2,35:1 DIY brainstorming - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 123
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For øyeblikket vurderer jeg å gi opp hele prosjektet. Problemet er at linse + god scaler + lerret blir voldsomt kostbart (15K + minst 15K + 2-3K). Jeg er ikke sikker på om jeg er tjent med å legge så mye penger i prosjektet, så jeg vurderer å kjøpe meg et skikkelig 16:9 rammelerret i steden. Vi får se. Ikke samme WOW faktor, men når alt kommer til alt så er det jo filmen som betyr noe. Vi får se.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan jo slippe unna litt billigere om du bruker htpc som scaler da.. ikke mye men..

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    du kan jo slippe unna litt billigere om du bruker htpc som scaler da.. ikke mye men..
    Du har selvfølgelig et poeng. Jeg følger kontinuerlig med på HTPC utviklingen.

Problemet er at en HTPC ikke vil kunne skalere andre kilder, så skal jeg bruke en Blu-ray eller HD-DVD spiller og få utnyttet HD-lyden så går ikke dette med PC pr. i dag. Det vil nok ikke skje før HDMI v1.3 kommer til PC og jeg har ikke sett dette annonsert noe sted enda.

Tenkte bare jeg skulle lufte mine litt negative tanker. Kanskje det bringer ny inspirasjon ^^

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så en optoma scaler her

Finn Torget - Optoma HD3000 skalerer

bittelitt billigere en 15k men ikke mye.

Ellers holder jeg selv på å planlegge 235:1 lerret med SCREENGOO og Gips orker ikke gå for den krummede varianten iallefall ikke med det første. Kommer ikke til å bruke scaler eller linse, forsøker med Tklev metoden først:-) Det er jo en billig ingangsbillet så kan man ta ting litt etterhvert:-)

pt

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Ellers holder jeg selv på å planlegge 235:1 lerret med SCREENGOO og Gips orker ikke gå for den krummede varianten iallefall ikke med det første. Kommer ikke til å bruke scaler eller linse, forsøker med Tklev metoden først:-) Det er jo en billig ingangsbillet så kan man ta ting litt etterhvert:-)
    Takker for tipset. Samme annonse finnes her på AVtorget. Jeg snuser litt på den muligheten, men er usikker på om VW50 aksepterer 1080p48 signalet som HD3000 gir.

Jeg skulle gjerne gått for "fattigmanns" 2,35:1, men har dessverre ikke tilstrekkelig kasteavstand til å få et stort nok bilde. Tror ikke jeg ville anbefalt krummet lerret i et slikt oppsett da dette sannsynligvis bare gir problemer med geometrien i bildet... Du har gitt opp SMX altså? Jeg vurderte SMX en stund for å får et enda større bilde, men har egentlig gitt opp det prosjektet. Var det slik at du fikk noen strukturproblemer med SMX duken?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Ellers holder jeg selv på å planlegge 235:1 lerret med SCREENGOO og Gips orker ikke gå for den krummede varianten iallefall ikke med det første. Kommer ikke til å bruke scaler eller linse, forsøker med Tklev metoden først:-) Det er jo en billig ingangsbillet så kan man ta ting litt etterhvert:-)pt
    Har samme spørsmål som LL. Har du bestemt deg for å skrinlegge SMX? Hva gjør du i så fall med duken du har?

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SMX har jeg lagt på hylla og gitt til min bror som skulle teste det hos seg da han skal ha et rimelig lite bilde og sitter lengre fra enn meg. Fikk problemer blant annet med hotspotting og ja struktur problemer som gikk utover lysuniformiteten samt opplevd oppløsning. Så faktisk kornete ut iforhold til mitt adeo lerret. Så kompromisset med SMX ble litt for stort iforhold til utbytte man har med plassering av høytalere i samme høyde bak lerretet.

men men, en erfaring rikere og ikke så mye fattigere. SMX er jo ikke akkurat dyrt og kan sikkert fungere tilfredstillende for noen.

pt

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ønsker ikke å kapre den VW-50 tråden fullstendig, jeg jeg fortsetter i stedene i denne tråden. Jeg skrev følgende i VW-50 tråden;

Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Hmm.. Du er helt sikker på at du har regnet riktig? Dvs. at du har tatt med bredden på bildet *før* du bruker linsen(.. Hvis du isåfall har et tall på 1.5, så er det ikke en horisontal stretch linse du bør ha, du bør heller satse på vertical squeeze. De er ikke plaget av samme problemet med at de må stå på lang avstand.
    Joda, 1,5 er ganske korrekt. I dag har jeg en kasteavstand på 270 cm og en bredde på 181 cm (dette er et 1,85:1 lerret, eller nesten 16:9 om du vil). Med dette som utgangspunkt kan jeg få en bredde på ca. 240 cm. Kalkulatoren på Prismasonic sine nettsider gir da: 270 / 180 = 1,5 - noe som er i grenseland for hva som er mulig. Det var blant annet derfor jeg tenkte på et buet lerret for å motvirke noen av de negative effektene. Ut fra det du skriver tklev, så høres dette nesten umulig ut? Linsen er rett og slett ikke er stor nok til å håndtere vinkelen på lyset fra projektoren?

ISCO III er vel den linsen som håndterer kortest kasteavstand, men den kommer ikke på tale grunnet prisen...

Jeg kunne selvfølgelig brukt en en vertical squeeze linse, men det føler jeg ikke er verd prisen. Linsene er nesten like dyre og en ender opp med de samme ulempene i forhold til trekk av bildet med HTPC eller VP. Da føler jeg det er like greit å maskere 16:9 bildet til 2,35:1 i steden. Hensikten min er i hvert fall at 2,35:1 skal se større og bedre ut enn alt annet.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes! da er endelig 235 oppsett mulig! kom over denne linken om å lage linse selv og det innebærer ikke å lage prismene selv heldigvis! og så koster det ikke mye heller!

Denne skal jeg lage!

DIY Anamorphic Lens

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Yes! da er endelig 235 oppsett mulig! kom over denne linken om å lage linse selv og det innebærer ikke å lage prismene selv heldigvis! og så koster det ikke mye heller!

Denne skal jeg lage!

DIY Anamorphic Lens
    Hold oss oppdatert om dette prosjektet. Ønsker deg all lykke, men skjønner ikke helt hvordan linsemakerne kan ta så høye priser hvis det hadde vært lett å gjøre selv.
    Men håper virkelig at du kan motbevise dette da skal jeg gladelig spise ordene mine.....

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Joda, 1,5 er ganske korrekt. I dag har jeg en kasteavstand på 270 cm og en bredde på 181 cm (dette er et 1,85:1 lerret, eller nesten 16:9 om du vil). Med dette som utgangspunkt kan jeg få en bredde på ca. 240 cm. Kalkulatoren på Prismasonic sine nettsider gir da: 270 / 180 = 1,5 - noe som er i grenseland for hva som er mulig. Det var blant annet derfor jeg tenkte på et buet lerret for å motvirke noen av de negative effektene. Ut fra det du skriver tklev, så høres dette nesten umulig ut? Linsen er rett og slett ikke er stor nok til å håndtere vinkelen på lyset fra projektoren?
    Vel.. Jeg har ikke brukt all verdens tid for å sjekke prosjektet skikkelig ut, det er mulig jeg kan finne en måte å få montert Prismasonic linsen nærmere Pearl linsen.. Da skal det ikke bli noe problem.. Er litt utålmodig, så når jeg ikke fikk det 100% til ved første forsøk så ble det bare til at jeg la det ifra meg.. Men skal uansett jobbe litt med en skikkelig maskeringsløsning nå til helga, så da får vi se om jeg kanskje starter opp igjen med linse-prosjektet.

Men, tilbake til ditt oppsett.. Du har utrolig kort kasteavstand, hva slags sitteavstand har du mulighet til å ha da? Noe mer enn 1:1 i sitteavstand er uansett ikke å anbefale, ligger selv på ca. 1.2-1.4. Jeg skjønner veldig godt at du ønsker større bilde, så du burde absolutt vurdere en slik linse, problemet kan være at du ikke får montert boksen nære nok Sony linsen.. Muligens må boksen modifiseres litt.. Skal sjekke det ut litt mer nøye i morgen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denne skal jeg lage!

DIY Anamorphic Lens
    Endelig en side som omtaler DIY linser på en fin og oversiktlig måte. Takk for lenken. Det er samme konsept som brukes i Prismasonic og Panamorph, men ikke samme prinsipp som i Schneider eller ISCO. Prismeteknikken er den rimeligste å få til, men den er likevel ganske vanskelig å få gjort skikkelig. Jeg ser for meg at svært nøyaktig plassering av prismene vil være avgjørende, men det lar seg helt sikkert gjøre. Vær obs på at dersom plasseringen ikke er nøyaktig så vil linsen kunne gi svært negative resulater på bildet, for eksempel i form av fargeforskyvning.

Så er spørsmålet, hvor får en tak i slike glassprismer i Norge? Gjerne noen med litt god størrelse. Kanskje det til og med er mulig å lage en linse som er såpass stor at den kan brukes på selv de største projektorer.

Det blir spennende hvis du går i gang med et slikt prosjekt. Hold oss oppdatert. Du trenger fremdeles HTPC, scaler eller projektor med v-strech, men det vet du vel regner jeg med...

Vel.. Jeg har ikke brukt all verdens tid for å sjekke prosjektet skikkelig ut, det er mulig jeg kan finne en måte å få montert Prismasonic linsen nærmere Pearl linsen.. Da skal det ikke bli noe problem.. Er litt utålmodig, så når jeg ikke fikk det 100% til ved første forsøk så ble det bare til at jeg la det ifra meg.. Men skal uansett jobbe litt med en skikkelig maskeringsløsning nå til helga, så da får vi se om jeg kanskje starter opp igjen med linse-prosjektet.
    Etter hva jeg har lest så skal den anamorphe linsen plasseres så nært projektorlinsen som mulig. Her kan små forkjeller gi store utslag. Personlig så tenker jeg også å kjøpe takfestet som Prismasonic lager. Da burde forholdene ligge til rett for nøyaktig og god plassering av linsen.

Men, tilbake til ditt oppsett.. Du har utrolig kort kasteavstand, hva slags sitteavstand har du mulighet til å ha da? Noe mer enn 1:1 i sitteavstand er uansett ikke å anbefale, ligger selv på ca. 1.2-1.4. Jeg skjønner veldig godt at du ønsker større bilde, så du burde absolutt vurdere en slik linse, problemet kan være at du ikke får montert boksen nære nok Sony linsen.. Muligens må boksen modifiseres litt.. Skal sjekke det ut litt mer nøye i morgen.
    Avstand fra vegg til vegg er 310 cm. Sitteplasser er ved bakveggen, så det betyr en sittavstand på omtrent 280cm.

Jeg kan anbefale del 3 av WideScreenReview sin artikkelserie om scope (del 1 og 2 er også bra). Den står i det nummeret som er ute nå. Artikkelforfatteren arbeider med scope for Runco og Vidikron og argumenterer for at en ved scope, HD og 720/1080 projektorer heller bør bruke bildehøyden som et mål for avstanden. Han mener at man kan sitte så nært som 2 x høyden av lerret ved bruk av 1080 projektorer, men han anbefaler 2,5 x høyden på lerret. Ved 720 projektorer anbefaler han 3 x høyden, eller mer. Høyden på mitt lerret vil bli rett over en meter, så i et slikt oppsett så er altså min sitteavstand på 280 cm. å anbefale. Dette gir et mer konvensjonellt avstandsforhold på omtrent 1,15 - så jeg vurderer å lage lerret litt mindre. Det vil jeg uansett ikke finne ut av før eventuelt har scaler og linse, slik at jeg kan merke opp på veggen hva som er ideelt.

Ulempen mer rommet er som nevnt tidligere kasteavstanden. Denne kunne med fordel vært lenger, da kortere avstand gir flere problemer med geometrien i bildet. Likevel, jeg har veldig lyst til å prøve. Så akkurat Poseiden (2,40:1) på mitt vanlige vis (16:9 lerrerbox) og kan tenkte meg at dette ser mye bedre ut med 33% mer bilde i høyden og 60 cm ekstra bredde! Ekstra lysstyrke er også en bonus. Det blir rett og slett ikke helt kino med et mindre bilde og svarte kanter oppe og nede...

tklev;
    Det hadde vært veldig fint om du hadde hatt mulighet for å eksperimentere litt mer med Prismasonic linsen din. Er den for liten så er det ikke så mye å gjøre med det dessverre, men for min del er det bedre å finne ut av dette før jeg eventuelt kjøper en... Jeg vil nok uansett vente til den nye H1500 linsen er klar. Denne skal være bedre i bypass-modus enn H1200/H1400. Ellers er de veldig like.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denne skal jeg lage!

DIY Anamorphic Lens
    Etter å ha lest gjennom store deler av denne artikkelen sitter jeg igjen med et inntrykk av at dette ikke skal være umulig å få til. Spørsmålet blir da hvor vidt en slik linse holder god nok kvalitet i forhold til en 1080p projektor. Det burde være mulig å lage en slik 2 prisme linse for omtrent 1-1,5K. 4 prismer blir litt dyrere.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har lest så skal den anamorphe linsen plasseres så nært projektorlinsen som mulig. Her kan små forkjeller gi store utslag. Personlig så tenker jeg også å kjøpe takfestet som Prismasonic lager. Da burde forholdene ligge til rett for nøyaktig og god plassering av linsen.
    Joda, jeg har kjøpt det takfestet jeg også, men jeg likte ikke måten Model Two skulle festes til det.. Det ble rett og slett for mye dill å få tilpasset alle listene som måtte monteres.. Er også litt skeptisk til om det er solid nok for Pearl.. :-/

Jeg har selvsagt forsøkt å plassere linsen så nære Pearlen som det gikk.. Men skal som sagt undersøke litt nøyere, begynner å bli noen uker siden jeg utførte forsøket..

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er spørsmålet, hvor får en tak i slike glassprismer i Norge? Gjerne noen med litt god størrelse. Kanskje det til og med er mulig å lage en linse som er såpass stor at den kan brukes på selv de største projektorer.
    Jeg har ambisjoner om å få laget meg en slik DIY-linse etterhvert. Har skaffet prismer, sjekket litt rundt her i Norge uten å finne noe, så jeg bestilte fra Australia. Akkurat samme prismer som er beskrevet i tråden det er linket til i andre innlegg her.

Kom på ca 2000.- inkl frakt og moms for to stykker.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte du med det amerikanske firmaet og? de tar jo 72$ for 2 så kan ikke skjønne at det skulle bli på langt nær så dyrt!

Største bakdelen med dette diy oppsettet er jo mangel på coating så man vil få en svak refleksjon ifølge artikkelen. men tror det er en veldig god inngangs billett. Dog ikke regn med at jeg har det ferdig på en stund, så ikke hold pusten.

Og min 4805 fikser bildet lett selv :-D

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte du med det amerikanske firmaet og? de tar jo 72$ for 2 så kan ikke skjønne at det skulle bli på langt nær så dyrt!
    Så vidt jeg forstod av tråden så var det amerikanske firmaet som var nevnt en grossist som (i utgangspunktet) ikke solgte til privatpersoner, så jeg sjekket ikke det så nøye.

Pris for prismene var tilsammen AU$176, ca 850 NOK. Frakt og moms stod mao for største andel av prisen... Fikk levert med TNT, så dersom man har godt tid og kan bruke vanlig post kan det sikkert bli litt rimeligere.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som vurderer DIY linse bør ta en titt på de oppdaterte sidene til Prismasonic (oppdatert i dag). De kommer med en H-300 modell som er basert på to linser uten anti-refleks coating. Tipper denne blir såpass rimelig at de fleste kan ha råd til den... Priser er ikke oppdatert enda, men i følge siden skal de være tilgjengelig fra og med februar.

Se her;
    PRISMASONIC - Anamorphic lenses for home theater projectors

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg har kjøpt det takfestet jeg også, men jeg likte ikke måten Model Two skulle festes til det.. Det ble rett og slett for mye dill å få tilpasset alle listene som måtte monteres.. Er også litt skeptisk til om det er solid nok for Pearl.. :-/
    Skulle holde 15 kg i følge nettsidene til Prismasonic. Pearl veier 11 og linsen veier ca. 3 kg. Det burde vært innenfor grensen...

Jeg har selvsagt forsøkt å plassere linsen så nære Pearlen som det gikk.. Men skal som sagt undersøke litt nøyere, begynner å bli noen uker siden jeg utførte forsøket..
    Jeg får vente og se hva du finner ut.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke så dyrt for Prismasonic linsene, lønner seg å henge litt på avs også ettersom det er tilbud rett som det er, ingen som har noen flere ideèr for lerret? sitter enda i tenkeboksen, men må få ut fingeren snart før linsen min støver ned ^^
    Hva er beste løsningen så langt?

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •