Hvordan skal lerretet henge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan skal lerretet henge?

Jeg trur jeg kommer til å kjøpe et greyline 1,80 4:3 lerret fra pcshop, evt gjennom powerbuy'en. Det jeg nå kom til å tenke på var følgende: Om jeg fester dette i taket og trekker det ned(noe sånt som 1,35 ned fra mitt standard 2,40 tak), blir ikke dette da litt høyt oppe å sitte å se på? Selv om jeg da sitter 4 meter unna må jeg jo (nesten) legge hodet bakover for å se. Eller er dette noe som ikke er et problem når lerretet først er oppe?

Er løsningen da å velge et 1:1 lerret, trekke det helt ned for så vise film på nederste del? Dette virker i mitt hode som en mindre pen løsning. Huff dette var vanskelig.

OG jeg har ikke mulighet for å feste lerretet direkte på veggen. Det må henge fra taket.

Et annet spørsmål mens jeg er i farta: Hvordan får man lerretet stramt? Må man feste kroken nederst i noe eller er disse lerretene såpass avstivet at de står ordentlig av seg selv?

Øyvind - masse spørsmål, få svar

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

Ja, et 1:1 lerrett gir deg muligheten til aa trekke lenger ned, som helt klart kan vaere en fordel. Jeg trekker personlig mitt GreyLine 1:1 lerret nesten helt ned, men dette i hovedsak fordi offsetten paa NEC HT-1000 er saapass stor at jeg maa trekke det langt ned for aa unnga bruk av keystone korreksjon. Synes imidlertid det er greit ogsaa med bildet noe hoyere, du har jo stor visningsvinkel paa GreyLine og andre typer matte lerret uansett, saa det har ingen betydning saann sett. Imidlertid er det jo dumt aa faa kink i nakken, men det skal nok ikke vaere noe problem med ditt oppsett (4 meter unna, og standard 2.4 hoyde).

GreyLine kan festes i taket eller veggen.

Du trenger inget feste til lerretet, men du kan faa det noe rettere med feste... Jeg har aldri festet noen av mine lerret, men har sett andre gjort det, da med noe rettere resultat. GreyLine er imidlertid en meget fin og plan duk, selv uten at en fester det.

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svarte rammen

Men hva med den svarte rammen som skal være rundt lerretet? Vil det ikke bli mye flottere med et 4:3 lerret og et bilde som akkurat fyller denne rammen?

Øyvind

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke den svarte ramma er i veien.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den svarte rammen er med på å øke kontrasten på bildet,
    jeg har sett flere plasser at de anbefaler at bildet fra prosjektoren går noen mm ut på den svarte rammen. Jeg er ikke sikker på om du ser forskjellen, men prøv.....

.....T........

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mitt 16:9 lerret festet helt opp under taket, 4 meter avstand til sofa. Lerretet kunne med fordel vært noen centimeter lavere. Men ingen kink i nakken sålangt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •