2,35:1 DIY brainstorming - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 123
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da var det det jeg trodde, tønneform blir litt feil ord ettersom det da ville vært motsatt!

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig jeg er litt for bastant i min uttalelse om buet lerret og effekten det har på pincushion.
    Men det er helt sikkert at pincushion blir ikke borte om man buer lerretet en vei. Det skal også ha riktig bue i forhold til kaste avstand. PJ'ns optikk osv. Skal man ha mest effekt må man bue det i alle fire hjørnene.
    Og da må man ha TOURUS lerret, det som finesmeckerne mener gir minst pincushion og best uniformitet og Tourus er bygget som wikipeda illustrasjonen.

Det er ganske vanskelig å bue et lerret riktig for å få noe særlig effekt i det hele tatt og unngå nye problemer. Jeg tviler også på om man kjøper buet lerret i dyre dommer så er det verdt innvesteringen.
    Siden dette er brainstorming tråd så regner jeg med at de fleste ønsker DIY til en billig penge eller så hadde de vel bare kjøpt et buet lerret.
    Siden jeg har flatt lerret så har jeg ingen direkte erfaring med buet, men jeg har sett av tråder på AVS at flere av de mest ivrige DIY buet lerret byggerne som f.eks. cavx gikk tilbake til flatt lerret fordi det var så mye "bæll" og ga ikke nok effekt i forhold til strevet.

Jeg foreslår at hvis man vil bygge buet lerret så kjøp noen meter hvitt tøy. Fest endene til 2 stokker som kan flyttes ut på gulvet og begynn å stifte tøyet i midten til du får en tilnærmelsesvis bue og se om det er verdt å bygge ordentlig. Slik får man litt "live" erfaring og ikke bare tanker og teorier i huet.
    Siden du aldri klarer å unngå picushion fullstendig med buet lerret, så er det verdt det?

Pincushion har fått alt for stor oppmerksomhet når det gjelder å bygge for 2:35 Constant Hight. Har man linse og bra maskering er egentlig Pincushion ikke et tema.

Når det gjelder størrelse på maskering så er det valgfritt. Jeg er tilhenger av så mye sort rundt lerretet som mulig.
    Når jeg mente minimum 10 så var det like mye for å inspirere DIY til ikke å bygge for lite. Du kan alltid maskere inn bildet å gjøre det mindre men det er noe dritt å legge mye arbeid i et lerret og siden ergre seg over at bilde egentlig kunne vært større.

Jeg bruker en ISCO II som jeg kjøpte for et år siden og jeg ser av prisene postet at jaggu har ISCO lagt på 500 euro i prisen. Skulle tro de ønsket å ha lavere pris for å konkurere med Prismasonic og Panamorph. Men Schneider har vel lagt seg enda høyere. Siste jeg hørte var en som kjøpte en Prismasonic H-700 gjennom AVS powerbuy som kom på ca.8k inn til Norge.

Det er vanskelig å få alt til å stemme mellom PJ, linse og lerret, så kjøp linse først og bygg lerret ettepå. Da unngår man mange ergelser.
    Det er også en fordel å ha PJ hyllemontert. Det går med noen timer til justering av PJ, linse og lerret i forhold til hverandre for å få det maks kalibrert. Jeg kan bare forestille meg hvor slitsomt det er å gjøre dette med armene over hodet med PJ og linse hengende i et ustabilt PJ oppheng.
    Her er det snakk om veldig små justeringer som gir stor ++++ effekt.

For dem som synes byggeprosessen er halve morroa, så er sikkert det å bygge et buet lerret en spennende utfordring.
    For dem som er mest opptatt av å se scope film så er det lite å vinne på å henge seg opp i småting som det er liten sjangs du helt kan unngå eller noen gang vil bry deg om.
    Hvis den siste uttalelsen tyder på at jeg er slepphendt i å oppnå "picture perfection" så tro meg, det er en feilvurdering.
    Men ett sted må man gi seg i å prøve å oppnå en perfeksjonisme som er uoppnåelig, før man drukner i frustrasjon. Det er meningen å kunne glede seg over et vakkert og imponernende bilde først å fremst.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok det er et klokt råd du kommer med her ARTY, nemlig det å prøve seg fram før en eventuelt velger å lage et buet lerret. Jeg kommer ikke til å gå i gang med noe projekt før jeg har linse og eventuell scaler i hus og får eksperimentert litt.

Nå skal det sies at det nok ikke er så veldig vanskelig å lage et buet lerret av huntonitt. Det er ikke mye ekstra-arbeid. Jeg tror nok kanskje jeg kommer til forsøke etterhvert. Det er nok mye verre å lage dersom man lager det av metall eller trelister. Tourus er nok enda vanskeligere vil jeg tro og umulig med huntonitt. Mener jeg har sette noen DIY tråder om dette på AVS?

Får se hva som skjer etterhvert... Prismasonic sier at de kommer med en ny power-buy når den nye endringen på H1400 er klar. Vet ikke helt hva den skulle innebære.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei alle 2.35:1 fans

Dette er vel riktig tråd å poste i

Jeg fikk endelig bua lerretet mitt idag. Må si jeg fikk lettere sjokk over hvilken vanvittig innlevelse dette gir i filmen. Man blir på en måte i ett med filmen.

nå har jeg ikke buet lerretet mitt bare for å prøve, men for å kompansere litt for den bittelille kurven i bildet den anamorphiske linsa lager. Bildet fyller seg perfekt ut i sidene som følge av kurven i lerretet. Bieffekten av dette er at man får en vanvittig 3d følelse/innlevelse. Resultatet er enormt!.

Dette må bare oppleves. alldri mer flatt lerret på denne karen

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    Jeg fikk endelig bua lerretet mitt idag. Må si jeg fikk lettere sjokk over hvilken vanvittig innlevelse dette gir i filmen. Man blir på en måte i ett med filmen.

nå har jeg ikke buet lerretet mitt bare for å prøve, men for å kompansere litt for den bittelille kurven i bildet den anamorphiske linsa lager. Bildet fyller seg perfekt ut i sidene som følge av kurven i lerretet. Bieffekten av dette er at man får en vanvittig 3d følelse/innlevelse. Resultatet er enormt!.

Dette må bare oppleves. alldri mer flatt lerret på denne karen
    Konge å høre dette da! Si meg, er dette noe du har kjøpt eller noe du har laget selv? Kanskje du kan si noen ord om hvilken projektor du bruker og ikke minst hvilken linse. Hva med størrelse og kasteavstand? Hvor mye buer lerretet?

Ble litt mange spørsmål dette, men nå er det dessverre slik at det ikke er så mange av oss 2,35:1 folk her på forumet (jeg blir forhåpentligvis snart en av dere).

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skulle gjerne og hatt 235 men prisen på en ok linse gjør det jo umulig for meg(må nok bli DIY) og må bytte ut proj først...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Konge å høre dette da! Si meg, er dette noe du har kjøpt eller noe du har laget selv? Kanskje du kan si noen ord om hvilken projektor du bruker og ikke minst hvilken linse. Hva med størrelse og kasteavstand? Hvor mye buer lerretet?

Ble litt mange spørsmål dette, men nå er det dessverre slik at det ikke er så mange av oss 2,35:1 folk her på forumet (jeg blir forhåpentligvis snart en av dere).
    hei

jeg bruker sony pearl og schneider anamorfisk linse. lerretet har jeg valset på et lokalt mekanisk verksted.

projektor er montert i taket(35cm fra tak til center av linse) rundt 4,8 meter fra linse til lerret som er 3 meter bredt. takhøyden er 240cm og lerret begynner 60cm fra bakken.

mvh
    Tor

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

jeg bruker sony pearl og schneider anamorfisk linse. lerretet har jeg valset på et lokalt mekanisk verksted.

projektor er montert i taket(35cm fra tak til center av linse) rundt 4,8 meter fra linse til lerret som er 3 meter bredt. takhøyden er 240cm og lerret begynner 60cm fra bakken.

mvh
    Tor
    Hvor mye buer lerret ut fra sentrum til kant, har du eventuelt et bilde?
    Kinoen din høres kjempespennende ut!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lerretet har jeg valset på et lokalt mekanisk verksted.
    fortell fortell...... dette høres kreativt ut :-D

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må foresten bare nevne at Projektiondesign kommer med en anamorf linse til Three i løpet av året (men det blir for de med stooore lommebøker):?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da blir det to aktører da, PD og optoma...

Edit: de burde lansert det til m20 også!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    da blir det to aktører da, PD og optoma...

Edit: de burde lansert det til m20 også!
    Dette er veldig på siden av topic. Men siden jeg får M20 om en uke eller to kunne jeg ikke vært mer enig. Problemet er den evige prisen. Men siden M20 har en liten diameter på linsa vil det kunne gå å bruke "kina" linsa. Men spørsmålet er jo om kvaliteten på denne er god nok. Etter hva jeg har lest er den vel omtrent på høyde med Panamorph. Pd er forøvrig ikke fornøyd nok med hverken Schneider eller Isco!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til buet lerret, er det noen som har tanker om hvor mye bue som vil være passelig? Jeg vil tro at dette er litt individuelt for hvert oppsett, men det finnes kanskje noen felles kjøreregler for hvordan dette skal beregnes?

Noen tanker om det?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvor mye den kina-linsen koster? Er det noen som har snakket med fyren som fikser dette, eller er det mulig at en optiker eller lignende kan mekke noe tilsvarende her i Norge?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av consilium
    Noen som vet hvor mye den kina-linsen koster? Er det noen som har snakket med fyren som fikser dette, eller er det mulig at en optiker eller lignende kan mekke noe tilsvarende her i Norge?
    Det ligger en annonse for kina linsen på Videogon: Videogon ForSale: Inexpensive anamorphic lens Han skal ha $250 for den. Jeg tror ikke produsenten lager disse lenger. De ble nok vanskelig å selge da tråden hans ble tatt bort fra AVS (grunnet for mye markedsføring, så vidt jeg vet). Det var snakk om at skulle lage en nye linse, men jar hverken sett eller hørt noe mer til det. Jeg kan ikke si noe om kvaliteten på den.

Ellers er vel rimeligste nye løsning fra Prismasonic (ca. kr. 8000 med frakt).

Du kan lage egne prismer også. Det er en del omtalt på AVS. Se forøvrig denne lenken: Make you own Anamorphic Lens Jeg er dog litt skeptisk til selvlagd optikk. Dersom dette ikke er gjort skikklig vil bildekvaliteten lide, spesielt med en 1080 projektor eller en 720p med skarp og fin optikk. Til noe ala PT-AE700 skulle en nok kunne lage en ganske ok linse...?

Edit: Se også denne: Mark's Home Theatre Projects: THE AUSSIEMORPHIC LENS An Australian First

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for linkene LL! Skal sjekke dette ut, ser ikke så vanskelig ut som jeg hadde tenkt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger en annonse for kina linsen på Videogon: Videogon ForSale: Inexpensive anamorphic lens Han skal ha $250 for den. Jeg tror ikke produsenten lager disse lenger. De ble nok vanskelig å selge da tråden hans ble tatt bort fra AVS (grunnet for mye markedsføring, så vidt jeg vet). Det var snakk om at skulle lage en nye linse, men jar hverken sett eller hørt noe mer til det. Jeg kan ikke si noe om kvaliteten på den.
    Spørsmål:
    Noen som kjenner til "videogon"?
    Betale med "money order" høres ikke helt trygt ut, er det det?
    En må vel mekke en del selv for å få denne linsa til å fungere. Samt at den optiske kvaliteten er nok bare passe og linsa er ikke så stor, noe som betyr at det er få pj'er som kan bruke den.
    Men kan jo være en inngangbillett.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av consilium
    Takker for linkene LL! Skal sjekke dette ut, ser ikke så vanskelig ut som jeg hadde tenkt.
    Tror ikke selve konstruksjonen er så fryktelig vanskelig. Det som er problemet er å få satt sammen alt på rett måte. Avstandene mellom prismene og forholdet mellom dem må være korrekt for at linsen skal gjøre jobben. Kom for all del med tilbakemeldinger dersom du velger å gjennomfør et slikt DIY prosjekt. Selve materialene koster ikke stort...

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Spørsmål:
    Noen som kjenner til "videogon"?
    Betale med "money order" høres ikke helt trygt ut, er det det?
    En må vel mekke en del selv for å få denne linsa til å fungere. Samt at den optiske kvaliteten er nok bare passe og linsa er ikke så stor, noe som betyr at det er få pj'er som kan bruke den.
    Men kan jo være en inngangbillett.
    Videogon er, så vidt jeg vet, en amerikansk bruktbørs akkurat som AVtorget, HifiSentralen, etc... Audiogon (samme side, men for audio) er i hvert fall ganske annerkjent. Counterpointer har nok rett når han sier at kinalinsen er en inngangsbillett som kan være grei å eksperimentere med. Det er nok ikke noe man kan vokse på.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    fortell fortell...... dette høres kreativt ut :-D
    Hei Tor vil du ikke dele valsing av lerret for oss ?? Helst med bilde. Har flere mulige tanker i hodet men hadde vært topp å sett hva du mener, hvliken type og hva dette koster.
    Med tanke på at du har Pearl, Crystalio, Shneider er jeg vel redd at lerretet også er dyrt. Men uansett veldig spennende å høre.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Counterpointer har nok rett når han sier at kinalinsen er en inngangsbillett som kan være grei å eksperimentere med. Det er nok ikke noe man kan vokse på.
    Absolutt...vil bare se hvordan dette vil ta seg ut. Må vel mekke en billigløsning for å skalere bildet...får bruke HTPC til dette.

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •