2,35:1 DIY brainstorming - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 123
    Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kanskje et dumt forslag, men siden dette er brainstorming: Hva om å feste en laser måler til et kamerastaivhode/kulehode omtrent i PJ's fokuspunkt for å få eksakt avstand til alle de deler av Huntonit platen som bøyes?

Jeg husker å ha lest noen diskusjoner på AVS anngående akustik problemer med Tourus og prøvde å finne dem igjen ved å følge Cineremax poster. Fant ikke helt det jeg søkte men her er noe.
    To curve or not - AVS Forum

Noen flere tråder om Tourus, curved screens, og stacked JVC rs-1/HD1.
    Bare fordi jeg fant dem og kan like gjerne poste linkene som å dlete dem:
    3 chip DLPs versus JVC HD1/RS1 for my ultimate HT - AVS Forum
    Anamorphic and curved screen - AVS Forum
    Sandmans Home Theater Construction Begins! - AVS Forum
    theater designer comparison thread - AVS Forum

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    En huntonit plate bør være ypperlig til å lage torus skjerm. Er allikevel noe betenkt over hvordan akustikken ut fra et sånt lerret vil lyde...
    Jeg tror ikke dette vil være et stort problem. Det er flere grunner til dette;

1. Akustikkproblemer me torus skjermer er først og fremst når skjermen blir veldig stor (og ikke er AT).

2. Torus skjermen har ikke en stor plan flate som kan gi problemer med stående bølger.

3. Det vil være svært få første-refleksjoner fra høytalerne som vil treffe skjermen.

Det største problemer jeg ser er at det kan være vanskelig å bøye materialet (huntonitt i dette tilfellet) i to forskjellige retninger. Det er mulig at materialet er såpass fleksibelt? Det skulle uansett ikke være noe vanskeligere å male en torus skjerm så snart platen er buet, bøyet og sitter fast på veggen...

Uasnett, før jeg går i gang med noe slikt må jeg nesten få tak i en linse... Jeg vurderer Prismasonic sin nye 1500-linsen. Den motoriserte utgaven er nå på AVS Powerbuy til Euro: 1660 + frakt og moms. Jeg hadde håpet at også den manuelle utgaven av denne linsen skulle komme som powerbuy. Da kunne jeg spart noen tusenlapper der. Det ser dog ikke ut som om denne kommer...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Du får tak i 5mm huntonit plater. Disse er meget godt bøyelig, og bør fint kunne settes i spenn begge veier. Platen er jo også helt glatt og fin på den ene siden, så grunnlaget er ypperlig.

Har hørt fra dem som bruker torus som ikke er AT at fra sweetspot fåes en litt merkelig lydgjengivelse fra skjermen...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Du får tak i 5mm huntonit plater. Disse er meget godt bøyelig, og bør fint kunne settes i spenn begge veier. Platen er jo også helt glatt og fin på den ene siden, så grunnlaget er ypperlig.

Har hørt fra dem som bruker torus som ikke er AT at fra sweetspot fåes en litt merkelig lydgjengivelse fra skjermen...
    Ok, takk for input. Regner med at du vet hva du snakker om når det gjelder materialer. Romkonstruksjonen din er jo mektig imponerende...

Det er selvfølgelig mulighet at en kan få en rar akustisk effekt. Tror likevel jeg skal prøve dette. Jeg tror ikke problemet kan være så stort egentlig.

Hontonitt har jeg brukt sammen med Goo tidligere. Det fungerer glimrende. Dessuten trenger ikke den glatte overflaten noe særlig behandling før den males. Enkelt og greit.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som er interessert i billige prismer? Her er det en kar på AVS som skal selge 4 stykker: 4 Prisms for sale. - AVS Forum

Kanskje interessant for noen av dere DIY'ere?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at flere av dere snuser på prismeannonsen som jeg lenket til over.

Her er forøvrig også noe som kan være interessantg for dem med litt mindre budsjett: eBay: Home Theater Anamorphic "Scope" Lens not Prismasonic (item 110091137037 end time Feb-21-07 10:17:40 PST) Kvalitetsmessig (bildekvalitet) minner nok mye om det som en kan få til med en prismebasert DIY linse.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fristene...

Keep it coming!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg foretatt en radikal ommøblering slik at jeg har fått muligheten for lenger kasteavstand (opp til 5 meter) og mulighet for større bilde. Jeg har en brukt ISCO II liggende på postkontoret, så den skal hentes senere i dag. Det blir meget spennende å se om denne fungerer tilfredstillende sammen med VW50. Med lang kasteavstand tror jeg dette skal kunne gå meget bra...

I kveld blir det filmen Renaissance i 2,35:1. For øyeblikket vise jeg bildet rett på en nesten hvit vegg. Skal gjøre noen forsøke med bildestørrelse før jeg bestemmer meg for endelig lerret.

Og for de av dere som er i tvil; Ja, VPL-W50 utfører v-strech på SD bilder (med dessverre ikke på HD). Jeg gjorde noen forsøk med dette tidligere i uken (se screenshots).

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg har en brukt ISCO II liggende på postkontoret, så den skal hentes senere i dag.
    Heldiggris :-D Gratulerer

Hvor mye måtte du ut med for den? Går ut fra det er bruktimport... e-bay eller lignende.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Heldiggris :-D Gratulerer

Hvor mye måtte du ut med for den? Går ut fra det er bruktimport... e-bay eller lignende.
    Jeg kjøpte den brukt på AVS forum. Jeg fikk ekstra avslag fra selger fordi det var et lite merke i glasset på linsen. Selger sendte meg noen bilder av skaden, så jeg visste hva jeg kjøpte. Nå har jeg fått pakket den ut og selv i sollys ser den 100% ut. Jeg klarer ikke å se noen merker i glasset på den. Tror jeg har gjort et meget godt kjøp!

Tilsammen kom den på ca. 5-6K, inkludert frakt og mva. Strøkne eksemplarer går som regel for 800-1000$ der borte. Jeg har sett flere til salgs de siste månedene. Utfordringen er jo om man ikke har lyst til å forskuddsbetale til et annet land. Dessuten koster det en del å få den sendt.

Jeg ble veldig overrasket over størrelsen på den. Den er mye større enn jeg trodde. Tung er den også. Bare glass og metall. Virkelig kvalitetsfølelse! Jeg bekymret meg litt for at den skulle være for liten til projektoren, men det er den absolutt ikke. Den funker ypperlig til Pearl, i hvert fall med 4-5 meter kasteavstand... Jeg har ikke fått prøvd noe annet.

Jeg merket noe pin cushion, men har ikke fått finjustert linsen enda. Regner med at dette ikke vil forsvinne helt, så da kommer spørsmålet om buet lerret tilbake igjen...

Legger ved et bilde, bare for å skryte litt. Ha en fin dag...

Edit: Jeg merket forøvrig at bildet i projektormenyen ble litt mindre skarpt med linsen på plass, men det merket jeg ikke på de filmklippen jeg så nettopp. Synd Mediabox'en måtte sendes på verksted. Jeg får ikke testet med HD på en stund.

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LL har du et død piksel i øvre venstre hjørne? Sånn 2/3 av veien.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HenningHG
    Jeg viser kun bildet rett på en vegg for øyeblikket. Mitt eksisterende lerret på 181 cm (1,85:1 format) ble pluselig ikke stort nok lenger, så i påvente av et nytt lerret er dette løsningen. Det funker faktisk helt greit (men ikke så mye mer enn det). Den svarte flekken du ser på bildene er bare et skruehull i veggen... Ikke noe verre enn det heldigvis!

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Godt å høre!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte den brukt på AVS forum. Jeg fikk ekstra avslag fra selger fordi det var et lite merke i glasset på linsen. Selger sendte meg noen bilder av skaden, så jeg visste hva jeg kjøpte. Nå har jeg fått pakket den ut og selv i sollys ser den 100% ut. Jeg klarer ikke å se noen merker i glasset på den. Tror jeg har gjort et meget godt kjøp!

Tilsammen kom den på ca. 5-6K, inkludert frakt og mva. Strøkne eksemplarer går som regel for 800-1000$ der borte. Jeg har sett flere til salgs de siste månedene. Utfordringen er jo om man ikke har lyst til å forskuddsbetale til et annet land. Dessuten koster det en del å få den sendt.
    Det høres ut som et utrolig godt kjøp Isco går jo for å være noe av det beste som er på markedet.
    Blir veldig spennede å se hva projektiondesign velger når de kommer med linse i slutten av 2007. De mente at hverken Schneider eller Isco var gode nok med de utgavene som var på markedet nå. Muligens kommer det en oppgradert variant kanskje Isco IV ?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilsammen kom den på ca. 5-6K, inkludert frakt og mva. Strøkne eksemplarer går som regel for 800-1000$ der borte.

Edit: Jeg merket forøvrig at bildet i projektormenyen ble litt mindre skarpt med linsen på plass, men det merket jeg ikke på de filmklippen jeg så nettopp. Synd Mediabox'en måtte sendes på verksted. Jeg får ikke testet med HD på en stund.
    Prismessig var jo dette et varp. Jeg betalte NOK 20K for en ISCO II ny fra ISCO for et år siden. Gratulerer!

Linsen må stå så nær PJ linsen som mulig for optimal skarphet. Vær forsiktig, det er lett å skrape opp antirefleks belegget på baksiden av linsen.
    Fokusringen foran på linsen skal instilles på avstanden til lerret, for så å etterfokusere PJ. Da skal PJ menyen bli like skarp som uten linse.
    Litt finjustering av PJ fokus og Linse fokus i forhold til hverandre bringer frem det skarpeste alternativet.

Når du fjerner linsen må PJ refokuseres.
    ISCO II øker også bildet med 12-14% i forhold til 16x9 rett fra PJ uten linse, viktig å huske på når man bestiller lerret.

Har også opplevd at fokus forandres når PJ og linse varmes opp. Mye glass og metall som ekspanderer.

Pinchusion på disse blidene kommer fra Kamera linsen. Skutt på Fuji Negativ ISO 100 mfilm.
    Film bildet: Bredde 3.80m.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pent oppsett dette! 380 cm er også et svært bilde... Er dette et lerret du har kjøpt eller laget selv?

Jeg hadde helt glemt å stille skarpt på projektoren etter at jeg satte linsen forran. Pixelstrukturen ble nesten like skarp som vanlig etter at dette var gjort. Jeg fikk sett min første film i scope (bredde 265 cm). Så meget bra ut. Det endelige målet er en bredde på 290 cm. Rommet tillater ikke noe mer...

En annen utfordring er hvordan jeg skal få montert det hele i taket (og med mulighet for å fjerne linse ved behov). Forslag?

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HenningHG
    Hehe, du hadde aldri sett en død piksel på et fotografi av en 1080p prosjektør.. Da måtte isåfall fotografen ha vært ekstremt nære bildet, og hatt et veldig bra kamera. (LL skrev vel at det var et skruehull som var årsaken, vil tro at dette skruehullet består av ca. 50-100 piksler (husk det er 3 farger pr. punkt).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pent oppsett dette! 380 cm er også et svært bilde... Er dette et lerret du har kjøpt eller laget selv?
    Dette Lerretet er malte gipsplater.
    Postet disse bildene for å gi litt intrykk av størrelse og hvor bra et SD-DVD oppkonvertert til 720p bildet faktisk kan bli i den størrelsen.
    Skarphet og korrekt farger blir selvføgelig redusert ved at det var lys i rommet + jpeg kompresjonen og opplastingen til posten.

En annen utfordring er hvordan jeg skal få montert det hele i taket (og med mulighet for å fjerne linse ved behov). Forslag?
    Det er ingen lett løsning på det. Mange forslag i bildetråder på AVS. Jeg har min PJ hyllemontert og fjerner linsen for hånd. Det er også fordi jeg venter på denne "billige" "Slide" løsningen fra AVS medlem GetGray:CineSlide Anamorphic Lens Transport
    Cineslide Oppdateringspost på AVS:CineSlide - Any Updates? - AVS Forum

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fulgt med på en del av disse trådene en stund. Jeg ser at det finnes mange forskjellige løsninger. CineSlide virker meget elegant, men kommer til å koste litt (ca. $1500). Litt drøyt ettersom dette er en del mer enn jeg gav for linsen. Tror jeg må tenke meg nøye om. Projektoren kommer sannsynligvis til å hente forran et vindu, så da er hyllemontering litt vanskelig. Hyllemontering hadde likevel vært det enkleste.

Har du noen erfaringer med horisontal lens-shift og linse? Det skulle ikke by på problemer vel...?

Jeg synes bildene dine ser meget imponerende ut. Jeg er selv storfornøyd med oppskalert DVD og 2,35:1 på min VW50...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke Lensshift selv. Det er viktig at linsen bikkes i retningen Offset/lensshift gir lysstrålen.
    Her må bildet sentreres først uten linse. Best å bruke et Testpattern hvis VW50 har eget. Når linsen settes foran må den bikkes riktig så bildet ikke flytter seg opp eller ned, ellers vil den fungere som lensshift selv og lage feil i geometrien i bildet.

Fordelen med lensshift etter det er at mange filmer har en litt mindre AR enn PJ, og at bilde ofte er plassert høyere opp eller lavere ned i PJ's AR. Da er det greit med lensshift for å justere dette uten å røre linsen.
    Jeg må ofte bikke lisen fordi bildet faller over eller under maskeringen med et par tre centimeter.

Letteste løsningen for å få Linsen ut av veien er å la den skli ned stengene på stativet, men da må vinkelen på lisen justeres hver gang den plasseres igjen. På enden av stengene på stativet er det hull. I disse burde du tre igjennom en stopper/skrue hvis du monterer linsen oppned, så den ikke ved et uhell sklir ned av stengene og deiser i gulvet.

Alternativ 2 er å skaffe 2 skuffeslidere i stål med kulelager og montere dem parallelt så linsen kan skli lett til siden.

Jeg hadde forsøkt å montere PJ med linse og slidere på en solid plate så alt kommer i riktig forhold til hverandre før jeg monterte hele saken opp i taket i ett eller to solide takfester.

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •