Lerret - materialer og bygging

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lerret - materialer og bygging

Håper det er greit jeg starter en felles tråd om bygging siden jeg ikke fant noen emnetitler som passet. Kan godt være jeg har lett dårlig så dere administratorer får kommentere hvis nødvendig.

Jeg har bestilt et DoItYourself Dreamscreen grey som skal ha bredde på 160cm og høyde på 90cm. Rammen skal være 5-10 cm tykk og jeg lurer på hvilke materialer jeg bør kjøpe inn, særlig til å støtte opp duken. En eller annen lett plate? Rammen skal jeg nok fikse noen brukbare lister til.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lagde meg rammelerret for et par år siden, omtrent i samme størrelse, muligens litt større.

Brukte lister som var ca 3-4 cm brede, og en cm tykke. Skråsagde hjørnene, limte, og brukte vinkeljern for å stive av ytterligere. Festet i tillegg to lister på tvers for å stive av.

La så rammen i press i et par dager slik at den skulle tørke skikkelig og ikke vri seg.

Brukte ikke noe for å støtte opp duken, sydde bare borrelås på den, limte borrelås på rammen og strammet godt til. Etterstrammet etter noen dager, og duken har holdt seg stram og fin.

Tenkte som deg på å bruke en plate eller noe bak duken, men kom til at det ville bli for tungt og antagelig ikke ville hjelpe.

Se ellers vedlagte bilder for detaljer.

Håper dette er til nytte

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarnesomme
    Håper det er greit jeg starter en felles tråd om bygging siden jeg ikke fant noen emnetitler som passet. Kan godt være jeg har lett dårlig så dere administratorer får kommentere hvis nødvendig.

Jeg har bestilt et DoItYourself Dreamscreen grey som skal ha bredde på 160cm og høyde på 90cm. Rammen skal være 5-10 cm tykk og jeg lurer på hvilke materialer jeg bør kjøpe inn, særlig til å støtte opp duken. En eller annen lett plate? Rammen skal jeg nok fikse noen brukbare lister til.
    Jeg har akkurat laget meg rammelerret med samme duk.
    Materiell:
    19*98 til ramme, sammensatt med 8 stk vinkler.
    19*98 til maskering, trukket med sort filt fra Ikea.
    35m Flaggstangsnøre til oppstramming.
    Vær ekstra obs på at du bruker riktige mål på rett plass. Holdt på å brenne meg der.
    Ligger et par bilder på minhjemmekino.
    Om du har spørsmål, er det bare å sende pm.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takker for svar

Kul kino og takk til begge for svar. Man må vel lage huller i duken selv for å bruke flaggstangsnøret? Hvordan bygget du den ytterste rammen siden duken er trukket helt over? Er det lister som ligger vinklet rundt kanten og bakover?

Blir tur til Ikea.

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hullene var der fra før. Men måtte ha en stift mellom hvert hull for å få strammet skikkelig. Var noen små rynker der. Mulig disse ville forsvunnet med tiden, men det tok jeg ikke sjangsen på. Måtte også ha litt stifter for å få strammet opp hjørnene. Den ytterste ramma (maskeringen), er bygget identisk med hovedramma.
    Det er ikke lister som ligger rundt. Det vil altså si at om du går på siden av lerretet mitt, ser du litt av duken. Det du kan gjøre, om det er viktig for deg at du ikke kan se den fra siden, er å bare feste filten på ene siden. Deretter, når du har montert maskeringsramma, på hovedramma, drar du filten rundt begge, og stifter fast på balsiden. Håper du skjønner. Hvis ikke, kan jeg gjørre et latterlig forsøk på å tegne det i paint

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil ikke tre vri seg med tiden? utvider/vrir seg om sommeren etc..? så det vil dukke opp rynker eller i værstefall ødelegge duken? Jeg er i tenkemodus om dagen da jeg trenger 2:35:1 lerret, men jeg har tenkt på om aluminiums profiler er veien å gå?..hva tror dere? kanskje litt mye stress, og mer kostbart..

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vurderer også DIY 2.35:1 lerrett.
    har skjønt at alu ramme er det beste valget, men jeg er litt usikker på den beste festemåten. velcro er jo kjapt og greit, men kan vel etterhvert bli litt slappt. Knappesystem garanterer jo godt spenn hvis knappene sitter tett, men man må jo vere veldig nøyaktig for å ikke få folder. Det beste er kanskje en slags ramme i ramme system?

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor er det bra å bestille custom alu ramme da? jeg tenkte å kopiere adeo's måte å feste duken på.. eller finnes det lurere metoder?

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hei.. Jeg er også i denne prossessen med å lage meg ett rammelerret selv da jeg må henge det opp på vegg ved bruk pga veggmontert plasma.. Var lenge inne på tanken på å få laget ei aluramme, og var innom ei slik arbeidsmarkedsbedrift for de skulle visstnok være rimeligst. Men tilogmed der så lukta det opp mot 2000.- for ett slikt skjelett.. Gikk så innom en rammeforretning, og hadde med egen duk. Der mente hun som skulle lage rammen og strekke den, at dette ikke skulle overstige 600-700.-

Når jeg var innom for å sjekke fremdriften, så hadde hun bestilt inn dyrere treverk, og ventet på dette for hun mente at det vi var blitt enige om, det ble for tynt. Plutselig var vi der også oppe i overkant av 2000.- Jeg bare tok med duken og gikk derifra for det var jo plutselig en helt annen deal da.

Så nå lurer jeg på om jeg bare mekker meg ei selv etter de bildene som en av dere har lagt ut, og holder prisen nede. Har jo både lerret og velour innkjøpt for lenge siden, og projektoren har hengt montert i over en mnd. Så frustrasjonen begynner å bli stor når jeg bare kan få se film på 42 tommer kontra ca 95-100.... :-)

Spørsmålet er om ei slik ramme i treverk som skal henges opp foran plasmaen vil bli stiv nok til ikke å "vrenge" seg litt? Ikke er jeg verdens mest nevenyttige heller, og rammen bør jo være så lett som mulig samtidig sterk nok til å ikke "vrenge" seg helt...... hmmmmm

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Etaten
    Spørsmålet er om ei slik ramme i treverk som skal henges opp foran plasmaen vil bli stiv nok til ikke å "vrenge" seg litt? Ikke er jeg verdens mest nevenyttige heller, og rammen bør jo være så lett som mulig samtidig sterk nok til å ikke "vrenge" seg helt...... hmmmmm
    Hei!

Gjør som jeg beskrev i post#2 i denne tråden, og se på bildene. Ramma ble stiv nok i massevis.

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ble det ja? Noe ide om hvor tung dette lerret ble da? Hvilken dimensjon brukte du på treverket igjen forresten?

Mvh

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Etaten
    Den ble det ja? Noe ide om hvor tung dette lerret ble da? Hvilken dimensjon brukte du på treverket igjen forresten?
    Har aldri veid ramma, vil tippe en ca 3 kg. Når jeg hang den opp brukte jeg festeskruene til en IKEA rullegardin jeg brukte som lerret midlertidig. Dvs en liten skrue på hver side.

For hovedramma brukte jeg 45x20 mm lister, for avstiverene 45x15mm.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •