2,35:1 DIY brainstorming - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 123
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etter å ha gjort noen undersøkelser tror jeg at valget faller på ca. 274*115 6mm huntonitt (2,37:1) Dette er lett å få tak i og finnes på velassorterte byggevarekjeder. Jeg bør ha ca. 8 cm høydeforskjell mellom midten og sidene for å utjevne pin cushion i mitt oppsett. Jeg må regne litt mer på dette for å få det nøyaktig. Helst bør jeg få takmontert projektor og slikt før det endelige valget tas...

Jeg er ikke sikker på om det blir tourus. Det blir nok mer komplisert enn det er verd...

Kommer forøvrig til å bruke Goo CRT-white. Hvorvidt denne sprayes eller males er jeg usikker på. Jeg har ikke brukt spray før og er redd for at det ikke blir jevn eller begynner å renne. Da blir det i hvert fall ikke bra! Rulle vet jeg at jeg få til. Det har jeg prøvd før.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Etter å ha gjort noen undersøkelser tror jeg at valget faller på ca. 274*115 6mm huntonitt (2,37:1) Dette er lett å få tak i og finnes på velassorterte byggevarekjeder. .
    Da håper jeg du har bedre lykke med deg enn jeg hadde i fjor vår, var på alt av byggevareforetninger i Lillestrøm, Lørenskog og en del av de største i Oslo, INGEN hadde 274 selv om dette er standardmål, var faktisk bare et fåtall som hadde 244 også.
    Går ut fra jeg hadde veldig uflaks, men det er en sann historie.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Da håper jeg du har bedre lykke med deg enn jeg hadde i fjor vår, var på alt av byggevareforetninger i Lillestrøm, Lørenskog og en del av de største i Oslo, INGEN hadde 274 selv om dette er standardmål, var faktisk bare et fåtall som hadde 244 også.
    Går ut fra jeg hadde veldig uflaks, men det er en sann historie.
    Jeg har ikke kjøpt noe enda, men de hadde 48 plater på lager. 244cm plater hadde de både i 3 og 6mm, så utvalget her var i hvet fall meget bra.

Jeg ville helst hatt 290 bredde, men jeg tror ikke jeg kommer til å ta meg bryet med å bruke to plater. Det er mye arbeid for å lage en usynlig skjøt...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan få custom størrelse i det formatet du ønsker. Men det koster mer enn det smaker, husker ikke prisen men den var høy, samt at det ble dyrt med transport.:?
    274 er sikkert en bra størrelse det også

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan få custom størrelse i det formatet du ønsker. Men det koster mer enn det smaker, husker ikke prisen men den var høy, samt at det ble dyrt med transport.:?
    274 er sikkert en bra størrelse det også
    Skulle selvfølgelig gjerne hatt større, men 290cm er det veggen tillater. 274 er ikke så langt unna. Tror ikke jeg er villig til å betale såpass mye ekstra for 16cm. Dessuten spurte jeg etter custom, men fikk negativt svar.

Jeg har sett noen 2,35:1 filmer med VW-50 og ISCO2 på plass. Er meget imponert over kvaliteten. VW50 gir et virkelig løft i bildekvalitet på normalt gode DVD-utgivelser. 2,35:1 gir dem enda et løft! Tror dette er fremtiden for min del. Så mangler det bare en god mulighet for teksting... Jeg bryr meg ikke så mye, men andre gjør det. Jeg har ikke lyst til å kjøre med HTPC, så får håpe at Samsung inplementerer EZview (eller hva det heter) i neste Blu-ray spiller... En del plater har også teksten liggende i det aktive bildet. Slik vil jeg helst ha det.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over følgende angående DIY prisme-linser: diyAudio Forums - DIY anamorphic lens

Kan være av interesse for noen?

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LL, Skal du fortsatt bruke GOO CRT white?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    LL, Skal du fortsatt bruke GOO CRT white?
    Nei, det blir ikke Screen Goo. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å male en plate med denne. Var faktisk kommet så langt at jeg skulle ut å handle huntonitt i største størrelse, men tilfeldigheter gjorde at jeg ikke kom meg til trelasthandelen den dagen. Like etter dukket det opp et bra kjøp på AVS. Har bestilt meg Stewart Screen Ultramatt 200 duk i 11 x 5 fot. Denne er på vei, men jeg får den ikke før om en måneds tid.

Jeg hadde tenkt å poste mine planer i denne tråden i løpet av kvelden, så det kommer jeg tilbake til. Blir en torus skjerm med 290 x 123 størrelse. Har brukt mange timer på å lese meg opp på temaet.

Jeg er dog helt sikker på at Screen Goo CRT white også kunne fungert meget godt.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer oppdateringen;

Jeg har nå bestemt meg for å prøve å lage et 2,37:1 lerret. Valget falt på en Stewart Screen Ultramatte 200 duk med 2.0 i gain som jeg fikk kjøpt brukt fra USA. Duken er ikke AT og har backing som gjør den egnet til brukt i en torus konstruksjon. Jeg har brukt påsken på å lese gjennom gamle tråder på AVS om dette. Selv om de aller fleste handler om CRT projektorer og torus 16:9 lerret er jeg sikker på at dette kan fungere godt sammen med 2,37:1 også.

Det er flere grunner til at jeg velger en torus løsning;

1. Skjerm med gain kan gi problemer med hot-spotting, men torus skjermen gjør at hele lerret blir til en stor hotspot i steden. Dermed ender man opp med et bilde som gir mye lys, men som likevel har et jevnt lys (les: uten hotspotting).

2. En torus duk har kjempestor WOW faktor. Det er noe jeg ønsker.

3. Selve formen, dersom dimensjonene er korrekt, vil medvirke til å fjerne krummingen som oppstår i kanten på bildet grunnet ISCO II linsen. I mitt oppsett er dette ca. 2-3 cm i topp og bunn og omtrent 1 cm på sidene.

4. Torus-formen, samt litt gain gjør at lerret blir mindre utsatt for påvirkning fra andre lyskilder og refleksjoner fra veggene. For meg som ikke har muligheten for å lage en svart hule, kan det være en fordel. Dessuten vil den ekstra lystyrken gjør det mulig å bruke projektor også med litt ambient light. Det kan være en fordel dersom jeg skal bruke projektoren til andre ting enn å se film, f.eks. spille PS3 og eventuelt mer casual TV-titting o.l.

Kompromissene med denne konstruksjonen er nok først og fremst tre ting. Det ene er muligens et noe redusert sortnivå. Jeg har ikke funnet noen som trekker dette frem som noe generelt negativt, men ettersom de fleste har brukt CRT så har dette ikke vært noe stort problem. Kanskje dette er verre på digital projektorer?? Det andre er, dersom krummingen er for stor, at man kan få redusert fokus i hjørnene av bildet. Innsynsvinkelen vil også bli redusert i forhold til et flat 1.0 gain lerret. Hos meg sitter publikum stort sett forran lerret, så det er ikke noe å bekymre seg over i mitt oppsett.

Størrelen blir omtrent 290 x 123 cm, men de nøyaktige målene har jeg ikke funnet enda. Pil-høydene på buene har jeg heller ikke funnet enda. Jeg har enda litt tid til å finne frem til dette. Jeg vil tro denne blir rundt 20 cm horisontalt og kankskje opp mot 10 cm vertikalt.

Jeg legger ved noen bilder fra en gammel AVS tråd som viser konstruksjonen. Det er en slik konstuksjon Don Stewart (Stewart FilmScreen) anbefalte til DIY projekter på AVS i 2001. Han burde vite hva han snakker om ettersom hans selskap har levert slike løsninger til AMC (amerikansk kinokjede). Ultramatte 200 duken jeg har bestil kommer da også fra en AMC kino som gikk konkurs...

Selve konstuksjonen består av en bakplate som inneholder en vifte (12 cm PC-vifte, 12 volt). Denne skal lage vakuum, noe som sørger for at lerret holder rett form. Bildene forklarer det egentlig ganske godt, så ta en titt på dem.

Hva tror dere? Jeg ser for meg at dette blir et spennende projekt.

Bildene er fra følgende tråd i AVS arkivet: Finished my curved screen! - AVS Forum Archive Opprinnelig poster har vel en eller annen form for opphavsrett på bildene, men jeg håper det er greit at de postes her sammen med lenken til den opprinnelig tråden.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut som du lander på "full pakke" med vifte LL. Kult :-D :-D

Blir spennde å se om Ultramatte 200 strekker seg greit i et slikt oppsett :-D

Jeg vil enda se ann litt hva jeg selv velger. Foreløpig tror jeg buet er det jeg har mest lyst på.

Bør vel nevnes at duken som er brukt på bildene fra AVSforum har gain på 3,2 :roll:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut som du lander på "full pakke" med vifte LL. Kult :-D :-D

Blir spennde å se om Ultramatte 200 strekker seg greit i et slikt oppsett :-D

Jeg vil enda se ann litt hva jeg selv velger. Foreløpig tror jeg buet er det jeg har mest lyst på.

Bør vel nevnes at duken som er brukt på bildene fra AVSforum har gain på 3,2 :roll:
    Det er sant. Det er Vutec, ett-eller-annet, med gain på 3.2. Det blir alt for mye på digital projektor uansett. Det er definitivt en CRT duk. Det skal dog sies at man nesten må ha 2.0 på en torus skjerm, da bl.a. den begrensede innsynsvinkelen hindrer at bildet blir vasket ut av sine egne refleksjoner. Det ville skjedd med en duk 1.0 eller 1.3.

Ta en titt på denne tråden; Screen simulations: flat, curved and torus (lots of pics) - AVS Forum Archive Den er meget interessant og illustrerer mye av det jeg nevnte over med hotspotting, gain og flat\buet\torus.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wow dette ser spennende ut. Gleder meg til å se og høre mer når du er helt ferdig.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Hva tror dere? Jeg ser for meg at dette blir et spennende projekt.
    Dette blir helt klart et spennende prosjekt. Noe nytt å fortelle, eller ble det ski og hyttetur i påsken:-D

Gøran

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    Dette blir helt klart et spennende prosjekt. Noe nytt å fortelle, eller ble det ski og hyttetur i påsken:-D

Gøran
    Det ble ikke mye hyttetur i påsken, men jeg venter fremdeles på duken. Det kan ta litt tid, men jeg kommer tilbake i løpet av våren. Skal også få gjort noen nøyaktige målinger på hvor mye bue jeg trenger.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg mottatt min Stewart Screen Ultramatte200 2.0 gain lerret-duk. Denne har jeg montert på en 2,37:1 ramme i en torus konstruksjon. Jeg er ikke helt ferdig med det kosmetiske enda, men jeg har fått opp bildet på duken. En ting er helt klart, bildet ble meget bra.

Dybden på buene er 16 cm for den horisontale og 7 cm for den vertikale buen. Jeg kommer til å publisere en mer omfattende byggetråd for de som er interessert, men jeg legger ved et bilde for å gi dere en smakebit.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wow!!! dette ser jo meget bra ut. Hvor bredt er lerretet egentlig?

blir spennende å lese byggetråden.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    wow!!! dette ser jo meget bra ut. Hvor bredt er lerretet egentlig?
    Det skal maskeres slik at de blir 293 x 123,5. For øyeblikket er det noen cm. bredere.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Torus skjerm på en digital projektor, blir ikke det feil (svakt tønneformet)bilde geometri og problemer med focus osv med denne løsningen?

Slik jeg har tenkt meg dette hvis skjermen skal beskrive en ekte torus, må vel duken limes fast til et riktig avstivet og buet materiale mot midten av skjermen, ellers så blir det vel problematisk å oppredholde buen som de vertikale side flatene beskriver gjennom hele bredden, og duken vil nermest være plan mot midten avhengig av sammspillet mellom den horisontale og vetikale stramningen.

Forøvrig et spennende lerret prosjekt du hadde der LL
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Torus skjerm på en digital projektor, blir ikke det feil (svakt tønneformet)bilde geometri og problemer med focus osv med denne løsningen?

Slik jeg har tenkt meg dette hvis skjermen skal beskrive en ekte torus, må vel duken limes fast til et riktig avstivet og buet materiale mot midten av skjermen, ellers så blir det vel problematisk å oppredholde buen som de vertikale side flatene beskriver gjennom hele bredden, og duken vil nermest være plan mot midten avhengig av sammspillet mellom den horisontale og vetikale stramningen.

Forøvrig et spennende lerret prosjekt du hadde der LL
    Takk for det. Du har et poeng i det du skriver, men;

Angående buen, så er dette løst ved at lerret er montert på en kasse som er lufttett. I bakkant er det montert en vifte (type 12 cm PC vifte) som trekker luft ut av kassen. Dette skaper et vakuum som gjør at duken former seg mer. Når jeg skrur på viften på min konstruksjon, så kan jeg se at duken trekkes innover. Spenningen på viften 5-12 volt avgjør hvor mye duken trekkes inn på midten.

Når det gjelder geometri så vil torus-formen motvirke pin cushion som kommer ved bruk av anamorph linse. Ved visning av 1,85:1, 16:9 og 4:3 materiale (uten linse) vil det blir svak geometrisk feil, men denne er lite synlig og kan maskeres om nødvendig. Feilen er liten fordi det er minst bue på den midterste delen av lerretet hvor disse bildene i hovedsak vises. Buen er mest ekstrem i ytterkantene.

Når det gjelder fokus så kan dette også være litt problematisk i hjørnene. Nå har jeg ikke fått mulighet til å se noen test-bilder enda, men på vanlig film var dette ikke synlig i det hele tatt. Dette kommer selvfølgelig helt an på hvor stor bue som velges. Dette er tross alt avhengig av hvilken anamorph linse man bruker. Dessuten spiller plassering og kasteavstand også inn. 16 cm bue er tilpasset mitt oppsett, men det samsvarer med den buen som Stewart bruker som standard på sine Cine-W og Cine-V lerret.

Den konstruksjonen jeg har gjort er forøvrig den samme som Don Stewart anbefalte til DIY'ere på AVS for noen år siden. Dette var forøvrig i forbindelse med CRT-projektorer, men det er ingen grunn til at samme konstruksjon ikke skal kunne fungere til digitale projektorer med anamorphe linser. Artig hvordan ting kommer tilbake...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fine svar og beskrivelsee LL, det klardgjorde mye av det jeg lurte på. Det med å skape et undertykk med en vifte var jo en genial måte å løse dette på :-D. Vil tro at lengst/riktigst mulig kastelengde og bruk av en anamorph linse som du også beskriver vil løse mye av de utfordringene et torus formet lerret kan skape. Hvordan er det med betraknings vinkler og sitteplasser osv?

Det med torus skjerm og bruk på CRT projektorer er vel en egen vitenskap for seg, med tanke på å få dybdeskarpheten til linsene til å rekke til, og det benyttes vel ofte egene linser og modifikkasjon av glykol kammer osv på en sånn måte at man ikke uten videre kan bruke samme projektoren til plane lerret etterpå. Når det gjelder geometri er jo saken en ganske annen med CRT vs digital, fordi der har man ingen fast pixcel inndelt bildebrikke(r) å ta hensyn til, men CRT prinsippet bruker justerbare magnetfelt til å forme det oppstegnete bildet på de tre fosfor flatene og følgelig kan man rette opp alle ulineæriteter som forskjellige kastelengder i et torus lerret vil gi, selv om kanskje ikke alle CRT modeller i utgangspunktet er like egnet til dette heller.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •