2,35:1 DIY brainstorming - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 123
    Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Dere som vurderer DIY linse bør ta en titt på de oppdaterte sidene til Prismasonic (oppdatert i dag). De kommer med en H-300 modell som er basert på to linser uten anti-refleks coating. Tipper denne blir såpass rimelig at de fleste kan ha råd til den... Priser er ikke oppdatert enda, men i følge siden skal de være tilgjengelig fra og med februar.
    Interessant

Men gir ikke opp DIY-tanken riktig enda.

Ettersom det ikke er spesielt høy WAF på slike linser, så har jeg planer om å bygge inn linsa i en stor boks som i tillegg huser projektoren. Dermed kan hele boksen males i takfarge, og integreres bedre i stua.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Interessant

Men gir ikke opp DIY-tanken riktig enda.

Ettersom det ikke er spesielt høy WAF på slike linser, så har jeg planer om å bygge inn linsa i en stor boks som i tillegg huser projektoren. Dermed kan hele boksen males i takfarge, og integreres bedre i stua.
    Ikke dumt. Jeg fant en tråd hvor en slik DIY linse er avbildet: Stevodude's Theatre retreat - AVS Forum

Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Det er jo ikke så dyrt for Prismasonic linsene, lønner seg å henge litt på avs også ettersom det er tilbud rett som det er, ingen som har noen flere ideèr for lerret? sitter enda i tenkeboksen, men må få ut fingeren snart før linsen min støver ned ^^
    Hva er beste løsningen så langt?
    Samme person har også akkurat laget seg et 2,35:1 DIY lerret. Se denne tråden: my 2.35:1 curved screen design - AVS Forum

Jeg er enig med deg. H700 linsene til Prismasonic er helt grei pris på. H1500 linsene er litt i overkant dyre, men linsen kan heldigvis overføres til andre projektorer i fremtiden. Få se hva power-buy prisen blir. Den kommer sannsynligvis kun på H1500 linsen.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken, men det er jo ikke akkurat lite omfattende det han har gjort der, selv er jeg ingen hobbysnekker så ønsker meg en enkel og måte å gjøre dette på.. kurva lerret driter nok jeg i

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Takk for linken, men det er jo ikke akkurat lite omfattende det han har gjort der, selv er jeg ingen hobbysnekker så ønsker meg en enkel og måte å gjøre dette på.. kurva lerret driter nok jeg i
    Det finnes enklere måter å feste en plate til veggen, selv med kurve. Det vare bare for å illustrere hvordan det kan gjøres. Jeg skal se om jeg kan få lagd en skisse av mitt design snart...

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du lager en til meg oxo da eller? venter spent på ressultatet..

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg ser for meg å lage buet lerret er å bruke f.eks huntonitt plate eller noe annet som er relativt lett å bøye.
    Man tar lekter i forskjellig tykkelse som da sørger for jevn bue.
    F.eks så er midten 0 cm tykk(ingen) og sidene 10cm tykk og da blir den midt i mellom de 5cm tykk og midt i mellom de igjen blir det jo 2,5cm og 7,5 cm. Og så bare fortsette slik til man har det så tett man trenger.
    Man må jo feste lektene i noe som holder baksiden av de plan da...

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om denne kan brukes til Vertical Squeeze Home Theater Scaler
    Disse andre scalerne er jo så vanvittig dyre.

takker for oppklaring

pt

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Noen som vet om denne kan brukes til Vertical Squeeze Home Theater Scaler
    Disse andre scalerne er jo så vanvittig dyre.

takker for oppklaring

pt
    Tror ikke den kan det. Jeg har undersøkt dette og har også spurt på Gefen sitt forum om den utfører v-strech (du trenger samme strekk til begge typer linser). På forumet sier de den kan endre aspect ratio, men jeg tror ikke den klipper selve filen. Den kan med andre ord gjøre om f.eks. 16:9 til 14:9, men den kan ikke fjerne sort kanter og strekke bildet. Den strekker rett og slett hele signalet. Mulig jeg tar feil, men slik forstod jeg det i hvert fall. Så snart den er kommet ut vil det sikker dukke opp på AVS om den utfører v-strech likevel. Det hadde ikke vært dumt!

Noen burde rett og slett lage en v-strech boks med HDMI inn og ut. Den burde ikke trenge så mye annen prosessering. Rett og slett en ekstra boks til oss som ikke har v-strech i projektoren (som tross alt er de aller fleste).

Edit: Jeg er forøvrig enig med deg Per Thomas. Alle de andre scalerne er alt for dyre dersom du kun er ute etter å strekke bildet. De kan mye, men egentlig så er det svært begrenset hvor mange av disse funksjonene en trenger. Jeg bruker projektoren min primært til 1080i og 1080p film og da er prosesseringen i VW50 god nok.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for info LL, supert.

håper som du sier på en boks med hdmi inn og ut og V stretch, som ikke koster skjorta.

pt

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne koster $600 (ganske rimelig). Den utfører både v-zoom og h-zoom, så den kan i teorien brukes. Den har 4xHDMI inn og 1xHDMI ut. Ulempen er at den ikke støtter noe mer enn 1080i60/50 inn. Den kan gi ut 1080p60/50, men ikke 1080p24. Dessuten tror jeg ikke den utfører IVTC. Tror nok en med en slik er mest tjent med 1080i -> v-zoom -> 1080i, i hvrt fall om man har en prjektor som utfører IVTC.

Denne akn med andre ord brukes, men med noen kompromisser.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi h300m var ganske dyr, ikke noe alternativ til selvbygg den heller....

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal kunne få den til 5600 ved å importere sjølv trur eg.. kanskje litt rimeligere.. Men ja, fremdeles ein del penger.:P

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jay 300kr billigere... nei heller selvbygg til halve prisen da.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om denne kan brukes til Vertical Squeeze Home Theater Scaler Disse andre scalerne er jo så vanvittig dyre.
    Det foregår forøvrig en gange omfattende lobby virksomhet på Gefen sitt forum for å få dem til å forstå verdien av å implementere v-zoom i deres nye HT Scaler. Vi frå se om dette fører noe sted...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aha takker for info LL. Virker som om det er flere og flere som har fått øynene opp for 2.35:1, forhåpentligvis vil dette innvirke på prisnivå for oss forbrukere:-)

Har nettopp fått GOO malingen min venter bare på en 3 meter lang gipsplate så setter jeg igang med nytt lerret.

pt

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lenge håpet at tråden om DIY 2:35:1 buet lerret beregning fra 2005 skulle dukke opp igjen på AVS.
    Har ikke fått tid til å lese den igjen men etter det jeg husker er det mye annen nyttig informasjon der.
    How to Determine Proper 2.35:1 Screen Curvature - AVS Forum

Hvis noen prøver seg på dette ville det være fint om de dler erfaringen.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Så vidt jeg forstod av tråden så var det amerikanske firmaet som var nevnt en grossist som (i utgangspunktet) ikke solgte til privatpersoner, så jeg sjekket ikke det så nøye.

Pris for prismene var tilsammen AU$176, ca 850 NOK. Frakt og moms stod mao for største andel av prisen... Fikk levert med TNT, så dersom man har godt tid og kan bruke vanlig post kan det sikkert bli litt rimeligere.
    sendte de en mail via sia dems men har ikke hørt en dritt så de har vel bare oversett meg da... synd for prisen må jo bli myyye lavere!

72$ for 2 468kr +frakt moms og slikt....

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Jeg har lenge håpet at tråden om DIY 2:35:1 buet lerret beregning fra 2005 skulle dukke opp igjen på AVS.
    Har ikke fått tid til å lese den igjen men etter det jeg husker er det mye annen nyttig informasjon der.
    How to Determine Proper 2.35:1 Screen Curvature - AVS Forum

Hvis noen prøver seg på dette ville det være fint om de dler erfaringen.
    Takker for tråden. Leste om dette trikset i en annet tråd, så det kjente jeg for så vidt til, men her står det også mye annet nytt...

Edit: Det var forøvrig en meget nyttig utregning i lenken.

Er det noe som forøvrig tror det er mulig å bue for eksempel huntonitt eller lignende som en tourus skjerm? Jeg ser for meg at materialet ikke vil lag seg bue i for forskjellige retninger. Noen tanker om det?

Det skulle være en smal sak å male det etter at platen er buet korrekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    En huntonit plate bør være ypperlig til å lage torus skjerm. Er allikevel noe betenkt over hvordan akustikken ut fra et sånt lerret vil lyde...

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •