mrmattis
Viderekommende

Norway
52 Innlegg Sendt - 07/10/2002 : 11:46:56
--------------------------------------------------------------------------------
Hei

Jeg har for øyeblikket ett Projecta 84" lerret, 138x180 cm (4:3).
Dette lerretet har fungert fint sammen med min ASK C60 projektor, men jeg har nå bestilt meg ny 16:9 projektor, Sanyo PLV-Z1.

Bør jeg bytte ut mitt lerret med ett 16:9 lerret ? Skal hovedsaklig benyttes til dvd.
Noen som har noen gode lerreter i økonomiklassen og anbefale ?

Mvh,
mrmattis

Yenzu
Viderekommende

Denmark
51 Innlegg Sendt - 07/10/2002 : 12:40:13
--------------------------------------------------------------------------------
Hvor stor er afstanden fra hvor Sanyoen skal stå til lærredet?

-Jens

------------------------
Http://www.geekculture.dk
Http://www.releaseplan.dk

mrmattis
Viderekommende

Norway
52 Innlegg Sendt - 07/10/2002 : 12:41:50
Hei

Avstanden er ca 3.3 meter.

mrmattis

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 09/10/2002 : 14:59:19
Har du tid så er kanskje en DIY løsning ok. Du kan benytte duken fra lerretet ditt og lage en 16:9 variant. Kanskje male den med en ok gråfarge..

Jeg har projecta selv. Det er rimelige lerret. Vet ikke om noen som er rimeligere. Skal du ha et rammelerret så vet jeg ikke om noen som leverer disse i en rimelig prisklasse. Kanskje noen andre her på forumet kan hjelpe deg.

Mvh
Roger

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 09/10/2002 : 16:48:40
Hvis du skal ha et ramme-lerret så kan du lage det selv ved å benytte
duken i ditt gammle lerret som Roger foreslår.

Et annet alternativ er å kjøpe en duk som metervare fra HIFI-klubben. De kan levere i to varianter en "ikke elastisk" og en "elastisk". Den elastiske er noe dyrer, men til gjenngjeld mye bedre å spenne opp.
Dukene som Hifi-klubben leverer er nok mye bedre enn Projecta, men hvor mye bedre de er an andre duker på markedet vet jeg ikke.
Jeg er veldig fornøyd med bilde.

Det er en ulempe, duken kommer på rull a 3 meters bredde. Du må kjøpe hele lengdemeter. Jeg trengte et lerret på 1,5 X 1,2m, ergo så måtte jeg kjøpe dobbelt så mye duk som jeg trengte. Totalt så kostet 3x2m duk i underkant av 3000kr. Det jeg hadde for mye la jeg ut på QXL, og i løpet av noen timer var det solgt.

MVH
Roger

Min hjemmekino:
http://www.minhembio.com/show.asp?user=akse

mrmattis
Viderekommende

Norway
52 Innlegg Sendt - 09/10/2002 : 16:54:54
Hei

Takk for tipsene, men det er nok ett "nedtrekkbart" lerret som er mest aktuelt for min del.

Kommer trolig til og vente til jeg får den nye projektoren før jeg handler. Kjører da bilde direkte på veggen, for på den måten avgjøre hvilken lerret størrelse som "passer".

mrmattis

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 09/10/2002 : 17:01:01
Hvis du går til en seriøs forhandler med bra utvalg så lar han deg kanskje deponere på noen slik at du kan teste hjemme i din egen stue hvilket som passer din prosjektor best.

MVH
Roger

Min hjemmekino:
http://www.minhembio.com/show.asp?user=akse

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 09/10/2002 : 18:37:49
Du kan jo lage et lett rammelerret med sort maskering rundt. Når du skal se film hekter du bare av bildet og henger opp lerretet isteden

Ellers kan du jo kontakte predata og forhøre deg om prisen på et manuelt 16:9 lerret av slimline typen. Tror ikke de er så dyre.. Det er først når du skal ha elektriske lerret med automatisk stramming av duk prisen skyter i været.

Jeg har også fått med meg at Da-lite snart leverer sin modell B serie med matt grå duk. Modell B er manuell og med kassett. Kanskje verd å vente på.. Dette er i følge en på avsforum. Sjekk lenken:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...hreadid=177881

Mvh
Roger

Endret av - roger on 10/09/2002 18:48:57

ak
Aktiv

Norway
227 Innlegg Sendt - 09/10/2002 : 18:46:07

Sitat:
Jeg har også fått med meg at Da-lite snart leverer sin modell B serie med grå duk. Modell B er manuell og med kassett. Kanskje verd å vente på...

Skal visstnok også være billig...! Ikke mye over Hvitt Modell B lerret, viss jeg husker riktig... (Det sto om denne duken på AVSforum, men jeg finner det ikke igjen)

Mvh

AK

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 09/10/2002 : 19:54:50
Fant noen priser her(svenske priser da..)

http://www.hembioconsult.se/filmdukar.htm

Mvh
Roger

Gunnar
Fersking

11 Innlegg Sendt - 01/11/2002 : 23:50:04
Jeg har hatt Dalite Model B lerret, og var veldig misfornøyd med at det aldri ble helt slett. I forbannelsen demonterte jeg det fra rullen og røret som er festet som lodd i nederste kanten. Deretter satte jeg det sammen igjen, men det ble akkurat det samme. Nå har jeg Draper M2500 duk spent opp på en hjemmelaget treramme. Dette er ikke vanskelig å få til, og blir helt slett.
Jeg har også et Projecte lerret av billig typen, og det er like uslett som Dalite Model B.

Ellers er et billig alternativ å spenne et laken opp på en hjemmelaget treramme. Jeg stiftet det fast fra baksiden, og klipte deretter rent langs kanten. Lakenet var et hvitt bommulslaken kjøpt på IKEA for den store sum av ca kr 100,- Deretter males lakenet med passende malig. Jeg brukte rull, og rullet på to strøk med Strax Takmatt 02. Dette fungerte helt fint.

Gunnar

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 02/11/2002 : 10:40:21
Hei

Min DaLite model B hadde også samme problem med at den ikke var rett. Byttet til et DaLite cosmopolitan electrol elektrisk lerret, og det var helt rett. Angrer bittert på at jeg solgte dette!! Tenk han heldiggrisen som fikk det til 5.000! Imidlertid var det av hvit type, og jeg ønsker grått. Cosmopolitan elektro kommer visstnok også snart i grå variant. Disse lerretene koster ikke så mye, hvis en tar de fra USA. Husk da å bestille 220v versjon!

Jeg skal sjekke med en del norske leverandører mandag, og komme tilbake med pris og utvalg fra de største.

mrmattis
Viderekommende

Norway
52 Innlegg Sendt - 02/11/2002 : 20:02:35
Hei

Takk for alle tipsene som har kommet. Er det noen som har erfaring med PLUS Proscreen Lerret Wide 16:9 Mål: 200 x 117, Matt hvit.
http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...pID=2&s=pl

2123 kroner på komplett data.

Mvh,
mrmattis