litt "utvasket", iallefall for min del..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •