Akustisk transparent tab tension lerret: Hva finnes? Trenger tips!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustisk transparent tab tension lerret: Hva finnes? Trenger tips!

Jeg vurderer å gjøre en annen løsning på hjemmekinoen enn den jeg har i dag. Hvis dette blir aktuelt er jeg nødt til å finne meg et nytt lerret. Lerretet må oppfylle følgende kriterier;

1. Nedtrekks lerret (manuelt eller elektrisk) med tab tension for å forhindre bølger i duken.

2. Lerretet må slippe gjennom lyd, uten at dette går ut over bildekvaliteten. På en del akustisk transparente duker kan en nemlig miste en del detaljer dersom lystapet er for høyt.

3. Hvit duk (gain 1.0) med maskering for 16:9 eller variabel maskering.

Til nå har jeg bare funnet en produsent som tilbyr en slik løsning, nemlig Stewart Screen. Denne løsningen koster en del mer enn det projektoren min gjør og er dermed ikke så fryktlig aktuell i denne sammenhengen. Jeg håper dere kan komme med noen tips om andre produkter som oppfyller overnevnte punkter. Alle forslag mottas med stor takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så det finnes lerret som slipper gjennom lyd?! smart!
    Men dette må vel nødvendigvis gå ut over enten lyden eller bildet?
    Kan du virkelig få både i pose og sekk?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a_fly_guy
    så det finnes lerret som slipper gjennom lyd?! smart!
    Men dette må vel nødvendigvis gå ut over enten lyden eller bildet?
    Kan du virkelig få både i pose og sekk?
    Du finner duker som slipper gjennom lyd på de aller fleste kinoer i Norge - det er med andre ord ikke så veldig uvanlig Til hjemmebruk finnes det noen gode DIY duker fra SMX. Av andre løsninger finnes det såkalt microperf X2 fra Stewart. Dette kan brukes på alle Stewart sine duker. Dette fører til et lystap på ca. 10%, men siden hullene er svært små skal dette ikke gå ut over detaljene, selv på en 1080-projektor. Jeg har aldri sett noen "live", så jeg vet ikke hvorvidt dette stemmer. Det er noen her på forumet som har gått til innkjøp av SMX duken så vidt jeg vet.

Problemet er at det finnes svært får, om noen, produsenter som lager tab tension som også er akustisk transparent. Det er kanskje mulig å lage noe selv med SMX duken, men da vet jeg ikke helt hvor jeg skal begynne. Så vidt jeg vet er det ikke noen gode oppskrifter på DIY tab tension lerret på nettet...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustisk transparent lerret finnes ikke, men lerret som slipper igjennom uten alt for mye demping finnes. Problemet er at de demper likevel alt for mye i det øvre frekvensområdet, og derav kreves det spesielt tilpassede/tunede høytalere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok riktig som Gorm sier, men den tuningen kan gjøres via en receiver med romkorreksjon. Er ikke så mye som skal til heldigvis:-). Bildekvaliteten derimot kan det være litt værre med, uten at jeg skal konkludere enda, da jeg må foreta litt mer testing. Mistenker at man må sitte litt lenger unna enn normalt grunnet screendoor effekt.

Faktisk så synes jeg lyden ble hakket bedre da jeg nå kan ha 3 like høytalere i samme høyde bak lerretet. Nå skal det også sies at jeg ikke har samme heftige høytalere som det Gorm besitter. Hadde jeg hatt det kunne jeg kanskje hørt forskjell jeg også:-)

PT

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Akustisk transparent lerret finnes ikke, men lerret som slipper igjennom uten alt for mye demping finnes. Problemet er at de demper likevel alt for mye i det øvre frekvensområdet, og derav kreves det spesielt tilpassede/tunede høytalere.
    Nå prøvde jeg egentlig å finne ut av hva som finnes av lerret som slipper gjennom lyd - ikke lage en teknisk diskusjon om hvorvidt dette er gunstig eller ikke. Jeg vil tro at en god romkorreksjon/eq vil kunne kompensere for en del av dette. En kan jo helt sikkert diskutere om det er mer gunstig å plassere høytalerne bak lerret hvor det er godt med plass enn å kliste dem inn i et hjørne slik mange gjør. Det er jo alltid slik at en må velge det minste av to onder... 100% perfeksjon er nesten aldri oppnåelig.

Jeg er uansett mest interessert i å finne ut hvorvidt det finnes noen produkter jeg kan bruke?

Edit: Per Thomas: Hvilken duk er det du bruker?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei LL

Jeg bruker SMX. Fikk det opp i helgen. Lyden er upåklagelig.

pt

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her finner du noen målinger som er gjort på SMX duken.

SmX Audio Tests In! - SmX Audio Transparent Movie Screen

pt

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Jeg bruker SMX. Fikk det opp i helgen. Lyden er upåklagelig.
    Ser meget spennende ut denne SMX duken. Den får i hvert fall meget god omtale på AVS.

Personen bak SMX holder på med et motorisert lerret med variabel maskering som skal være klart i løpet av desember/januar. Dette blir uten tab-tension, men med en mye større rulle enn det som er vanlig i dag. Dette skal etter sigende forhindre bølger i duken. Prisen blir sannsynligvis også ganske fornuftig...

Hvordan opplever du bildekvaliteten på SMX Per Thomas? Hvilken type lerret er det du har erstattet og sammenlignet med?

Newcomer Bjørn S. sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et lerret fra Screen Research (SCREEN RESEARCH - HOME THEATER*SYSTEMS video projection) og det gir INGEN hørbar reduksjon i noen del av frekvensområdet. Hadde Stewart tidligere, men SR er klart bedre også på bilde.

Gorm er hjertlig velkommen til å teste her om ønskelig:-). Høyeste målbare drop i diskantområdet (husker ikke frekvensen) er 0,5db. Screen Research lerreter er de eneste på markedet som klarer dette, men de koster jo litt da.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg takker for lenken Bjørn S. Screen Research var meget interessant. De så ut til å tilby mange av de kvalitetene jeg ønsker meg, men som du sier så er de nok noe dyre.

Andre forslag?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Ser meget spennende ut denne SMX duken. Den får i hvert fall meget god omtale på AVS.

Personen bak SMX holder på med et motorisert lerret med variabel maskering som skal være klart i løpet av desember/januar. Dette blir uten tab-tension, men med en mye større rulle enn det som er vanlig i dag. Dette skal etter sigende forhindre bølger i duken. Prisen blir sannsynligvis også ganske fornuftig...

Hvordan opplever du bildekvaliteten på SMX Per Thomas? Hvilken type lerret er det du har erstattet og sammenlignet med?
    Bildekvaliteten er god, men man blir nødt til å sitte litt lenger unna enn normalt, ellers føler jeg bilde blir litt kornete. Nå sitter jeg ca 4 meter fra et 110 tommer størrelse og det fungere prikkfritt.

Har sammenlignet med adeo greyvision deluxe. på 4 meter avstand ser jeg ikke særlig med forskjell, kanskje litt i svartnivå men det er nok grunnet smx er hvitt og har en gain på ca 1,2 mens adeo som kjent er grått. går jeg nærmere kan jeg merke at det blir litt kornete.

Til tross for dette er jeg meget fornøyd! Kan vel bare anbefale dette for andre som er avhengig av å ha høytalere bak lerretet.
    Nå er ikke jeg noen bildefantast så mine krav er kanskje ikke så store, men når jeg føler jeg ikke mangler noe etter å ha gitt adeo fyken så er det bra nok i mine øyne.

spennende å se hva du velger.
    Screen Research skal være bra ja, men prisen er jo litt i drøyeste laget ja. Samt etter hva jeg har hørt kan disse lerretene stjele mye lys ifra projektoren og dermed kreve projektorer med høyere lysutbytte. Rett meg hvis jeg tar feil. mener det var Dazian eller SR som stjal endel lys.

Uansett lykke til med jakten videre.

pt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •