Pull-down vs rammespent. Hvor store er forskjellene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pull-down vs rammespent. Hvor store er forskjellene?

Har tenkt å kjøpe et lerret. Kommer til å gå for greyline, men vet ikke helt om jeg skal bestille et rammespent lerret eller manuell pull-down. Har plassen til et rammespent lerret, men det er jo ikke noe særlig pent å se på i lengden. Spørsmålet mitt er derfor: hvor store er forskjellene egentlig? Er det veldig mye bølger på dette pull-down lerretet og hvor lett ser man disse egentlig?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det veldig mye bølger på dette pull-down lerretet og hvor lett ser man disse egentlig?
    Jeg har ikke sett Greyline pull-down lerret enda, så det kan jeg ikke kommentere. Men det er nok endel forskjell fra pull-down til rammespent hva bølger i duken angår.

Det er vanligvis lettest å legge merke til ujamnhetene i duken når det er panoreringer i filmen, noe som er veldig irriterende. (I allefall for meg)
    Det er også veldig godt synlig på sportssendinger som f.eks fotball.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du plass og mulighet til å henge opp rammespent lerret er det helt klart det beste valget.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg synes faktisk et rammespent lerret er ganske pent å se på, ser litt mer profft ut da ! Kunne faktisk aldri tenkt meg å hatt et pulldown lerret, blir liksom ikke no forkjell fra standarden på skolen... men det er nå bare min mening :wink:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg er litt mer moderat... Selv hadde jeg selvsagt ønsket et rammelerret, men jeg hadde jo også ønsket (og garantert kjøpt om det ikke var for min bedre halvdel) en 808s CRT på 67 kilo og spikret opp i taket.

Litt bølger (Greyline er etter min mening en av de bedre bølgemessig), synes iallfall undertegnede er helt OK å leve med, såfremt ikke bølgene er som i "gamle" dager, da de påvirket bildekvalitet såpass mye av de var til stor sjenanse. Med dagens lerret, er bølger en mindre problem, selv om det selvsagt er der, og er etter min mening et helt greit kompromiss for å fremdeles ha en til å varme deg i sengen om kvelden...

For øvrig er det mulig med BÅDE pull-down og nesten 100% skrukkefritt - Grandview med Tension, motorisert... Jeg skal selge mitt testlerret på 170 cm, som går til spesialpris (send meg PM for pris). Ulempen er selvsagt at materialet ikke er grånyansert, men en kan dessverre ikke alltid få i både pose og sekk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er et must å ha rammelerett. Tåler ikke noen form for ujavnheter i duken-blir helt gal av det.

Er helt enig i at et lerett i ramme ser mye mer profft ut. Det blir som å ha en enorm plasma på veggen!!

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det vanskelig og strekke en løpemeter slik at det blir uten bølger ?
    Tenkt til og lage lerretet selv...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det vanskelig og strekke en løpemeter slik at det blir uten bølger ?
    Har aldri gjort det selv, men tror ikke det er en heksekunst bare man tar tiden til hjelp. Det er flere her som har gjort det, og som sikkert kan gi deg råd.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne hatt rammespent selv. Men ettersom prosjektoren er i stua er jeg i samme situasjon som Lygren. Synes også personlig at det ser penere ut med ett par bilder på veggen istedenfor ett fastspent lerret. Så kan man bare trekke ned lerretet over bildene når man skal se film. Hadde egentlig tenkt meg ett tab-tensioned lerret, men etter testen til Lygren så tror jeg det blir litt for fremtredende med boksen som skal henge i taket. Så blir nok ett greyline da. Men venter på takfeste til prosjektoren så jeg kan få sjekket ut hvilken størrelse jeg kan ha.

Spørsmål: Synes dere det er verdt nesten dobbel pris for motor (blir jo litt subjektivt, men vil gjerne høre hva dere mener)? Har mest lyst på motor men vet ikke om det er verdt det.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal man ha motor, bør man liksom gjennomføre det syntes jeg. Det nytter liksom ikke med et motorisert lerret hvor lerret kassen er synlig i taket osv...det er bare utrolig harry...

Men hvis man liksom velger å la lerret komme ned fra en luke i taket eller lignende, da ville jeg sagt at motor er et meget godt valg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel ett manuelt grey-line da tenker jeg. Rammespent er uaktuelt så får gå for second best.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror jeg det blir litt for fremtredende med boksen som skal henge i taket.
    Hvilken boks?

Det nytter liksom ikke med et motorisert lerret hvor lerret kassen er synlig i taket osv...det er bare utrolig harry...
    Er ikke enig med deg her.. Som det er diskutert i en annen post finnes det flere fordeler med motorisert i forhold til manuelt lerret.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan se at det er fordeler med motorisert (slitasje etc, samme posisjon hver gang). Men er det verdt dobbel pris på lerretet?

Boksen som lerretet henger i er vel det samme enten det er motorisert eller ei. Antar motoren til lerretet er inni denne boksen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar motoren til lerretet er inni denne boksen.
    Innebygd i lerret-kassetetten ja.

Men er det verdt dobbel pris på lerretet?
    Sannsynligvis ikke for de fleste. Men for noen (deriblandt meg) er det viktig at duken er mest mulig på samme plass for hver gang, og har minst mulig bølger.. Det er her motorisert lerret har fordeler.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok det at det er fordeler AK, men litt Harry er det jo da!!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, harry er vel kanskje litt subjektivt... Jeg mener jo kanskje det er mer harry med et stort rammelerret midt på stueveggen, så harrybegreper bør vi kanskje la ligge...?

Uansett, en hvit kassett er relativt diskrete, og på ingen måte noe som mange av mine besøkende bemerker på noen som helst måte... Jeg har for øvrig "gjemt" kassetten litt bak noen gardiner, så den synes ikke all verden.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Vel, harry er vel kanskje litt subjektivt... Jeg mener jo kanskje det er mer harry med et stort rammelerret midt på stueveggen, så harrybegreper bør vi kanskje la ligge...?

Uansett, en hvit kassett er relativt diskrete, og på ingen måte noe som mange av mine besøkende bemerker på noen som helst måte... Jeg har for øvrig "gjemt" kassetten litt bak noen gardiner, så den synes ikke all verden.

Enig med Lygren, min kasett henger i det fri og er fullt synlig. Og kva andre syns og meiner bryr meg ikkje så lenge eg sjølv er fornøyd.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok det at det er fordeler AK, men litt Harry er det jo da!!
    Nahh... Fortsatt ikke enig, selv om jeg forstår hva du mener :|
    Det er jo extra "kult" dersom lerretet kommer ned fra taket

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok..jeg skal kanskje ikke snakke for høyt om harry-begrepet ettersom jeg har en senket volvo 240 stående på tunet

Jeg har ogsål en lerret-kasse hengende i stuetaket, samt projektoren hengende over sofaen.

Hva gjester angår, så syntes noen det er kult, mens andre ser litt overaskende på min kone som himler litt med øynene. Så ser dem på meg hvorpå jeg gliser bredt. Men men....har i alle fall hjemmekino da..ikke ALLE som har det

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må nå si at det er litt harry med en stor boks hengende ned fra taket.

Et rammespent lerret ser jo ut som en gedigen plasma som sakt. Ganske vakkert å se på spør du meg. mne tar jo opp endel plass i stua, men hva av hjemmekino utstyr gjør ikke det ? Store høytalere er jo ikke så veldig pent det heller. Hjemmekino hører hjemme i eget dedikert rom.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •