akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 28/09/2002 : 06:11:13
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg prøver å få til en fornuftig masking av mitt lerret!!

P.g.a skråtak får jeg ikke hengt prosjektoren i normal takhøyde.
Jeg må vinkle prosjektoren litt for å få bilde i riktig høyde på motstående vegg. Bilde blir da litt brerdere i topp i forhold til bunn. Har ingen keystone korreksjon på min Davis Cinema One MKII.

Første problem var å finne et stoff som ikke reflekter lys. De fleste stoffene som jeg testet klarte prosjektoren å prosjektere et bilde på. Til slutt fant jeg ut at det er knall svart fløyel som gir det beste resultatet. (Har testet 30 forskjellige stoff). Forsatt kan jeg se antydning til bilde på maskingen. Jeg ble sånn 80% fornøyd.

Det andre problemet som jeg sliter med er de forskjellige Bildeformatene. Jeg har nå laget en horisontal maskering til et 1:85 bilde + 15-20 cm ekstra i bunn (se problem tre). P.g.a at prosjektoren ikke er en native 16:9 så klarer jeg ikke å prosjektere et 4:3 bilde innenfor en 16:9 maskering. Slik som jeg har maskert nå kan jeg ikke kjøre 4:3 filmer.

Det tredje problemet er når jeg skal lage den horisontale maskeringen i bunnen på bilde. Da må jeg ta hensyn til teksting av filmene. Siden prosjektoren forsatt ikke er en 16:9 prosjektor så legger den øverste tekstlinja på bilde og den andre tekstlinja under bilde i 1:85, mens i 2:35 legger den begge linjene under bilde. Jeg har måttet legge den underste maskering ca 15-20 cm under 1:85 bilde får å få med den siste tekstlinje.

Det fjerde problemet oppsto med DVDO Iscan Pro linjedobler. Normalt ser jeg mest PAL filmer, men i det jeg setter inn en NTSC film flyttes hele bilde ca 20 cm lavere på lerrertet. Dette skjer kun ved DVDO innkoblet. Problemet løste jeg med å sette min HK DVD-25 til å kovertere bilde til PAL.

Det femte problemet er at prosjektoren sender ut mye "strø-lys". Det meste forsvinner i maskingen som jeg har laget, men for å bli helt kvitt problemt måtte jeg også lage en maskring på glasset i døren
forann prosjektor.(prosjektoren er montert i et annet rom)Gjør oppmerksom på at glasset i dør er et spesial glass som er laget med tanke på minimal brytning.

Her trenger jeg kreative innspill.

MVH
Roger

Endret av - akse on 09/28/2002 06:12:50

tahustvedt
Fersking

Norway
27 Innlegg Sendt - 28/09/2002 : 12:37:39
--------------------------------------------------------------------------------
Du kan lage en anamorfisk linse som strekker bildet i bredden. Da kan du montere prosjektoren nærmere lerretet og høyere slik at du får bedre vinkel til lerretet.

Det er ikke så vanskelig som det høres ut som, sjekk hjemmekinodelen av hjemmesiden min. De linsene jeg lagde er for vertikal kompresjon og for å få horisontal ekspansjon må du bare vru linsen 90° og lage linsen slik at lyset lyser andre veien gjennom den.

Tor Arne

Øyepære!

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 28/09/2002 : 20:04:57
tahustvedt
Takk for svaret, men jeg tror du missforstår meg litt. Skal prøve å oppklare.

Jeg har laget et "kunstig" rom til prosjektoren min for å ta livet av all viftestøy. Hvis jeg flytter prosjektoren ut i rommet slik at jeg kan henge den høyere så mister jeg den fordelen som jeg har lagt ned mange arbeidstimer i å utforme.
Jeg kan leve med at jeg må maskere med svart fløyel vertikalt på lerretet for å kompensere for manglende keystone korreksjon på prosjektor.

Du kan se oppsettet mitt på:
http://www.minhembio.com/show.asp?user=akse

Det som plager meg mest er hvordan kjøre 4:3 bilde på en 16:9 lerret.
Hvis jeg kjører signalet utenom linjedobleren kan jeg sette prosjektoren til såkalt uekte 16:9 modus og vips så strekker den et 4:3 bilde ut på "16:9" lerretet mitt, men problemet mitt er at jeg liker ikke at "pene" skuespillere ser ut som de har kolidert med en vegg og blir prosjektert som små fete "vesen". Jeg antar at det er det samme som jeg oppnår med en anamorfisk linse som strekker bildet i bredden??

Det jeg ønsker er å forminske mitt 4:3 bilde slik at det passer inn på et 16:9 lerret. Jeg vet at jeg da vil få "brede" vertikale felt på hver side av bilde, men det er tross alt bedre en et "bilde med feil".

MVH
Roger

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 03/10/2002 : 22:51:59
Hei Akse,

Den eneste måten du kan justere for keystone er via de fire føttene under projektoren din. Jeg gjør dette selv da det ikke eksisterer noen elektronisk keystonejustering på Davis Cinemaone. Det er litt herk men hvis du setter deg ned og tar tiden til hjelp så vil du nok få ordnet opp i keystoneproblematikken din ved hjelp av disse fire justerbare knottene til bein.

Når det gjelder maskering så er jeg litt heldigere enn deg da jeg bruker en HTPC og slipper problematikken med plassering av selve bildet på lerretet. Dette kan jeg bestemme helt selv via HTPC'n. Jeg har laget to maskeringspanel som jeg fester på mitt 4:3 lerret ved hjelp av borrelås.

Jepp borrelås er tingen. Da kan du flytte maskeringspanelene dine avhengig av 'aspect ratio' på filmen. Det er jo tross alt 2.35:1, 1.85:1, 1.78:1, 1.66:1 og 1.33:1 en må forholde seg til. Fest en borrelåsteip på hver kant av lerretet så kan du bare flytte panelene dine som du føler for. Funker helt fint. Bruk den myke delen av teipen hvis du har et lerret som er i kassett. Lurer du på noe så er det bare å spørre. Jeg handlet teipen på Clas Ohlson..

Lykke til

Roger

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 04/10/2002 : 07:55:13
Hei Roger!

Det med å justere føttene på prosjektoren er ingen god løsning for meg.
Justerer jeg på føttene treffer ikke bilde fornuftig på lerretet.
Jeg har prosjektoren takmontert, men pga. skråtak har jeg montert den på 1,7m over gulv. Må da vinkle prosjektoren litt ned i bakkant,av den grunn får jeg et bilde som er bredere i toppen enn i bunnen. Det er her jeg trenger en digital justering på keystonen, men ok jeg har løst dette problemet med 80% tilfredstillelse med å "beskjære" de vertikale kantene med svart fløyel.

Borrelås på den horisontale maskeringen er en god løsning som jeg ikke har tenkt på. Det negative med en slik løsning er at jeg er "fjernkontrollens mann", så det blir et lite tilbake skritt da jeg har lagt opp til elektrisk styring på alt annet i min hjemmekino.

Takk for hjelpen igjen Roger!

MVH
Roger

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 04/10/2002 : 10:07:44

Sitat:

Borrelås på den horisontale maskeringen er en god løsning som jeg ikke har tenkt på. Det negative med en slik løsning er at jeg er "fjernkontrollens mann", så det blir et lite tilbake skritt da jeg har lagt opp til elektrisk styring på alt annet i min hjemmekino.

Klarer du å mekke elektrisk styring på borrelås så er det bare å ta patent

Et annet alternativ er en slags skinne løsning ev. et system basert på motvektsprinsippet, med lodd for at topp og bunnmaskering skal bevege seg samtidig. Her er litt hjerneføde:

http://www.avsforum.com/avs-vb/attac...postid=1271454

http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...p;pagenumber=1

Lykke til.

Roger

Endret av - roger on 10/04/2002 10:15:04